CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Beranak Berdiri Depan Mesin ATM, Tiada Seorang Pun Wanita Nak Tolong

15-7-2021 12:53 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 3926| Komen: 20

Description: Beberapa orang awam di lokasi sebuah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di Jogjakarta gempar apabila seorang wanita secara tiba-tiba melahirkan anak dalam keadaan berdiri, lapor laman berita Suara ...
Beberapa orang awam di lokasi sebuah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di Jogjakarta gempar apabila seorang wanita secara tiba-tiba melahirkan anak dalam keadaan berdiri, lapor laman berita Suara.com hari ini.


Dalam satu video yang tular di media sosial, wanita tersebut sedang berdiri dalam keadaan tergamam sambil berpaut pada sebuah dinding.

Seorang lelaki yang identitinya tidak dapat dipastikan dilihat memegang bayi tersebut di belakang wanita itu dengan keadaan tali pusatnya yang masih belum dipotong.



Lebih menyedihkan adalah tiada seorang pun individu lain terutamanya golongan wanita tampil untuk membantu wanita itu.

“Allahuakbar, itu bukan Covid! Mari cik, tolong cik. Tiada apa-apa kerana itu bukan Covid,” kata perakam video tersebut.

Tiada sebarang maklumat lanjut mengenai keadaan wanita itu dan bayinya.

Video tersebut dimuat naik di Instagram dan menerima hampir 20,000 tontonan dengan ramai yang meluahkan rasa marah kerana tiada yang menghulurkan bantuan kepada wanita tersebut.


“Panggillah bidan atau doktor! Jangan dilihat sahaja,” kata seorang netizen.

“Bukannya mahu membantu, sebaliknya hanya merakam,” tulis seorang lagi pengguna. 


Sumber: Kosmo
2

Bagus
1

Marah

Terkejut

Sedih
1

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (5 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Skuau 15-7-2021 01:11 PM
Edited by Skuau at 15-7-2021 01:12 PM

lahir kat/dlm bank....adakah dia akan dapat duit(percuma) drp bnk...seumur hidup
Quote edayildiz 15-7-2021 01:16 PM
Skuau replied at 15-7-2021 01:11 PM
lahir kat/dlm bank....adakah dia akan dapat duit(percuma) drp bnk...seumur hidup

mungkin ditaja belajar
blh letak ank nama bank mcm rrntis thai nama bank
Quote lattehazelnut 15-7-2021 01:24 PM
Dalam video berdurasi 30 detik itu terlihat ibu yang mengenakan baju berwarna kuning itu tengah berdiri di samping anjungan tunai mandiri (ATM). Di dekat ibu tersebut juga terlihat ada seorang pria berbaju oranye.

Sekilas tampak bahwa kondisi ibu tersebut sudah melahirkan bayinya di halaman itu sembari berdiri. Sedangkan pria yang berada di dekat ibu tersebut tampak memberi bantuan dengan membawa bayi yang masih merah dengan tali pusar belum dipotong.

Setelah ditelusuri lebih lanjut, peristiwa dalam video viral tersebut diduga terjadi di halaman rumah sakit di Kota Yogyakarta.

Baca Juga: Geger Perempuan Melahirkan Sambil Berdiri di ATM, Kebingungan Potong Tali Pusar

Kepala Dinas Kesehatan (Dinkes) Kota Yogyakarta Emma Rahmi Aryani, saat dikonfirmasi awak media, membenarkan peristiwa itu.

Emma menjelaskan bahwa kejadian dalam video tersebut terjadi di salah satu rumah sakit milik Pemkot Yogyakarta, tepatnya Rumah Sakit Pratama Kota Yogyakarta pada Senin (12/7/2021) lalu.

"Benar [kejadian itu], alhamdulillah ibu dan bayi selamat," kata Emma, saat dikonfirmasi awak media Rabu (14/7/2021).

Terkait kronologi kejadian tersebut, Emma mengatakan, sebenarnya tidak benar jika ibu yang ada di dalam video itu tidak ditangani secara baik. Pasalnya, saat itu memang petugas memang hendak menangani ibu tersebut.

Namun, tidak dipungkiri bahwa bayi yang berada dalam kandungan ibu tadi sudah keluar terlebih dulu.

Baca Juga: Viral Bidan Tangani Ibu Melahirkan Positif Covid-19 Hingga Nyetir Ambulans Sendiri

"Kronologinya ada ibu hamil tiba-tiba datang bukan pasien RS Pratama dan tidak bawa rujukan, sementara RS Pratama di IGD baru crowded. Waktu itu [petugas] baru menanyai suaminya, tiba-tiba istrinya melahirkan," terangnya.

Mengetahui kejadian tersebut, petugas lantas segera membawa ibu itu masuk ke dalam rumah sakit guna mendapatkan perawatan lebih lanjut.

Disampaikan Emma, kondisi dari sang ibu dan bayi sudah bisa ditangani dan selamat.

"Alhamdulillah bisa ditolong ibu dan bayi selamat," tandasnya.

Dalam kesempatan ini, Emma berharap bahwa informasi tidak benar yang beredar luas bisa diluruskan. Kejadian ini diketahui karena memang ada seseorang yang sempat merekam dan memviralkan.

"Mohon diluruskan kalau ada berita yang tidak benar. Kebetulan [kemarin saat kejadian] ada yang mengambil gambar dan diviralkan," harapnya.

https://jogja.suara.com/read/2021/07/14/084423/geger-ibu-melahirkan-di-dekat-atm-dinkes-kota-yogyakarta-ungkap-kronologinya?page=all
Quote Suchi 15-7-2021 01:30 PM
Iols plak rasa ngilu tgk tali pusat tu. Tak terselak plak kain dia.
Baby tak sejuk ke tak dibalut apa2 tu.
Uri tak keluar lagi dan tali pusat tak dipotong lagi mmg situasi yg menakutkan utk dilihat huhu
Quote tikusmontok 15-7-2021 01:31 PM
bukan semua orang berani tgk darah esp darah org lain
Quote makadek 15-7-2021 01:35 PM
Yindon kaaa igt kat meliese yg kita centai
Quote sharlenetexas 15-7-2021 02:14 PM
Nur atm rezeki. Semoga dikurniakan rezeki berpanjangan tak putus putus.

Quote Nana_Man 15-7-2021 02:14 PM
Senangnye dia beranak....
Quote nazzse 15-7-2021 02:41 PM
Berita dekat Indon apasal masuk isu semasa??? Repor cari kot
Quote nakkomenjugak 15-7-2021 03:05 PM
mestilah kena rakam dulu. once in a lifetime kot kekdahnyaaa. mana2 pun gituuuu. keje nak viral je. dari pakai fon untuk call polis/ambulance, dipakainya fon untuk rakam. yihhhhh
Quote Abam_Leh 15-7-2021 03:20 PM
Kita dengar apa komen porumer @friskies


Quote batmana 15-7-2021 03:54 PM
bukan kt mesin atm ler
dia tgh nk pi swap test kt tmpt tu, tetiba beranak

Quote Decaffeinated 15-7-2021 04:00 PM
aku tengok dalam WhatsApp satu video tiba2 ahso londeh seluar dan mencangkung di tengah khalayak. Ingat nak berak rupanya baby yang keluar. Tapi surrounding macam kat China.



Quote Decaffeinated 15-7-2021 04:03 PM
edayildiz replied at 15-7-2021 01:16 PM
mungkin ditaja belajar
blh letak ank nama bank mcm rrntis thai nama bank

kalau kat Malaysia boleh ja bagi nama Rashid Husin tak pun Hong Leong


Quote Carcosa 15-7-2021 08:08 PM
Urghh, ngalahkan kucing lah kau ni Yindon.
Kucing pun pandai cari tempat sorok2 sambil meneran. Cam selekeh je gitu, iyek. Kalau aku pon kat situ, tak hengen aku nak tolong. Pegang2 darah siru, ewww.
Yes, aku mmg kijam.
Quote mbhcsf 15-7-2021 08:12 PM
Decaffeinated replied at 15-7-2021 04:03 PM
kalau kat Malaysia boleh ja bagi nama Rashid Husin tak pun Hong Leong

hahahah

this is witty ...


Quote cikanggun 15-7-2021 08:29 PM
Kalo jiran sebelah ni pelik2 betul laa kes depa ni.. sakit otak nk pikir
Quote CikYaYaYa 17-7-2021 02:15 PM
mudahnya dia beranak. biasa iols dengar orang beranak nie ada tanda2 dlu kan sblm baby kuar. sehols mmg xrasa apa2 ke sblm tu..?  
Quote I.K.A888990 17-7-2021 06:31 PM
mesti baby tu rajin menabung pas ni

Lihat semua komen(20)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-12-2022 07:09 PM GMT+8 , Processed in 0.100749 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top