CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Remaja Curi Tabung Masjid Untuk Beli Ubat Datuk Dipenjara 10 Hari, Denda RM4,000

13-1-2022 04:31 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 5115| Komen: 136

Description: Remaja yang tular dimandikan seperti jenazah dipenjara 10 hari dan denda RM4,000 oleh Mahkamah Majistret Selayang pada Khamis kerana cuba mencuri tabung masjid lima hari lalu.
Remaja yang tular dimandikan seperti jenazah dipenjara 10 hari dan denda RM4,000 oleh Mahkamah Majistret Selayang pada Khamis kerana cuba mencuri tabung masjid lima hari lalu.


Daniel Iskandar, 19, yang juga penganggur dijatuhkan hukuman itu selepas mengaku bersalah atas pertuduhan yang dibaca di hadapan Majistret Nik Mohd Fadli Nik Azlan.


Daniel (depan, dua dari kanan) dibawa ke Mahkamah Majistret Selayang pada Khamis kerana cuba mencuri tabung masjid lima hari lalu.

Mahkamah memerintahkan tertuduh dipenjara bermula tarikh tangkap iaitu 9 Januari lalu dan tambahan jel lima bulan, jika gagal membayar denda tersebut.


Sebelum menjatuhi hukuman, Majistret Nik Mohd Fadli menegur tindakan tertuduh bahawa mencuri merupakan satu kesalahan.

“Tahu apa salah awak? Duit itu, orang bagi untuk pembangunan masjid, awak cuba curi dan letak pula dalam bilik jenazah.

“Harap benda ini dijadikan satu pengajaran dan kesedaran pada awak,” katanya.

Mengikut pertuduhan, remaja itu didakwa cuba mencuri tabung kepunyaan Masjid Al Islahiah dengan mengheret dan menyembunyikannya dalam bilik mandi jenazah.

Perbuatan itu dilakukan di masjid berkenaan di Kilometer (KM) 28 Kuang, Rawang pada jam 11.58 malam, 8 Januari lalu.

Ia merupakan kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 511 Kanun Keseksaan.

Video memaparkan seorang pemuda memandikan di bilik jenazah kerana cuba mencuri duit tabung masjid dalam keadaan lengkap berpakaian.
Mengikut Seksyen 380, ia memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan boleh dikenakan denda, manakala Seksyen 311 membawa hukuman, pemenjaraan tidak boleh melebihi setengah daripada tempoh yang diperuntukkan.

Berdasarkan fakta kes, pada hari kejadian, pengadu yang juga siak masjid mendapati tabung masjid telah hilang.

Selepas membuat semakan menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) mendapati seorang lelaki merosakkan tabung sebelum mengheret dan menyembunyikannya di bilik mandi jenazah.


Kredit foto: Twitter

Selepas membuat rondaan di kawasan sekitar, mereka menemui suspek dan mengaku ketika disoal berhubung kejadian tersebut.

Sementara itu, peguam, Azman Abdullah yang mewakili tertuduh secara pro bono (tanpa bayaran) merayu, agar mahkamah menjatuhi hukuman ringan dengan alasan insaf dengan perbuatan yang dilakukan dan memohon maaf kepada pihak masjid serta mahkamah.

Menurutnya, Daniel merupakan anak sulung daripada tiga beradik dan kini tinggal bersama datuk selepas ibu bapanya bercerai ketika dia berusia lapan tahun.

“Saya dimaklumkan, alasan dia (cuba mencuri) memerlukan wang untuk membeli ubat datuknya yang menghidap penyakit kencing manis.

“Dia cuba meminta daripada orang lain tetapi mereka tidak boleh tolong. Yang Arif, tiada kerugian kerana ia hanya cubaan semata-mata, malah dia sangat memerlukan wang itu,” katanya.

Azman berkata, kes ini tular di media sosial selepas ada pihak lain menyebarkan video anak guamnya dimandikan di bilik jenazah, sedangkan tindakan itu adalah tidak wajar dan secara tidak langsung memberi tekanan kepadanya dan keluarga.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Wan Nur Iman Wan Ahmad Afzal mencadangkan mahkamah mengenakan hukuman setimpal dengan mengambil kira, kepentingan awam dan mencegah daripada orang lain serta tertuduh sendiri melakukan kesalahan sama di masa depan.

Pada Selasa, Sinar Harian melaporkan, seorang pemuda dimandikan seperti jenazah selepas ditangkap mencuri duit tabung masjid.

Video berdurasi seminit 25 saat tular di media sosial, telah dikongsikan pengguna Twitter, dengan memaparkan pemuda berkenaan sedang terbaring dan dimandikan oleh pihak masjid sambil diperhatikan penduduk kampung.

Sumber: Sinar Harian

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote jas7512 13-1-2022 04:51 PM
Edited by jas7512 at 13-1-2022 04:53 PM

X blh kah ajk masjid bg duit tu utk dia beli ubat datuk dia....klu x byk bg lah sedikit...x bacakah psl mengutamakan yg lebih manfaat pd umum..so no wonder lah klu org miskin cari perlindungan kat gereja..dah masjid x mesra alam
Dahlah byk kn kena rm4k..nak beli ubat pun mencuri..igt ada duit ke nak byr denda. ...yg ajk2 nasjid tu xde satu ke yg ada perikemanusiaan ke camna..apa cerita yg tersirat..
Quote dua_chzy 13-1-2022 04:56 PM
Ahli politik kaki curi wang negara ko tuh, bila nak kena denda kena penjara?
Quote dua_chzy 13-1-2022 04:57 PM
jas7512 replied at 13-1-2022 04:51 PM
X blh kah ajk masjid bg duit tu utk dia beli ubat datuk dia....klu x byk bg lah sedikit...x bacakah  ...

Ntah.

Lain kali pi mencuri di gereja saja. Jika kedapatan pun, tak ditangkap, dimalukan malah dibagi lagik wang lebih. Wang ihsan sambil fefeling dakwah Kriste demi Yesus.
Quote sharlenetexas 13-1-2022 04:59 PM
Ubat kencing manis yg mana? Metformin ke? Datuk dia buat pemeriksaan berkala kat KK ke?

Quote missbigrockstar 13-1-2022 05:01 PM
Para lobai ragging dia tak kena apa2 tindakan ka?
Quote shiraloveyou 13-1-2022 05:04 PM
Kalau betul la,mmg kesian sungguh..anak2 atuk tu mana?sampai cucu pulak yg terpaksa carik duit nak beli ubat utk atuknya...
Quote Orix 13-1-2022 05:08 PM
semoga lawyer yg back up adik ni tanpa bayaran dimurahkan rezeki... amin.. lain kali viral kan je dik kesihatan atok awak dekat media sosial... rakyat Malaysia ni murah hati je menderma selalunya...
Quote iman_kasih 13-1-2022 05:08 PM
jas7512 replied at 13-1-2022 04:51 PM
X blh kah ajk masjid bg duit tu utk dia beli ubat datuk dia....klu x byk bg lah sedikit...x bacakah  ...

Aku setuju tapi kena siasat dulu kesahihannya. Kalau betul elok la ajk masjid tu buat ziarah mahabbah tnya khabar & kesihatan datuk budak ni. Bantu apa yg patut. Bagi keje..ada duit, dgn harapan xde la dia mencuri lg.
Quote Kurex 13-1-2022 05:14 PM
Syukur iols cuma menderma dekat masjid yang dipercayai.. iols say no kpd masjid2 sangkak, ajak2 masjid kepam penonggeng agama
Quote chandrahusin 13-1-2022 05:16 PM
Anak2 mangsa penceraian terbiar
ptt hukum dulu mak bapak yg suka2 hati
tak bagi nafkah kat anak2 bila bercerai
harap adik Daniel insaf
& diberi rezeki yg baik lps ni
& Peguam tu teringat filem Tamil Jai Bhim
buat pro bono untuk kasta2 rendah
yg kena buli dgn polis
dari kisah benar Peguam nama Chandru
Quote True-X 13-1-2022 05:18 PM
ubat KK free... warga emas lagi la free

maybe budak ni x taw.

anyway... awat la org masjid buat sampai gitu sekali
Quote Skuau 13-1-2022 05:21 PM
dua_chzy replied at 13-1-2022 04:56 PM
Ahli politik kaki curi wang negara ko tuh, bila nak kena denda kena penjara?


tak memasal AKU bayangkan 'mereka yg anda sebutkan itu'...'dimandikan cam budak tu'.
Quote sarahmirza 13-1-2022 05:24 PM
marhaen..... Begitulah..
Kalau kayangan court dah jatuh hukum salah pun masih ada lagi marhaen menyembah...
Quote matchstick 13-1-2022 06:06 PM
Bila dh kena tangkap dan dakwa mula la alasan mtk kesian nk beli ubat atok la, anak tak cukup mkn la dan mcm2 lagi.
Badan sihat kenapa menganggur dek. Lps ni harap insaf dan pegi ambik lesen bwk lori. Katanya gaji smpi 8 ribu keja bwk lori
Quote takayama 13-1-2022 06:21 PM
chandrahusin replied at 13-1-2022 05:16 PM
Anak2 mangsa penceraian terbiar
ptt hukum dulu mak bapak yg suka2 hati
tak bagi nafkah kat anak2 bi ...

cerita Jai Bhim tu kisah benar kan
Kaka pun tgk cerita tu, kaka nanges ms diaorg kena pukul dlm lokap dan suami perempuan tu plk di campak kt tepi jln
Quote takayama 13-1-2022 06:23 PM
dua_chzy replied at 13-1-2022 04:56 PM
Ahli politik kaki curi wang negara ko tuh, bila nak kena denda kena penjara?

hmmmm kat Malaysia ni ada ke pemimpin yg kena jailed sbb tu
Quote krustykrab 13-1-2022 06:24 PM
Kalau betul.mcm tu alasan dia, patut pihak masjid kena mintak maaf dan bantu dia.
Quote tungkai 13-1-2022 06:28 PM
Umur 19 tahun. Aku syak budak ni desperate nak carik duit & tak tau macam mana saluran yg betul. Tak pasal2 kena penjara & denda sekali. Kesian....
Quote stingercadbury 13-1-2022 06:31 PM
Yg telah didapati bersalah dan telah dijatuhi hukuman 12 tahun penjara, RM210juta saman..masih boleh jollywell bercuti luar negeri walau sekadar seberang tambak...boleh jollysakan having the usual lifestyle....sedangkheun saman sesen pun belum diperlukheun utk dibayar sehingga selesai rayuan...

Macamana la negara kita tak dilanda musibah demi musibah...yg berkepentingan dapat manouvre undang undang rakyat yg melakukheun jenayah kerna keterpaksaan dan darurat kerna membantu org tuanya yg sakit...terus diihukum tanpa ikhsan dan pertimbangan

Lihat semua komen(136)

Kategori Berkaitan

ADVERTISEMENT


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

11-8-2022 07:35 AM GMT+8 , Processed in 0.078725 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top