CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Kes Kota Raya: PPIM Jawab Sebab Bertindak "Solo"

23-12-2015 01:27 PM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 8403| Komen: 48

Description: mempunyai alasan tersendiri mengapa pihakknya 'bertindak solo'...

sumber imej: kitaviral


Oleh : Fyruz Hanna

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mempunyai alasan tersendiri mengapa pihakknya 'bertindak solo' dalam isu Kota Raya kerana kelewatan pihak berwajib menangani isu.

Tambah Muhammad Yusuf azmin, Pengarah Unit Tindakan Khas, pihaknya sudah lama mahu jalankan kerjasama dengan pihak berkuasa namun kekangan daripada pihak berkenaan.

"Memandangkan kes ini sudah berlaku dari tahun lepas tiada tindakan dibuat oleh KPDNKK, jadi kami buat keputusan agar bertindak buat pengguna supaya tidak ditindas dan ditipu," katanya memetik dalam laporan Sinar Harian menjelaskan tindakan NGO itu turun padang membantu mangsa penipuan pembelian telefon pintar di Plaza Kota Raya minggu lalu.


Tindakan yang dibuat PPIM secara tak langsung membuka mata pihak berwajib dan membela pengguna yang ditindas.-CARI Infonet.

Baca Selanjutnya: Sinar Online
26

Bagus
22

Marah
28

Terkejut
14

Sedih
19

Lawak
12

Bosan

Friends Rank (121 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote zamzarai 23-12-2015 11:24 AM
bagus buat macam ni.bela mangsa yg tertindas.pihak berkuasa boleh terus tido sebab dah ada org lain tlg cover keja.
Quote gaara_X 23-12-2015 11:47 AM
pihak berwajib mmg slow bab nie.....kecewa pun ada.....syabas PPIM....biar deme buka mata ngan apa yang ekau lakukan...
Quote medangmru 23-12-2015 11:57 AM
pihak berwajib mmg lambat atau langsung tak amik pusing pasal mende2 camni..entah2 berapa banyak kes lowyat yang disenyapkan oleh pihak berkuasa.....
Quote -electrifying- 23-12-2015 12:09 PM
pihak berkuasa dh dibayar, xkan nk "rush" plak kan
Quote DayangKirana 23-12-2015 12:12 PM
pihaknya ingin bekerjasama dengan pihak berkuasa namun berlaku beberapa kekangan daripada pihak berkenaan



bureaucracy.. standed la tuh..
dah kena cucuk 'orang besar' or bila dah viral, baru la mula melatah kehulu kehilir..
Quote c===8 23-12-2015 12:19 PM
malu betul rasanya menjadi staff kpdnkk
Quote sabbath_shalom 23-12-2015 12:21 PM
Dalam fb Najib..jangan buat tindakan sendiri biar pihak berwajib jalankan tugas....

Punya la lembab Najib utk tahu kronologi kes ni:lol
Quote sabbath_shalom 23-12-2015 12:23 PM
Biasala gaduh2 utk setel masalah di Mlaysia lately macam drama Filipin..rasuah+gaduh+bunuh pedakwaraya...mesti punye ada unsur rasuah dikalngan penjawat awam...Meleis kannn biasa dah kene rasuah dengan taiko Cina dan penternak Hindu

Last edited by sabbath_shalom on 23-12-2015 12:26 PM

Quote alinone78 23-12-2015 12:24 PM
mana2 isu mmg NGO yang awal sampai
Quote karipap 23-12-2015 12:41 PM
Apa kerja KPDNKK ni sebenarnya? Siap berkementerian bagai. Nak tolong rakyat ke nak tolong tokey kapitalis?
Quote dino 23-12-2015 12:51 PM
-electrifying- replied at 23-12-2015 12:09 PM
pihak berkuasa dh dibayar, xkan nk "rush" plak kan

opkoz la kan.... baik cover punya.... pastu fefeling wat koje...
Quote dino 23-12-2015 12:53 PM
sabbath_shalom replied at 23-12-2015 12:23 PM
Biasala gaduh2 utk setel masalah di Mlaysia lately macam drama Filipin..rasuah+gaduh+bunuh pedakwara ...

klau tak rasuah tak melayu namanya.... harus buang nama melayu klau tak rasuah....
hbis la fulus puak2 pelahap nih.....
Quote saladin780 23-12-2015 12:55 PM
dino replied at 23-12-2015 12:51 PM
opkoz la kan.... baik cover punya.... pastu fefeling wat koje...

acik2 n pacik2 gomen kat kpdnkk tgh bz nak buat makan2 kat opis kot..ye la nak ujung tahun da ni..bajet yg ada kena abiskan..takde masanya nak turun pdg semua nih
Quote nour2001 23-12-2015 12:57 PM
elok buat mcm ni walaupun ada kecoh,biar pihak berkuasa yg selama ni tidur bangkit buat kerja mereka...
Quote lavaheat 23-12-2015 12:58 PM
mak pak lu kuat makan rasuah la ni...

tu pasal dapat anak bodoh bahlol..

anak bodoh bahlol tu pulak...dapat bini malas kemas dapur...



ni semua balasan kuat makan rasuah.

Quote shamsadis 23-12-2015 01:16 PM
pernah member serumah kena tipu dekat LowYat, aku pergi berdua dengan member aku tu dapat duit balik tak boleh blah, cina tu siap mengaku dah masuk Islam apa kejadahnya ntah
Quote _______ 23-12-2015 01:18 PM
Penjual telefon semua orang susah.  Memang tak mampu merasuah sesiapa.  
Quote slax 23-12-2015 01:36 PM
inilah akibat komunis masuk pekan.. dulu  dah elok diorg duduk dalam hutan..
Quote slax 23-12-2015 01:39 PM
KUALA LUMPUR: Susulan insiden kekecohan di Kompleks Kota Raya di ibu negara pada Ahad, kini lebih ramai mangsa penipuan tampil untuk menuntut hak mereka.

Mereka dibantu kakitangan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) yang mula bertugas di kaunter khas kompleks itu.

Tinjauan kami juga mendapati sebanyak tujuh premis penjualan telefon bimbit di tingkat bawah kompleks ini telah ditutup.

Manakala, jumlah pengunjung juga semakin berkurangan.

Beberapa mangsa penipuan yang ditemui mengadu modus operandi jurujual terbabit ialah menawarkan telefon bimbit bernilai RM300 kepada mereka.

Menurut mangsa penipuan yang hanya mahu dikenali sebagai Jasmine, 53, beliau membayar RM300 bagi telefon bimbit namun harga itu terus meningkat.

"Lepas daftar nama saya, jurujual itu memberi saya satu resit dengan harga RM899 jenis Android tambah lagi dengan pelbagai alasan dengan jumlah RM1999 dan jumlah penuh perlu saya bayar ialah RM2,738.

"Saya memang terkejut daripada RM300 menjadi RM2,000. Jurujual itu menerangkan harga itu hanya bagi housing (sarung) telefon dan harga lain ialah bagi telefon itu. Saya terus jelaskan tidak ada wang namun RM300 tidak dikembalikan," katanya ketika ditemui di sini.

Seorang lagi mangsa warga Indonesia yang dikenali sebagai Vivienne, 43, berkata dirinya seringkali ditipu apabila menghantar telefon bimbitnya untuk menuntut sijil jaminannya.

"Saya kena tipu kerana jurujual itu cakap telefon saya tidak dapat diperbaiki lagi padahal ia masih mempunyai warantinya selama dua tahun.

"Jurujual itu berkata sekiranya saya perlu memperbaiki telefon bimbit itu perlu membayar semula RM300 namun saya tak mampu dan saya hanya perlu bayar RM100. Telefon bimbit itu masih tidak dapat dipakai dan saya ditipu lagi sampai saya menangis," katanya.

Manakala seorang lagi mangsa, Redowan, 22 tahun warga Bangladesh yang telah berkerja di sini dua bulan berkata beliau membayar RM600 dan diberi resit namun telefon bimbitnya hanya boleh diambil tiga bulan kemudian.

"Kerana masalah bahasa saya ditipu dan hari ini saya datang semula menuntut telefon bimbit saya namun kedai itu sudah ditutup. Saya terus membuat aduan di kaunter khas KPDNKK dan memohon agar tindakan diambil kepada mereka," katanya di sini.

Kaunter khas KPDNKK telah dibuka di kompleks ini yang beroperasi sehingga jam 11 malam setiap hari bagi membantu mangsa terbabit membuat aduan mereka.

--Astro Awani

Lihat semua komen(48)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

26-4-2024 08:11 PM GMT+8 , Processed in 0.079898 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top