CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Rafizi Ditahan Bawah Akta Rahsia Rasmi

6-4-2016 09:45 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 12449| Komen: 115

Description: Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli hari ini ditahan bagi membantu siasatan berhubung dakwaannya terhadap Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).



sumber foto: www.mstar.com.my/


Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli hari ini ditahan bagi membantu siasatan berhubung dakwaannya terhadap Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).


Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menerusi akaun twitter miliknya mengesahkan penahanan Ahli Parlimen Pandan itu.


"@PDRMsia sahkan bahawa YB Rafizi Ramli telah ditahan sebentar tadi, di luar bangunan Parlimen dan akan disiasat di bawah Seksyen 8 Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972," katanya.



Difahamkan, Rafizi ditahan kira-kira 6.20 petang sejurus keluar dari bangunan Parlimen.


Semalam, LTAT dalam satu kenyataan berkata pihaknya telah memulakan tindakan undang-undang terhadap Rafizi berhubung dakwaannya mengenai pembayaran gratuiti kepada veteran LTAT.


Pengerusi LTAT Laksamana (B) Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor berkata dakwaan Rafizi itu adalah fitnah semata-mata dan berniat jahat, serta bertujuan memusnahkan reputasi baik dan kredibiliti LTAT.- CARI Infonet




sumber berita : bernama.com/



9

Bagus
11

Marah
12

Terkejut
6

Sedih
13

Lawak
16

Bosan

Friends Rank (67 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote shamsadis 5-4-2016 08:04 PM
Statement pasal Lim Tokong x der ke dia keluarkan
Quote noor2 5-4-2016 08:06 PM
Teruknya polis....nakambik anak pun Xboleh
Quote huJanBaTu 5-4-2016 08:08 PM
pulak dah
. the next hang nadim?
Quote chazey 5-4-2016 08:11 PM
Ada urang takut dengan bayang2 sundri? Heh.
Quote sabbath_shalom 5-4-2016 08:12 PM
Tak boleh budi bicara ke...dia nak ambik anak dia kannn...ko halang dia tunai tanggungjawab sebagai bapak....semoga rosak ahli keluarga polis tu kene laknat....Amin
Quote noor2 5-4-2016 08:21 PM
sabbath_shalom replied at 5-4-2016 08:12 PM
Tak boleh budi bicara ke...dia nak ambik anak dia kannn...ko halang dia tunai tanggungjawab sebagai  ...

Tula...dah la maghrib nak malam....
Quote Syd 5-4-2016 08:23 PM
Rafizi yang bersalah.
Quote hzln 5-4-2016 08:23 PM
citer minggu lepas...

Rafizi dedah dokumen OSA kaitkan LTAT dengan 1MDB

Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli hari ini bertindak nekad dengan mendedahkan dokumen yang menurutnya tertakluk bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) bagi membuktikan kaitan 1MDB dengan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

Dakwanya, kaitan itu mungkin menjejaskan keupayaan LTAT untuk membayar pampasan atau gratuiti kepada veteran tentera yang telah bersara.

Rafizi yang juga ahli parlimen Pandan bertindak demikian, walaupun sedar risiko undang-undang akibat mendedahkan dokumen rahsia kerajaan, termasuk hukuman penjara mandatori sehingga maksimum tujuh tahun.
Namun, pada sidang media di lobi parlimen hari ini, katanya ia terpaksa dibuat kerana LTAT tidak berterus terang menjawab dakwaannya.

Malaysiakini tidak memiliki dokumen itu dan tidak dapat melaporkan penjelasan lanjut Rafizi pada sidang media hari ini kerana kekangan undang-undang.

Rafizi sebelum ini membangkitkan isu pesara tentera yang didakwa masih belum dibayar caruman mereka sejak tahun 2014.

Menurutnya, beliau menerima aduan daripada pesara tentera yang memaklumkan bahawa mereka masih belum menerima bayaran pampasan itu walapun selepas enam bulan bersara.

Beliau percaya sehingga 12,000 bekas kakitangan tentera turut terjejas dan menuntut Ketua Eksekutif LTAT Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin meletakkan jawatan daripada lembaga itu kerana didakwa mempunyai konflik kepentingan.

Lodin juga memegang jawatan sebagai pengerusi 1MDB.

'Selamat berjaya, wartawan'

Sementara itu, Rafizi berkata kepada pemberita bahawa beliau sudah beberapa kali membuat pendedahan berkaitan tetapi tidak berhadapan dengan tindakan.

“Selamat berjaya buat kamu (wartawan) semua, mereka (pihak berkuasa) tidak akan dapat tahan kita.

“Saya tak pasti bagaimana anda semua nak tulis mengenai perkara ini, saya sudah banyak kali buat (dedahkan) perkara (seperti) ini. Kita lihat bagaimana,” katanya.

Beliau berkata dirinya hanya menunggu maklum balas 1MDB susulan langkahnya hari ini.

“Saya tunggu kenyataan dari 1MDB dan maklum balas dari mereka,” katanya.
Quote hzln 5-4-2016 08:27 PM
selama ni tak kena bawah OSA sebab segala apa yg didedah itu datang dari org lain
yg ini mmg dari dia (dokumen OSA kita boleh tengok, tapi kena sign simpul mati, tak leh dedah pada sesapa detailnya)
kali nih mmg nekad habis, mereput dlm penjara pun mereput lah
Quote lorelai 5-4-2016 08:28 PM
::::::
Quote CiliPadiSedap 5-4-2016 08:38 PM
dalam islam rasuah mencuri duit rakyat boleh di dedahkan

tapi dalam undang2 yahudi

rahsia kerajaan tak boleh di dedahkan walaupun corrupt

yahudi memang jahat.

sebab tu akak tak suka yahudi
Quote abangbeca 5-4-2016 08:38 PM
Kalo dah kena tahan tu memangla polis takkan tunggu2 dah.. Susah la polis nak wat kijer dorang kalo nak pakai budibicara manjang.. Tahan rapizi, dia  mintak budibicara nak ambik anak dulu.. Tahan tun m dia mintak budibicara nak ambik cucu dulu.. Tahan aljuburi dia mintak budibicara nak korek jubo dulu...

Quote wana89 5-4-2016 08:41 PM
Kalo bawah OSA, boleh baca je then senyap2 .. Gitew la
Quote cm_matjawasp 5-4-2016 08:44 PM
Cilaka che det .hang punya pasal la pinda OSA ..kan dah kena. Najib jugak ka yg salah ?
Quote cmf_shalom 5-4-2016 08:44 PM
hzln replied at 5-4-2016 08:23 PM
citer minggu lepas...

Rafizi dedah dokumen OSA kaitkan LTAT dengan 1MDB

sampai mcm tu sekali sepak terajang 1MDB ini


Quote hzln 5-4-2016 08:45 PM
Edited by hzln at 5-4-2016 08:53 PM
chazey replied at 5-4-2016 08:11 PM
Ada urang takut dengan bayang2 sundri? Heh.

sendiri buat PAC, sendiri klasifikasi bawah OSA, sendiri menggelupur bila org luar dr PAC ie rafizi dedah (tapi reputz tak berani nak lapor gapo dio yg didedah sbb kecut perut kena bawah OSA juga)
tony pua sendiri tarak tulur mau dedah, tu yg cepat2 dia kluar disclaimer, errrr itu lapiji punya penlelahan ahhh talak kaitan sama wa...

Pua: Pendedahan OSA Rafizi tiada kaitan dengan saya

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua menafikan mempunyai sebarang pembabitan dengan pendedahan maklumat sulit yang diklasifikasikan sebagai Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 oleh Ahli Parlimen Pandan Mohd Rafizi Ramli.

"Ia tiada kena mengena dengan saya. Awak tanya Rafizi dari mana beliau dapat dokumen itu. Saya tidak mahu dikaitkan, "katanya kepada pemberita hari ini.
Pua yang juga adalah anggota Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) berkata demikian ketika ditanya sama ada pendedahan itu akan menjejaskan kedudukannya dalam jawatankuasa berkenaan.

Pua sebelum ini dikritik kerana menganggotai jawatankuasa yang mempunyai 4 ahli daripada parti pemerintah dan pembangkang dalam siasatan mereka ke atas skandal 1MDB tetapi pada masa yang sama secara terbuka mengkritik syarikat pelaburan negara itu.

Malaysiakini tidak memiliki salinan dokumen itu mahupun membuat laporan mengenai kandungannya, kerana kekangan undang-undang yang membawa hukuman penjara mandatori sekurang-kurangnya setahun.

Walau bagaimanapun, 1MDB berkata bahawa dokumen itu adalah petikan dari laporan Ketua Audit Negara ke atas syarikat itu yang telah diserahkan kepada PAC.

Ketua Polis Negara, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar memberitahu Malaysiakini semalam bahawa polis masih mengesahkan sama ada dokumen itu adalah petikan laporan itu, dan sekiranya benar, maka ia sememangnya adalah rahsia rasmi.

Quote cmf_shalom 5-4-2016 08:48 PM
CiliPadiSedap replied at 5-4-2016 08:38 PM
dalam islam rasuah mencuri duit rakyat boleh di dedahkan

tapi dalam undang2 yahudi

ini bukan undang2 yahudi...
undang2 yahudi xde kejam mcm tu..tgk kes panama papers tu...


ini undang2 melayu...

Quote wana89 5-4-2016 08:50 PM
Edited by wana89 at 5-4-2016 08:57 PM
cm_matjawasp replied at 5-4-2016 08:44 PM
Cilaka che det .hang punya pasal la pinda OSA ..kan dah kena. Najib jugak ka yg salah ?


Che det pinda OSA??

Btw, azmin pun xberani Nak cakap apa2 pasal perjanjian air antara kerajaan selangor Dan federal. Bawal OSA
Kes rafizi, dia boleh baca tapi kena tutup mulut.. Xboleh bagi tahu apa2..

Pindaan akta rahsia rasmi zaman madey jadi PM..
Quote atira 5-4-2016 08:59 PM
rafizi for PM

Lihat semua komen(115)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

13-6-2024 06:39 PM GMT+8 , Processed in 0.100800 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top