CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Suka Makan Tempe? Ini Yang Terjadi Pada Tubuh Anda, No 2 Tu Paling 'Letop'

26-10-2016 02:38 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 6479| Komen: 27|Original author: Oleh: Myra Rozi

Description: Siapa di sini yang belum lagi kenal atau rasa benda putih yang dnamakan tempe ini? Ia selalunya dibungkus dalam surat khabar atau plastik.

Sumber Foto: banyakresepi.blogspot.my


Siapa di sini yang belum lagi kenal atau rasa benda putih yang dinamakan tempe ini? Ia selalunya dibungkus dalam surat khabar atau plastik.

Kalau budu sinonim dengan orang Kelantan, kimchi sinonim dengan orang Korea, tempe pula sinonim dengan masyarakat Jawa kerana banyak jenis hidangan selalu dihasilkan menggunakan bahan tersebut.

Rugi besar kalau selama ini tidak mengetahui khasiat yang terkandung di dalamnya, tambahan lagi ia dikatakan dapat membantu mencantikkan wajah. Wah, mesti gembira wanita di luar sana bila tahu benda ni kan?


Ini antara khasiatnya:

1. Menurut Timbalan Dekan dan Profesor Pemakanan Dietetik UKM pula, tempe sebenarnya mengandungi khasiat kalsium yang setanding dengan susu. 

2. Penyelidik Kanan Pusat Penyelidik Bioteknologi Industri SIRIM menyatakan tempe mampu menjadikan kulit wajah lebih cerah tanpa meninggalkan kesan bahaya dan boleh menjadikan diri sentiasa nampak awet muda.

3. Mampu mengurangkan kolesterol, meningkatkan kepadatan tulang, mengurangkan gejala menopaus, dan kualiti protein yang sama seperti daging.

4. MengandungI zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan sehingga menurunkan tekanan darah, sangat elok untuk mereka yang ada darah tinggi.

5. Protein yang terdapat dalam tempe sangat tinggi, mudah dicerna sehingga baik untuk mengatasi cirit birit dan boleh mengelakkan keracunan makanan.



Pendek kata, lepas ini semua boleh pakat beli dan masak tempe yang bukan sahaja sedap, banyak khasiat malahan harganya pun murah sahaja. -CARI
37

Bagus
38

Marah
34

Terkejut
31

Sedih
27

Lawak
21

Bosan

Friends Rank (188 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote M.Rose 26-10-2016 02:55 PM
Menarik. nak start beli tempe banyak banyak la
Quote miszclassique 26-10-2016 03:04 PM
Tempe goreng cicah sos kicap..terserlah kejawaan hehe tp ada je yg tak suka
Quote miszclassique 26-10-2016 03:04 PM
Tempe goreng cicah sos kicap..terserlah kejawaan hehe tp ada je yg tak suka
Quote DeeHanania 26-10-2016 03:09 PM
Sambal goreng jawa...yumyum
Quote oshinz 26-10-2016 03:15 PM
Suka makan tempe cicah sambal kicap. Perggghhh.
Quote munchkin 26-10-2016 03:21 PM
Mak aku beli kat pasar tani. Yang padat kacang tu. Hiris nipis pastu goreng. Mmg paling sedap. Aku sendiri tak suka tempe dah tersuka gila!!!  

Anak buah aku dok cakap tak suka pekena tempe mak aku asik asik mintak je.
Quote prettyuglybabe 26-10-2016 04:16 PM
kalu suka makan tempe mentah cam mana pulak?
Quote chinta89 26-10-2016 04:42 PM
baru je makan tempe mse lunch. sb mmg suka, bukan sb nk awet muda ke nk jelita ke ape.
Quote senduhazab 26-10-2016 04:44 PM
Testimoni kan hade....licin & halus je kulitnya.... Kuar jail terus dpt bini baru
Quote siskepoh 26-10-2016 06:26 PM
senduhazab replied at 26-10-2016 04:44 PM
Testimoni kan hade....licin & halus je kulitnya.... Kuar jail terus dpt bini baru

siapa? sis xbrapa faham. sorry bertanya

Quote cik-jaja 26-10-2016 06:31 PM
tempe potong nipis ps2 gaul tepung garing2..cicah ng sambal kicap..perghh
Quote imransulaiman 26-10-2016 06:57 PM
Goreng kosong, makan macam snack depan tv....fuuuuuuh!
Quote senduhazab 26-10-2016 07:00 PM
siskepoh replied at 26-10-2016 06:26 PM
siapa? sis xbrapa faham. sorry bertanya

Sis carilah exMB negeri termaju di Mesia yg terkenal dgn Wong jowo (iolsss la antaranya...)      
Quote Rurukek 26-10-2016 07:36 PM
Hey bro! Hi kawan2!!


Nikmati bonus deposit anda dialu-alukan pada deposit pertama, kedua dan ketiga anda sehingga 254% sekarang !!!




Hari2 miskin, bila la nak kaya!!!
Quote CardiGans85 26-10-2016 08:17 PM
senduhazab replied at 26-10-2016 07:00 PM
Sis carilah exMB negeri termaju di Mesia yg terkenal dgn Wong jowo (iolsss la antaranya...)   ...

Sis punye sarkastik menjadi betoi..   glowing kot.mungkin buat masker sekali..
Quote hanisbunny 26-10-2016 08:18 PM
tempe mmg sedap..lpstu cpt kenyang makan tempe ni..
Quote green~tea 26-10-2016 10:18 PM
Tetiba drooling for tempe.. suka tempe goreng yg xpotong nipis.. i suka soft2 je
Quote supernaturalee 26-10-2016 11:11 PM
Xsuke tempe

Tp klu xde choice mkn lh jgk

Mmg ada kajian saintifik ke tempe blh cntkkn kulit?
testimoni yg sorg tu mmg xleh pakai
Quote nut.legacy 26-10-2016 11:49 PM
Tempe is the best

Lihat semua komen(27)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

27-1-2023 11:46 AM GMT+8 , Processed in 0.097433 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top