CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Jauhi Perkara Ini Ketika Bekerja Jika Tak Mahu Sakit Jantung!

27-4-2018 10:55 AM| Diterbitkan: Cari-Has| Dilihat: 3011| Komen: 4|Original author: Oleh: Has

Description: Semua orang bekerja tidak kiralah di pejabat, di bawah terik mentari mahupun di rumah. Semua tidak berkecuali, tapi tahukah anda?Berkerja yang terlalu keras juga akan membahayakan kesihatan.
Semua orang bekerja tidak kiralah di pejabat, di bawah terik mentari mahupun di rumah. Semua tidak berkecuali, tapi tahukah anda?Berkerja yang terlalu keras juga akan membahayakan kesihatan.


Jadi, bagi mengekalkan kesihatan, anda dinasihatkan supaya tidak melalukan perkara berikut ketika bekerja. Mari semak apa sahaja yang 'dilarang' seperti dipetik dari Nona.my ini.


1) Bekerja terlalu keras

Foto: Republika.co.id

Faham, anda menginginkan pendapatan lebih, bukan? Tapi, anda juga perlu tahu bahawa bekerja melebihi had masa akan meningkatkan risiko penyakit jantung, strok dan kemurungan. 


Malah, kerja lebih masa akan membuatkan anda tidak cukup rehat dan tidur. Jadi, apa akan berlaku pada prestasi dan kualiti kerja anda jika anda sendiri tidak mempunyai masa yang cukup untuk berehat.


2) Kurang pergerakan

Foto: www.newmoney.ro

Kurang berdiri dari meja kerja pun bahaya juga, tahu! Ia bermaksud anda hanya menghabiskan masa dengan duduk sahaja menghadap komputer ketika bekerja. 

Ia berbahaya kerana boleh meningkatkan risiko diabetes, obesiti, kanser, kemurungan dan juga penyakit jantung. Jadi ingat ya! Selepas ini, janganlah menjadi patung di meja kerja. Ambil juga masa untuk meregangkan otot dengan berjalan ke pantri dan sebagainya.


3) Tak boleh duduk?

Foto: Blog-wanitakarir.blogspot.com
Ha, lain pula kesnya dengan ini. Kalau mereka bekerja di pejabat tidak banyak bergerak, individu bekerja di lapangan mahupun kedai makan yang memerlukan banyak pergerakan pula jarang dapat duduk merehatkan badan.

Apabila anda kurang duduk, ini bermakna anda juga kurang rehat, sekali gus boleh menganggu kesihatan kaki dan juga jantung. Lebih-lebih, lagi jika anda memakai kasut bertumit tinggi. Jadi, awas ya pekerja kedai makan, hospital dan seumpamanya.


4) Jarak tempat kerja yang jauh

Foto: Projek.malaymail.com

Jarak yang jauh juga boleh menjejaskan kesihatan anda. Sebab apa pula ya? Ini kerana kajian mengatakan bahawa perjalanan yang jauh akan mengakibatkan anda mudah stres dan juga berlakunya kecemasan.


5) Fikir kerja pada waktu malam

Foto: Fb.ru

Tak cukup otak terbeban dengan masalah di pejabat, dibawanya pulang untuk difikirkan di rumah. Pasti ramai yang memikir tentang kerja pada waktu malam, bukan? 

Ia akan mengganggu waktu rehat anda dan ini boleh meningkatkan risiko penyakit kanser, penyakit jantung dan juga obesiti. Oh, kalau nak tahu, tidur yang tidak mencukupi juga akan menyebabkan anda menjadi mudah lupa.

Semoga info dapat membantu anda menjadi seorang perkerja yang baik. - CARI
35

Bagus
24

Marah
41

Terkejut
26

Sedih
34

Lawak
34

Bosan

Friends Rank (194 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote moonbug 10-7-2018 04:47 PM
Jarak tempat kerja 35km one way, tapi sbb jam hadap lah sejam dlm kereta
Quote CikB 10-9-2019 05:04 PM
tq for the info
Quote zafira 10-9-2019 05:56 PM
jarak tempat kerja 44 km sehala.  Kalau pagi tak terasa sgt sebab keluar awal nak elak jam tapi kalau balik memang tension giler.  Kena lebih sabar mcm ni.. hahahah...
Quote Cable 10-9-2019 10:59 PM
tu yg ramai jdi gila msuk forum sibuk hal bangsa n agama orng...lps tu jdi bongok kapir tu ada ke aurora dia kata graviti

Lihat semua komen(4)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-11-2022 05:34 PM GMT+8 , Processed in 0.085570 second(s), 34 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top