CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Mydin Serap Gst

31-3-2015 01:34 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 13907| Komen: 92

Description: Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek Berkata, Langkah Mydin Itu Disambut Baik Kementerian Kerana Dapat Membantu Menjayakan Inisiatif Yang Diambil Kerajaan Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara.
Mydin Serap Gst


KUALA LUMPUR - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menggesa lebih ramai peniaga mencontohi pasaraya Mydin yang memutuskan untuk menyerap enam peratus Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).


Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek berkata, langkah Mydin itu disambut baik kementerian kerana dapat membantu menjayakan inisiatif yang diambil kerajaan bagi mengukuhkan ekonomi negara.

"Ini yang kita alu-alukan kepada peniaga yang memikirkan kepentingan negara diutamakan lebih daripada keuntungan sendiri.

"Ini diharapkan akan menjadi contoh kepada peniaga lain. Pada saya apa sahaja tindakan yang kerajaan ambil melalui GST adalah sebenarnya untuk kesejahteraan rakyat dan pengukuhan ekonomi," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Semalam, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan memuat naik iklan yang dikeluarkan Mydin melalui laman Twitternya mengenai penyerapan GST yang bakal dilaksanakan secara sukarela oleh syarikat runcit itu apabila GST dilaksanakan Rabu ini.

Ditanya mengenai kemungkinan syarikat lain mengikut jejak langkah Mydin, Hasan berkata, beliau lebih mengalukan syarikat berkenaan mengumumkan sendiri pendirian masing-masing.

Beliau berkata, melalui pertemuan antara KPDNKK dan beberapa wakil industri baru-baru ini, persetujuan pematuhan agar tidak menjadikan GST sebagai alasan memanipulasikan harga dan tidak menaikkan margin keuntungan bersih mulai 2 Januari 2015 hingga 30 Jun 2016, telah dicapai.

Katanya, antara wakil yang hadir ialah Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM), Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) dan Persatuan Peruncitan Malaysia (MRA).

"Ini amat digalakkan sebagai tanda sokongan kepada GST berkat penglibatan yang dibuat kerajaan secara dari hati ke hati," katanya.

Mengulas mengenai aduan pengguna mengenai beberapa barangan keperluan asas yang dilaporkan tiada stok di pasaran, Hasan menasihatkan pengguna melaporkan segera kepada KPDNKK di talian bebas tol 1-800-886-800.

Dalam pada itu, beliau berkata aplikasi MyKira GST yang diperkenalkan KPDNKK juga membantu rakyat memantau harga barangan yang dimanipulasikan selepas cukai itu dilaksanakan.

"Kita juga akan lancar Pusat Gerakan Anti Pencatutan petang ini bagi memudahkan media dan orang ramai mengetahui maklumat terkini mengenai aduan serta tindakan yang diambil kementerian terhadap peniaga yang mengambil kesempatan," katanya. - Bernama

32

Bagus
25

Marah
13

Terkejut
29

Sedih
14

Lawak
28

Bosan

Friends Rank (141 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote fire_place 31-3-2015 09:07 AM
Kedai brgan mr.diy pun ckp serap gst..tp pertengahan march aritu beli ada brg kraf tu..rm1.90 je.. Sabtu aritu nak beli tgk rm2.60.. Masih murah tp naik.hurmmmm.
Quote edee_91 31-3-2015 09:09 AM
Shopping kat mydin je lah lepas ni. Mydin ada jual renoma tak?
Quote idadzira 31-3-2015 09:11 AM
shopping kat mydin n DIY je la lepas ni.
Quote intriQue 31-3-2015 09:16 AM
Jauhnya nak gi mydin....
Quote mrseller 31-3-2015 09:19 AM
edee_91 replied at 31-3-2015 09:09 AM
Shopping kat mydin je lah lepas ni. Mydin ada jual renoma tak?

Ada...spender renoma
Quote edee_91 31-3-2015 09:20 AM
mrseller replied at 31-3-2015 09:19 AM
Ada...spender renoma

Ya, itulah yang aku cari. Terima kasih mydin.
Quote biskutsusu 31-3-2015 09:30 AM
yay!!!!
i like mydin
memang sit tempat i beli monthly groceries
Quote whadda 31-3-2015 09:34 AM
memang beli kat mydin pon sebelum ni... tp mydin mart je la... pasni kene gi mydin subang la...
Quote gaara_X 31-3-2015 09:46 AM
barang tak de kualaiti...semua dihenjut kepada rakyat.....
Quote akusukaq 31-3-2015 09:49 AM
Pasti ramai yg akan berbondong bondong ke Mydin nanti .
Jauh sikit dr rumah aku tapi masen berbaloi kalau shoping sebulan sekali
Beli segala benda keperluan yg harga lebeh rendah dr kedai lain
Quote AbukRokok 31-3-2015 09:50 AM
fire_place replied at 31-3-2015 09:07 AM
Kedai brgan mr.diy pun ckp serap gst..tp pertengahan march aritu beli ada brg kraf tu..rm1.90 je.. S ...

tipula tu...Mr DIY penipu

Quote aikee04 31-3-2015 09:53 AM
Kat Subang....Mydin lagi ramai org drp Giant
Quote Anak_Nogori 31-3-2015 09:54 AM
Harap mydin buka lagi 1000 cawangan...baru supermarket yg lain, mart2, kedai2 runcit mengelupur.

Oppo pun beri jaminan akan serap cukai gst bagi hphonenya..
Quote Mr.Virus 31-3-2015 09:55 AM
tahnia mydin
Quote melia_star 31-3-2015 09:55 AM
haah...aku gi DIY katanya dia serap gst tu....kiranya dia naikkan harga sikit tp x caj gst....kira serap kt harga brg laa kowtt....mcm mana tuh....
Quote amyainsamad 31-3-2015 09:57 AM
suka g mydin...walaupn ramai warga asing
Quote axl_bach 31-3-2015 10:09 AM


yg nih baru lah sebagaimana yg sepatutnya........serap GST dlm ertikata gantikan SST yg sedia ada dgn GST....bukan cam kebanyakan peniaga yg memasukkan nilai GST dlm harga semasa yg sudah termasuk nilai SST...

apapun aku ucapkan selamat maju jaya dalam perniagaan kepada pihak pengurusan Al-Ikhsan kalo btol apa yg dipaparkan dlm gambar di atas itulah yg dipraktiskan.......
Quote ice_sky92 31-3-2015 10:11 AM
Mydin memang harga murah. kalau korang perasan la compared dgn pasar raya yang lain....
Quote psychobubble 31-3-2015 10:27 AM
mmg tiap2 mggu beli brg kt mydin pn...dekat dgn rumah...jln kaki pn blh sampai
so lps neh ttp pegi mydin la

Lihat semua komen(92)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-7-2024 09:44 PM GMT+8 , Processed in 0.122645 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top