CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Paranoid Kembara Solo? Ikuti Tip Ini Untuk Pulang Dengan Selamat

26-4-2018 05:28 PM| Diterbitkan: Cari-suzy| Dilihat: 2149| Komen: 9|Original author: Oleh: Ayu

Description: Seringkali mengatur masa untuk bercuti, tapi rakan tidak senang, ahli keluarga tidak mempunyai masa dengan alasan cuti sudah habis dan sebagainya.
Seringkali mengatur masa untuk bercuti, tapi rakan tidak senang, ahli keluarga tidak mempunyai masa dengan alasan cuti sudah habis dan sebagainya. 

Jadi, tiada pilihan lain, kita kembara solo lah! Tetapi, kita selalu mendengar kisah tidak enak apabila mengembara secara solo, terutama bagi golongan wanita. 

Jadi, bagaimana? Ha, jangan panik. Laman Rileklah telah menggariskan beberapa tip untuk anda, baik lelaki mahpun wanita yang mahu mengembara secara solo supaya selamat pergi dan pulang.


1. Jalan dengan penuh keyakinan. 

Foto: traveltriangle


Jangan tunjukkan anda sedang keliru dan ketakutan. Orang berniat jahat seperti penyeluk saku biasanya akan memilih mangsa yang sedang keliru dan ketakutan.


2.  Tumpukan perhatian dan peka dengan keadaan sekeliling. 

Foto: backpackerbus

Sentiasa berjaga-jaga dan jangan lalai! Kecurian berlaku pada mangsa yang leka dengan sesuatu. Pastikan beg dan pakaian dibawa sentiasa dizip atau dikunci. 


3. Sediakan senarai dan jadual aktiviti. 

Foto: daysoftheyear

Sebaiknya, elakkan daripada keluar malam. Tetapi jika terpaksa, kunjungi kawasan yang ramai orang. Ini lebih selamat dan mudah untuk meminta pertolongan sekiranya berlaku sesuatu tidak diingini. 


4. Jauhi diri daripada individu tidak dikenali yang cuba mengorat anda. 

Foto: coolcousin

Jika anda wanita, mungkin boleh cuba memakai cincin di jari manis untuk beritahu mereka anda sudah berpunya. Manakala, golongan lelaki pula janganlah mudah tergoda dengan mana-mana wanita yang cuba menggoda. Mungkin dia sedang memasang perangkap. Siapa tahu?

Apakata sekali-sekala mengembara solo, barulah mencabar! Namun, perlulah melakukan persediaan rapi dari segi mental, fizikal dan ilmu-ilmu berkenaan tempat yang akan dikunjungi. Sebagai tambahan, pembacaan meluas mengenai pengembaraan solo juga diperlukan supaya tidak terpinga-pinga di sana nanti! - CARI
9

Bagus
14

Marah
11

Terkejut
17

Sedih
10

Lawak
10

Bosan

Friends Rank (71 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Artemesiaa 26-4-2018 05:44 PM
Betul tu dah lama amalkan
Quote grizz 26-4-2018 05:48 PM
kekdg best gak jejln solo ni..
Quote pcr13 26-4-2018 05:52 PM
First time travel solo last year. Tapi pilih negara paling selamat dulu bagi konfiden.
Quote LautBiru52 26-4-2018 06:00 PM
Belum berani lg nk backpacker sorang2
Quote Ferr_Remy 26-4-2018 08:42 PM
First time iols kembara solo, kat US. Seb baik x sesat. Iols amalkan fefeeling ummah US so mmg penuh konfiden. Gitchu.
Quote besarkecik 26-4-2018 09:41 PM
Sebelum nak travel mana-mana,  bayar hutang kawan dulu. Takut  mati  dalam perjalanan
Quote mdhelmi 27-4-2018 08:31 AM
masa budak skola dulu pernah kene grab dgn sorg apek pastu mintak duit
masa turun bas tu mmg baru bangun tido
otak pon mamai lagi pastu pegi lalu lorong yg agak kosong sape suruh
Quote pia250110 27-4-2018 09:04 AM
teringinnye nak kembara solo ni..tp xberani lagi huhuhuhu

Quote fushimi 27-4-2018 03:03 PM
aku selalu je kembara solo

memula dulu takut gak tapi lepas tu ok je.

Lihat semua komen(9)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-11-2022 03:30 PM GMT+8 , Processed in 0.085227 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top