CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Saidaiji Eyo, Festival Lelaki Telanjang Di Jepun

18-2-2019 12:44 PM| Diterbitkan: safriehalim| Dilihat: 3062| Komen: 7|Original author: Oleh: Safrie Halim

Description: Setiap negara ada budaya dan tradisi turun- termurun yang masih lagi diamalkan meskipun dalam kehidupan moden. Keunikan tradisi lama meskipun agak pelik namun tetap menjadi daya tarikan kepada generas ...

Kredit Foto: BBC News
Setiap negara ada budaya dan tradisi turun- termurun yang masih lagi diamalkan meski pun dalam kehidupan moden. Keunikan tradisi lama meski pun agak pelik namun tetap menjadi daya tarikan kepada generasi muda untuk mencubanya.

Di Jepun, ada satu tradisi perayaan pelik yang disambut setiap tahun. Perayaan ini dikenali sebagai Saidaiji Eyo, yang juga dikenali sebagai Hadaka Matsuri yang bermaksud festival telanjang. Ia biasanya disambut pada masa yang sama seperti Tahun Baru Imlek.

Baru-baru ini BBC melaporkan berita tentang tradisi Saidaiji Eyo yang begitu menarik perhatian. Bayangkan beribu-ribu lelaki berada dalam keadaan separuh bogel dengan hanya berpakaian 'loincloth' (pakaian yang biasa dipakai oleh ahli sumo) untuk mencari sebatang kayu sepajang 20 cm yang dipanggil Shingi. 


Kredit Foto: BBC News
Lelaki yang berjaya mendapatkan Shingi tersebut akan digelar sebagai Fukuotoko yang bermaksud lelaki beruntung. Menurut kepercayaan mereka, lelaki beruntung itu akan menerima kesihatan dan kekayaan yang hebat disepanjang tahun tersebut.

Perayaan ini dipercayai telah wujud pada 510 tahun dahulu, dan sudah menjadi impian lelaki di sana untuk menjadi Fukuotoko. Pada sambutan tahun ini, kira-kira 10,000 telah terlibat menyertainya, termasuk juga pelancong asing.

Perayaan unik ini telah diadakan di kuil Buddha Kinryozan Saidaiji di Okayama pada 16 Febuari lepas. Para peserta yang terlibat telah disucikan di dalam air terlebih dahulu sebelum berlumba mencari tongkat yang akan dicampak ke arah orang ramai.

Kredit Foto: BBC News
Mereka berendam di sungai Yoshii, kemudian pada pukul 10 malam lampu dimatikan. Sami kuil yang berdiri ditingkap setinggi 4 meter akan melemparkan Shingi itu ke arah orang ramai. Pertarungan merebut Shingi itu telah berlangsung lebih kurang dua jam.

Saidaiji ini bukan sahaja merupakan festival kesuburan yang dianggap membawa hasil yang baik pada sepanjang tahun, malah ia juga satu perayaan yang menyeronokkan dan menjadi satu tarikan kepada pelancong luar untuk hadir sendiri melihatnya. -CARI

Kredit Foto: BBC News
14

Bagus
18

Marah
7

Terkejut
15

Sedih
12

Lawak
12

Bosan

Friends Rank (78 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote chicozinn 18-2-2019 02:09 PM
kalu dulu meollss xpasti la tapi kalu zaman skang ni takut jadi daya penarik penggemar jubo jahhh..huhuhuh
Quote AbukRokok 18-2-2019 02:19 PM
bila nk buat kt mesia?
pandang ke timor
Quote AyaqMeloSuam 18-2-2019 02:51 PM
Aiyarkkkk... x tau nk kata apaaa... #lgbt
Quote Artemesiaa 18-2-2019 03:12 PM
Bukan benda baru pun tiap2 tahun ada festival  ni dah turun temurun, hanya segelintir masyarakat luar je yang baru tahu mengenainya terutama yang baru2 nak berjinak melancong kesana.  
Quote slipar_jepon 18-2-2019 04:46 PM
haritu tengok cite kt tv. ada la part dorang pakai gini. anak buah aku gelak, dia ckp mcm pakai pampers. yg tv pun takde plak censored siap nampak montot hahaha
Quote kroit92 18-2-2019 06:02 PM
oouh, ok. new information, new knowledge.
rasa agak janggal, kekok. this is so alien. yup, semua rasa ni normal. clash of culture sedang berlaku dalam otak.. no need to be judgemental, this is their culture and how they live

Ok. thank you tuan tanah. Saidaiji Eyo ye namanya
Quote Juju89 4-3-2019 03:44 PM
agak pelik juga festival ini baru tahu wujudnya festival seperti ini.

Lihat semua komen(7)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-10-2022 10:39 PM GMT+8 , Processed in 0.175144 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top