CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Mydin Rugi Teruk Pada 2016 Akibat Kejatuhan Nilai Ringgit

6-2-2017 06:42 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 12912| Komen: 205

Description: Bukan disebabkan pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) atau dasar-dasar kerajaan, sebaliknya punca utama kerugian ditanggung Mydin Mohamed Holdings Bhd pada 2016 adalah disebabkan penurunan ...

Bukan disebabkan pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) atau dasar-dasar kerajaan, sebaliknya punca utama kerugian ditanggung Mydin Mohamed Holdings Bhd pada 2016 adalah disebabkan penurunan nilai mata wang ringgit berbanding dolar AS.


Memetik laporan Bernama, Pengarah Urusannya, Datuk Wira Ameer Ali Mydin berkata demikian sebagai menjelaskan laporan yang tersebar dalam media sosial mendakwa pasar raya besar itu mengalami kerugian disebabkan dasar dan pentadbiran kerajaan sekarang. 

"Paras ringgit berbanding dolar AS adalah pada 3.65 pada 1 April, 2015, berbanding kira-kira 4.42 setiap dolar AS ketika ini. Itulah berapa banyak  ringgit yang telah turun dalam tempoh itu." 

Menurut Pengarah Urusannya, Datuk Wira Ameer Ali Mydin, kelemahan ringgit berbanding dolar AS telah menyebabkan Mydin terpaksa membayar harga lebih tinggi lagi bagi produk yang dipesan dari luar negara, tanpa menaikkan harga kepada pengguna.

Ameer menegaskan beliau tidak menyalahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak seperti yang didakwa dalam laporan-laporan itu, dan tidak pernah mengkritik pentadbiran sekarang, walaupun ada beberapa dasar-dasar yang diperkenalkan mungkin menjejaskan perniagaan. 

Menurutnya, GST tidak pernah menjadi punca kepada kerugian itu kerana cukai tersebut hanya menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan sebelum ini. 

Dalam pada itu, tambah beliau adalah sukar untuk memindahkan kos kepada pengguna, kerana kelemahan ringgit telahpun menyebabkan penurunan kuasa beli, yang seterusnya menjejaskan perniagaan kumpulan.- CARI

sumber foto: https://3.bp.blogspot.com


21

Bagus
11

Marah
20

Terkejut
14

Sedih
12

Lawak
21

Bosan

Friends Rank (99 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote ReginaGeorge 4-2-2017 09:38 PM
Bagi chan orang lain pulak ye pacik Dah cukup kaya dah pavik tuh
Quote GhostWalking 4-2-2017 09:41 PM
ReginaGeorge replied at 4-2-2017 01:38 PM
Bagi chan orang lain pulak ye pacik  Dah cukup kaya dah pavik tuh

Kalau mydin subang tu kualiti ikannya sedehhhhh    tapi berbondong ummah pergi.nak kata murah pun biasa je.
Quote sebu 4-2-2017 09:41 PM
Rugi sbb ape kerajaan masih x nampak lagi ke yg kuase beli rakyat merudum menandekan rakyat ramai yg hidup makin susah menekan :zz
Quote shamsadis 4-2-2017 09:43 PM
Pekerja ramai import dari India pernah mohon kerja kat Mydin zaman muda, tauke masa tu India, dia cakap Melayu pemalas lama dah tinggal kenangan, sekarang cash la ko
Quote kingnqueen 4-2-2017 09:43 PM
umno musuh ngr
Quote sebu 4-2-2017 09:48 PM
shamsadis replied at 4-2-2017 09:43 PM
Pekerja ramai import dari India  pernah mohon kerja kat Mydin zaman muda, tauke masa tu India,  ...

Racist tokeh mydin tu :  
Quote R2D2 4-2-2017 09:49 PM
Pemimpin jalan jalan ke overseas jaja ekonomi kita kukuh walhal hrp GST
Quote huJanBaTu 4-2-2017 10:01 PM
Mydin mall kt parit buntar tu meletop gaks
Quote huJanBaTu 4-2-2017 10:02 PM
Memang rakyat kurang membeli ke sekarang? Nak tanya mereka yg pro dlm bidang retails ni..
Quote makneng 4-2-2017 10:04 PM
Bertahun mak x shopping kat mydin.  Sorry mydin i jd penyumbang u jd rugi...
Quote chazey 4-2-2017 10:07 PM
shamsadis replied at 4-2-2017 09:43 PM
Pekerja ramai import dari India  pernah mohon kerja kat Mydin zaman muda, tauke masa tu India,  ...

Sedap je tokeh tu kutuk Melayu padahal Melayu kemain kempen sapot Mydin. Cash la.  
Quote lostnfaun 4-2-2017 10:08 PM
Tgk ramai jer yg belanja dkt mydin nie...

Quote CiliPadiSedap 4-2-2017 10:09 PM
  model bisnes mydin golongan berpendapatan rendah..

bila GST pukul 6%
ekonomi meleset

banyak je perniagaan tutup sebab gst ni.. hihi..


Quote insulin 4-2-2017 10:11 PM
Brim memang x dapat membantu sebab habis untuk bayar sewa rumah, bayar kereta atau servis kereta. Padan muka. Harga sewa rumah naik, wat derk je. Harga kereta naik, wat derk je.
Quote CiliPadiSedap 4-2-2017 10:11 PM
cai2 cm dzeck mangkuk2 hayun mesti cakap ekonomi dah maju, rakyat tak shopping kt mydin mereka beli ikan, sayur dekat KLCC.. sebab tu mydin rugi.. pe barang shopping kt mydin..  
Quote sebu 4-2-2017 10:12 PM
"Malang sudah jatuh ditimpa tangga kemudian diberak ke muka dek ayam apabila secara kebetulan kerajaan mula laksanakan sistem GST"


Quote pyropura 4-2-2017 10:12 PM
Edited by pyropura at 4-2-2017 10:14 PM

... so, antara sebabnya GST dan kejatuhan RM yer... aritu kan umngong kata GST baik, kejatuhan ringgit itu sihat bla bla, macai dedak pun mati2 defend ...

Malang sudah jatuh ditimpa tangga kemudian diberak ke muka dek ayam apabila secara kebetulan kerajaan mula laksanakan sistem GST....

Kemudian nilai RM pula teruk menjunam. Semua itu seperti memalitkan gara pada luka.
Quote pyropura 4-2-2017 10:15 PM
sebu replied at 4-2-2017 10:12 PM
"Malang sudah jatuh ditimpa tangga kemudian diberak ke muka dek ayam apabila secara kebetulan keraja ...

GST = berak ayam    
Quote sebu 4-2-2017 10:18 PM
pyropura replied at 4-2-2017 10:15 PM
GST = berak ayam

Biasenya perumpamaan yg aku dgr sudah jatuh ditimpa tangga kemudian tercium taik ayam. ;p
Ni ayam datang berak kat muka. Aku rase ayam.turkey yang berani buat mcm tu sbb garang   

Lihat semua komen(205)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

3-3-2024 12:37 AM GMT+8 , Processed in 0.148453 second(s), 63 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top