CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1990|Reply: 11

Kualiti Air Laut Tercemar Punca Fenomena Pantai Balok Berbuih

[Copy link]
Post time 6-2-2017 06:11 PM | Show all posts |Read mode


Fenomena gumpalan buih yang berlaku di Pantai Balok, Kuantan sejak tiga hari lalu jadi tular di laman sosial hasil orang ramai yang mengunjungi pantai tersebut memuat naik gambar yang dirakam itu sejak kelmarin.


Memetik laporan Bernama, pensyarah Pusat Pengajian Sains Marin dan Sekitaran Universiti Malaysia Terengganu Prof Madya Dr Zainudin Bachok berkata pihaknya tidak menolak kemungkinan fenomena tersebut berlaku akibat pencemaran yang disebabkan perlombongan bauksit.

"Di Balok, kalau kita lihat sebelum ini berlaku macam-macam isu seperti air laut berwarna merah sebab pencemaran...mungkin ianya ada kaitan dengan isu tersebut tetapi ia belum dapat dibuktikan."


Bagaimanapun, jelas Zainudin fenomena tersebut bukan perkara baharu malah pernah berlaku di beberapa tempat di seluruh dunia dan ianya terjadi mungkin atas beberapa faktor sama ada perubahan kualiti air dan tindak balas pengoksidaan yang menghasilkan buih.


Apabila ditanya sama ada buih tersebut berbahaya untuk orang ramai, jelas Zainudin ia masih belum dapat diketahui selagi sampel kualiti air tidak diambil dan kajian tidak dijalankan.

"Biasanya Jabatan Alam Sekitar akan mengambil sampel air dan memeriksa tahap kandungan bahan tercemar. Kalau tahapnya tinggi, ianya memang tak selamat, tetapi untuk masa sekarang kita masih belum tahu tahapnya...kena ada data dan rekod," katanya.- CARI


sumber foto: Berita Harian
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-2-2017 06:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Pantai balok tu kotor..napelah ada org sanggup mandi manda situ
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2017 06:54 PM | Show all posts
ishh biar betik buih smpai berterbangan
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2017 06:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Ingtkn berbuih mcmana..mcm buih sabun dh..
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2017 07:33 PM | Show all posts
uhmmmmmmmm mesti ikan  banyak buang air liur tu yg byk buih tu.
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2017 07:35 PM From the mobile phone | Show all posts
sekarang nak mandi laut memang putus selera. lagi-lagi kalau nampak fenomena pelik-pelik macam ni
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 6-2-2017 11:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Tanda2 akhir zaman nie
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2017 04:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Geli la nak mandi laut sekarang. Silap2 dapat penyakit kulit
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-2-2017 06:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Tu pun ramai je berangkut ank beranak gi mandi pastu bergambar dgn buih tu
Kena penyakit kulit baru tahu
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2017 07:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Kita mesti menimbus Laut ITU untk mhalang org ramai mati
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2017 10:55 AM | Show all posts
tkyh mandi laa lautttt
Reply

Use magic Report

Post time 7-2-2017 11:47 AM | Show all posts
banyak je orang yang batak like dok post gmbar main buih tu
batak tol
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

3-3-2024 10:55 AM GMT+8 , Processed in 0.087875 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list