CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Duit (Kutipan Cukai) GST Banyak, Kerajaan Tak Boleh Tampung?

15-10-2015 01:07 PM| Diterbitkan: CARI-IIN| Dilihat: 12389| Komen: 94

Description: Kereta bertambah banyak, pengguna jalan raya juga bertambah
Oleh Izzah Abbasy

Bukan rakyat sahaja yang tidak senang dengan pengumuman kenaikan kadar tol di 18 lebuh raya namun Ketua Umno Bahagian Kepong, Abdul Razak Abdul Rahman turut memberi kenyataan bahawa beliau tidak selesa dengan isu kenaikan tol tersebut.

Beliau mengecam bahawa rakyat sudah terbeban dengan pelbagai kenaikan dan kini kejatuhan ringgit. Kenaikan tol pula sangat tidak sesuai dalam keadaan ekonomi sekarang.

Abdul Razak berkata kepada Malaysia Kini ;



“Mereka memberikan alasan macam-macam berhubung perjanjian konsensi dan sebagainya tetapi saya secara peribadi memohon kerajaan mengkaji balik (kenaikan kadar tol).'

“Dalam keadaan negara yang baru sahaja mengalami kejatuhan mata wang, dengan pelaksanaan GST serta masalah jerebunya lagi dan kini ditambah dengan kenaikan kadar tol, ini (kenaikan) tidak begitu sesuai untuk dilaksanakan."

"Sekiranya kerajaan mahu menaikkan kadar itu sekali pun biarlah ia dilakukan selepas pembentangan bajet akan datang."

“Rakyat sudahlah kena GST, kena satu bebanan lagi. Dulu GST dia kata harga barang akan turun 4 peratus tetapi sebaliknya naik berganda-ganda."


Ketua Penerangan UMNO Bahagian Seputeh, Mohd Shariff Badaruddin mempersoalkan pula ;

“Tak sepatutnya naik, kalau PLUS boleh tangguh kenaikan kenapa konsensi lain boleh naikkan?"

“Rakyat sudahlah kena GST, kena satu bebanan lagi. Dulu GST dia kata harga barang akan turun 4 peratus tetapi sebaliknya naik berganda-ganda."

“Hari ini rakyat pun rasa susah dengan GST malah ramai yang merungut fasal GST”

“Elok kekallah dengan kadar sedia ada. Kereta bertambah banyak, pengguna jalan raya juga bertambah, duit bertambah tapi kenapa mesti naik lagi?

“Kekalkan kadar sebelum ini atau turunkan lagi baik sebab duit (kutipan cukai) GST banyak, kerajaan tak boleh tampung ke? Mana pergi duit GST itu? Macam mana ia dibelanjakan? Rakyat pun nak tahu juga,”


Anggota Umno ini turut menyatakan tindakan kenaikan tol ini harus dikaji semula kerana ia membebankan rakyat. - CARI Infonet

Baca selanjutnya : Malaysia Kini

36

Bagus
11

Marah
20

Terkejut
15

Sedih
17

Lawak
18

Bosan

Friends Rank (117 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote azharariff 14-10-2015 05:52 PM
hai baru bukak mata ka?
Quote bluehedgehog 14-10-2015 05:53 PM
semua da diberi dlm bentuk br1m
Quote R2D2 14-10-2015 05:57 PM
mesti ketua umno ni kena transfer ke Putrajaya
pantang tok nenek apa yg pucuk pimpinan buat ditegur
Quote Nham22 14-10-2015 06:02 PM
dieorg ni berbunyi sbb nak duit....kalau tak berbunyi duit tak dapat..dah berbunyi najib  sumbat duit dalam mulut depa..senyapla lepas tu...
Quote GhostWalking 14-10-2015 06:02 PM
Statement si razak tak boleh blah dekkk
Quote rashiman 14-10-2015 06:23 PM
Tunggu aje bajet 2016, dari situ persoalan insyaAllah akan terjawab, berapa GST terkumpul, kemana dibelanjakan dana GST....
Quote AbukRokok 14-10-2015 06:35 PM
Quote AHMADVW 14-10-2015 07:56 PM
Quote kelapaparut 14-10-2015 08:37 PM
Nasib baik grassroot umno yg bbunyi, kalu Dap harusla geng baju merah meloncat2 cucuk keris ke udara
Quote yulbit 14-10-2015 08:40 PM
Aku harap najib pun naik....
Quote noor2 14-10-2015 09:01 PM
AHMADVW replied at 14-10-2015 07:56 PM

Hehe......lawak.gila gambo...
Quote R2D2 14-10-2015 09:56 PM
GhostWalking replied at 14-10-2015 06:02 PM
Statement si razak tak boleh blah dekkk

yg ni ka?

“Mungkin lepas pembentangan bajet (umum kenaikan), apabila kerajaan konon-kononnya memberikan rebat, bila rakyat dah seronok dan yakin dengan janji kerajaan barulah boleh kenakan kenaikan dengan kadar yang berpatutan.



Quote Star_el 14-10-2015 10:27 PM

tang konon-konon tu hahaha!

Quote kambeng_masam 14-10-2015 10:27 PM
haikk? ini UMNO ke DAP nak komplen sana sini? tak suka duk dalam hamno sila KELUAR join LGE!! DAPIG!


baru tersedar dari lamunan rupanya akar umbi amno ni. sudah terhantuk baru terngadah.
Quote AHMADVW 14-10-2015 10:33 PM
rashiman , dizeck ini semuo salah cina dapig

sendiri tadbir, sendiri salah guna sendiri salahkan dap
Quote HannahMontana 14-10-2015 11:36 PM
kiranya gang UMNO mmg jenis bodoh

perkara mcm GST pun lambat faham

selama ni kerajaan nak laksanakan gst , gang UMNO ni agaknya yg berdebik2 setuju ...


ekarang baru ko rasa GST tu  menjunam,jahannam dan ranap bersama negara
Quote DARSITA 15-10-2015 01:06 AM
Najib kabor gini "nak BRIM ka??"
Quote nenekglamer 15-10-2015 02:33 AM
Alahh.. naikkan BRIM.. tambah lagi seploh hinggit.. diamlah semuanya.. macam la tak tau akai sebahagian rakyat malaysia...

Quote pyropura 15-10-2015 02:58 AM
Ahli akar umbi tu  @dizek  ke?

Lihat semua komen(94)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-7-2024 01:21 AM GMT+8 , Processed in 0.059122 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top