CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

GST RM19, Pengiraan Rafizi Dicela

29-10-2015 12:55 PM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 7209| Komen: 43

Description: Datuk Nawawi Ahmad (BN-Langkawi) mencela pengiraan Razifi ...
Oleh Fyruz Hanna

Datuk Nawawi Ahmad (BN-Langkawi) mencela pengiraan Razifi dengan menyifatkan ianya 'tidak logik' dengan mengandaikan perkiraan itu dibuat oleh orang biasa.

Rafizi sebelum ini mendakwa GST akan dikutip lebih tinggi berbanding kenaikan BR1M tahun depan.

 "Bagi saya orang biasa ialah mereka yang berpendapatan RM4,000 ke bawah. Kalaulah RM17 sehari (kutipan kerajaan) maknanya beliau kena belanja RM283 membeli barang-barang berGST dan dalam tempoh sebulan perbelanjaan mencecah RM8,500 sebulan untuk membeli barangan GST sahaja.

           
"Itu belum lagi barang-barang lain yang tidak dikenakan GST," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2016 di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Sebelum itu, Rafizi menyentuh mengenai penipuan kerajaan mengenai GST yang dikutip tahun depan bernilai RM19 berbanding hanya RM0.14 sen sehari buat masa kini. -CARI Infonet.

Baca selanjutnya: SinarHarian
14

Bagus
3

Marah
13

Terkejut
16

Sedih
17

Lawak
18

Bosan

Friends Rank (81 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote jumainMd 29-10-2015 10:21 AM
ye lah..gst kan penyelamat ekonomi yg sesak dek 1mdb
...jd tingkatkanlah lg gst tu..
Quote mdhelmi 29-10-2015 10:25 AM
nak lawan sape terer matematik pulak
Quote Acong 29-10-2015 10:31 AM
GST kena RM16 sehari nie utk famili atau individu? si rafiji nie mabuk ketum lagi?

rafiji - Minyak naik harga, rakyat terseksa

rafiji - Minyak turun harga, tauke minyak bangkrap

lahanat - rafiji

Quote Acong 29-10-2015 10:32 AM
bahan MENTAH spt sayur, ikan, sardin, beras mana ada GST?

rafiji nie bila nak MAMPUS?
Quote delsmomm 29-10-2015 10:42 AM
dia belaja matematik xsempat abih, guru dia meninggal...
Quote lkick2113 29-10-2015 10:51 AM
akauntan kunun.....puihh
Quote rashiman 29-10-2015 04:37 PM

Itu cara dia nak kelentong rakyat yg malas nak kira,
Dgn cara yg mcm itu, rakyat akan mudah dipengaruhi utk dapatkan sokongan.

Ada ke patut dia kata  isu rumah berbelanja RM9500 sebulan atau bayar gst rm19 sehari

Purata pendapatan isirumah pun tak sampai byk itu dlm rm6000 sebulan.itu baru belanja
Rm9500 sebelum belum lagi pendapatan isirumah dan pembelanjaan tanpa gst seperti
Barangan asas dan ron95.
Cepat sangat rafizi mengikhtiraf, malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi.
Quote rashiman 29-10-2015 04:37 PM

Itu cara dia nak kelentong rakyat yg malas nak kira,
Dgn cara yg mcm itu, rakyat akan mudah dipengaruhi utk dapatkan sokongan.

Ada ke patut dia kata  isu rumah berbelanja RM9500 sebulan atau bayar gst rm19 sehari

Purata pendapatan isirumah pun tak sampai byk itu dlm rm6000 sebulan.itu baru belanja
Rm9500 sebelum belum lagi pendapatan isirumah dan pembelanjaan tanpa gst seperti
Barangan asas dan ron95.
Cepat sangat rafizi mengikhtiraf, malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi.
Quote tipuware 29-10-2015 05:10 PM
tapi kalau baca dalam komen page fb rafizi, semua org memuji dia.. bakal PM termuda la.. akan jadi PM kacak cam PM Canada la.. then bila ada seorang dua pertikaikan pengiraan dia, habis semua supporters dia hina, perlekehkan org tu, kata tak reti math la bagai. tapi bila pengkritik tu tanya kalau salah tlg tunjukkan, sorang pn taknak ajar, tapi dok hina2 org yg mengkritik..
Quote rashiman 29-10-2015 06:27 PM
tipuware replied at 29-10-2015 05:10 PM
tapi kalau baca dalam komen page fb rafizi, semua org memuji dia.. bakal PM termuda la.. akan jadi P ...

Yg puji2 dia...malas nak kira, telan bulat2 apa yg rafizi kata...

Quote albedah 29-10-2015 06:34 PM
Bahagikan rm39billion hasil pendapatan gst
Quote rashiman 29-10-2015 06:41 PM
albedah replied at 29-10-2015 06:34 PM
Bahagikan rm39billion hasil pendapatan gst

Dikembalikan kpd rakyat jugak...
Quote kambinggila 29-10-2015 10:33 PM
mesti prinsip akaun A1 nih
Quote periakuning 29-10-2015 10:34 PM
celakalah ahli politik macam ni..depa dah kaya raya takpelah..sanggup fitnah bagai semata2 untuk kuasa..kalu najib saje yg terkesan takde masalah..tapi kalu sampai ekonomi terjejas, keamanan terjejas, memang rase nak maki jah...
Quote HannahMontana 29-10-2015 10:38 PM
menteri2 kita mmg bahalol

apa boleh buat.............rakyat yg pangkahhhhhhhhhhhhhHHHHHHHHHHHHHHHHH
Quote rashiman 29-10-2015 11:01 PM
HannahMontana replied at 29-10-2015 10:38 PM
menteri2 kita mmg bahalol

apa boleh buat.............rakyat yg pangkahhhhhhhhhhhhhHHHHHHHHHHHHHHH ...

Rafizi belum lagi jadi menteri...
Tapi dah tunjukkan tanda2 kebahalolan...
Quote HannahMontana 29-10-2015 11:20 PM
rashiman replied at 29-10-2015 11:01 PM
Rafizi belum lagi jadi menteri...
Tapi dah tunjukkan tanda2 kebahalolan...

tanya siapa mentor dia
Quote Acong 29-10-2015 11:53 PM

ahmad maslan?   
Quote rashiman 29-10-2015 11:55 PM
Dulu ...menteri Ahmad Maslan kira penggunaan petrol secara purata , korang perlekehkan dan kata menteri bodoh...

Rafizi bukan kira secara purata, tapi dia kira secara pukul rata, semuanya dia bedal jadi kiraan purata keseluruhan isirumah rakyat di Malaysia ini belanja rm9500 sebulan barangan & perkhidmatan yg dikenakan gst atau rm19 sehari cukai gst.

Lihat semua komen(43)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-2-2023 08:07 PM GMT+8 , Processed in 6.455590 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top