CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Kerajaan BN 'Janji' Tak Naikkan kadar GST tahun depan- Ahmad Husni

17-11-2015 03:03 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 5978| Komen: 56

Description: Ahmad Husni berkata demikian bagi menjawab celahan Rafizi Ramli (PKR-Pandan) yang meminta penjelasan sama ada kerajaan akan menaikkan kadar GST jika harga minyak turun di bawah paras AS$48 setong, tah ...



Oleh : TS LOO

sumber foto : http://gstmalaysiainfo.com/



Kerajaan tidak pernah bercadang untuk menaikkan kadar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) walaupun harga minyak dijangka turun di bawah AS$48 setong, tahun depan.


Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata demikian bagi menjawab celahan Rafizi Ramli (PKR-Pandan) yang meminta penjelasan sama ada kerajaan akan menaikkan kadar GST jika harga minyak turun di bawah paras AS$48 setong pada tahun depan, ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2016 bagi kementerian itu, di Dewan Rakyat semalam.


"Malah, dalam kerajaan kita tidak pernah berbincang untuk menaikkan GST."


Jelasnya, walaupun andaian mengenai harga minyak boleh dibuat, namun perkara itu tidak akan diketahui bagi jangka masa panjang.


Dalam pembentangan Bajet 2016 pada 23 Oktober lepas, kerajaan menjangkakan kutipan GST sebanyak RM39 bilion tahun depan yang diunjur berdasarkan paras harga minyak mentah AS$48 setong.





Berita selanjutnya : sinarharian.com.my

10

Bagus
15

Marah
8

Terkejut
15

Sedih
15

Lawak
15

Bosan

Friends Rank (78 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kudajantan77 16-11-2015 11:28 PM
Bersiap sedia la semua...
Quote AbukRokok 16-11-2015 11:50 PM
nasib baik xnk naik bleh undi bn
lpas tu naik lagi
Quote jazaa100 17-11-2015 12:47 AM
Alahai.....kenapa tak naikkan, kami sedia byt GST hingga 12% .

Klu mcm ni tak susut lah hutang negara, makin bertambah lah nanti.


Quote poison_paradise 17-11-2015 01:00 AM
Buat la 20% terus.
Quote hanakikan 17-11-2015 02:09 AM
Apa kelas 6%. Sila naik kan sampaj 25%. Mcm negara scandinavia. Baru la ekonomi makin maju
Quote kimsa-ra 17-11-2015 02:41 AM
wei korg knp minta naik
kesian kt kucing hbs mahai kibbles
Quote skyreds 17-11-2015 03:40 AM
nie tanda nak naik
Quote zjen 17-11-2015 04:41 AM
cuali cancel GST  ...  kot x satu hari nanti konpem naik


bila UMNO x ckp duit sponsor yahudi aka freemason   ...  konpem naik punya

Quote mdhelmi 17-11-2015 08:34 AM
akan naik tu
palestin dah buktikan GST skrg 6-0
UAE pulak menjangkakan GST akan datang 10-0 (naik jadi 10%)
Quote kodokbawang 17-11-2015 08:37 AM
dah jadi trend kat Malaysia ni..kalau ada ura2 tak naikkan harga barang...maksudnya harga
bakal naik...samalah dengan yang ni....
Quote gaara_X 17-11-2015 08:44 AM
ermmmm...im waiting for election je skang nie...
Quote lurve82 17-11-2015 08:46 AM
pesal xnaik jah 50%?
Quote sub5zero 17-11-2015 08:58 AM
Kalau dah bg hint mcm tu stand by jerr la nxt yr gst 36% plk. Bkn  x biasa kena kencing dgn depa nih...telco punya issue pun x setel2, tppa, tol, petrol lg haukkk.....last2 rkyat marhaen yg menadah kencing hancing depa
Quote Vellfire 17-11-2015 09:05 AM
6% tu pun dah menyusahkan
Quote kenarikelabu 17-11-2015 09:07 AM
Paham sgt dah kalau kua ayat2 cenggitu
Quote dizek 17-11-2015 09:09 AM
kenarikelabu replied at 17-11-2015 09:07 AM
Paham sgt dah kalau kua ayat2 cenggitu

apa yang ko paham?

sebelum ni pun orang cakap pasal tol
ko pun nak cakap pasal tol

padahal naik kapchai je pergi kerja,
mana kena bayar tol
Quote uda 17-11-2015 09:12 AM
Mana ada negara yg naikkan gst setiap tahun!
Quote dellashrill 17-11-2015 09:19 AM
I xkisah nak naik gst smpi 36%, i nak minta kurangkan menteri-menteri yang ada. Biar menteri jadi multi tasking pulak. Cakap jer pandai, xpakai otak. Hak sama rata between menteri dengan rakyat. No polis eeskot, bayr tol sendiri, tiada elaun petrol dan keraian.  Kita perah wakil rakyat berkerja untuk rakyat.
Quote sub5zero 17-11-2015 09:27 AM
dellashrill replied at 17-11-2015 09:19 AM
I xkisah nak naik gst smpi 36%, i nak minta kurangkan menteri-menteri yang ada. Biar menteri jadi mu ...

Zaman atuk2 me dulu sllu citer YB tu maksudnya yang berkhidmat mcm hamid gurkha dlm citer badul....tp skg suda tukar yang bang***

Lihat semua komen(56)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

31-5-2024 07:11 AM GMT+8 , Processed in 0.381819 second(s), 64 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top