CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Kualiti Air Laut Tercemar Punca Fenomena Pantai Balok Berbuih

6-2-2017 06:11 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 3713| Komen: 11

Description: Fenomena gumpalan buih yang berlaku di Pantai Balok, Kuantan sejak tiga hari lalu jadi tular di laman sosial hasil orang ramai yang mengunjungi pantai tersebut memuat naik gambar yang dirakam itu seja ...

Fenomena gumpalan buih yang berlaku di Pantai Balok, Kuantan sejak tiga hari lalu jadi tular di laman sosial hasil orang ramai yang mengunjungi pantai tersebut memuat naik gambar yang dirakam itu sejak kelmarin.


Memetik laporan Bernama, pensyarah Pusat Pengajian Sains Marin dan Sekitaran Universiti Malaysia Terengganu Prof Madya Dr Zainudin Bachok berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan fenomena tersebut berlaku akibat pencemaran yang disebabkan perlombongan bauksit.

"Di Balok, kalau kita lihat sebelum ini berlaku macam-macam isu seperti air laut berwarna merah sebab pencemaran...mungkin ianya ada kaitan dengan isu tersebut tetapi ia belum dapat dibuktikan."

Bagaimanapun, jelas Zainudin fenomena tersebut bukan perkara baharu malah pernah berlaku di beberapa tempat di seluruh dunia dan ianya terjadi mungkin atas beberapa faktor sama ada perubahan kualiti air dan tindak balas pengoksidaan yang menghasilkan buih.

Apabila ditanya sama ada buih tersebut berbahaya untuk orang ramai, jelas Zainudin ia masih belum dapat diketahui selagi sampel kualiti air tidak diambil dan kajian tidak dijalankan.

"Biasanya Jabatan Alam Sekitar akan mengambil sampel air dan memeriksa tahap kandungan bahan tercemar. Kalau tahapnya tinggi, ianya memang tak selamat, tetapi untuk masa sekarang kita masih belum tahu tahapnya...kena ada data dan rekod," katanya.- CARI


sumber foto: Berita Harian

11

Bagus
23

Marah
17

Terkejut
18

Sedih
13

Lawak
14

Bosan

Friends Rank (96 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote mokcikKSKB 6-2-2017 06:42 PM
Pantai balok tu kotor..napelah ada org sanggup mandi manda situ
Quote cpixie 6-2-2017 06:54 PM
ishh biar betik buih smpai berterbangan
Quote mrizumi 6-2-2017 06:56 PM
Ingtkn berbuih mcmana..mcm buih sabun dh..
Quote HannahMontana 6-2-2017 07:33 PM
uhmmmmmmmm mesti ikan  banyak buang air liur tu yg byk buih tu.
Quote awanearisu 6-2-2017 07:35 PM
sekarang nak mandi laut memang putus selera. lagi-lagi kalau nampak fenomena pelik-pelik macam ni
Quote Aizuzu 6-2-2017 11:28 PM
Tanda2 akhir zaman nie
Quote ReginaGeorge 7-2-2017 04:46 AM
Geli la nak mandi laut sekarang. Silap2 dapat penyakit kulit
Quote sukacactus 7-2-2017 06:03 AM
Tu pun ramai je berangkut ank beranak gi mandi pastu bergambar dgn buih tu
Kena penyakit kulit baru tahu
Quote Pajeri_Nenas 7-2-2017 07:20 AM
Kita mesti menimbus Laut ITU untk mhalang org ramai mati
Quote arira_arora 7-2-2017 10:55 AM
tkyh mandi laa lautttt
Quote renko 7-2-2017 11:47 AM
banyak je orang yang batak like dok post gmbar main buih tu
batak tol

Lihat semua komen(11)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

9-12-2023 07:59 PM GMT+8 , Processed in 0.045719 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top