CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Rasuah Tak Dikenakan Hukuman Hudud - Hadi Awang

5-8-2015 10:21 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 59319| Komen: 56

Description: Menurut Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata hukuman terhadap pelaku rasuah bukan potong tangan seperti perbuatan mencuri mengikut hukum hudud....

Oleh : Dean BZ


Menurut Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata hukuman terhadap pelaku rasuah bukan potong tangan seperti perbuatan mencuri mengikut hukum hudud sebaliknya diadili melalui hukum ta’zir.

“Adakah rasuah termasuk dalam mencuri? Tidak. kerana mencuri ada takrif. Ulama takrifkan mencuri adalah mengambil harta orang secara senyap tanpa pengetahuan tuannya dari tempat simpannya. Itu mencuri.

“Rasuah ini takrifnya lain. Itu kerana kita mahukan sesuatu daripada pihak yang berkenaan. Kita bayar, sogokan pada dia. Itu rasuah. Maka, hukumnya lain. Kedua-duanya salah,”

Seperti dipetik dari Sinar Harian, Hadi juga menegaskan perbuatan mencuri lebih teruk daripada rasuah kerana rasuah itu diberi dengan persetujuan pemberi.

“Di mana kita menganggap mencuri itu penyakit masyarakat yang tidak ada ubat melainkan dengan ini sahaja kerana individu yang mencuri ini mengambil harta orang dengan cara yang mudah. Ambil titik peluh orang. Mengikut Islam, tidak ada ubat lain.

“Mencuri ini, parahnya mengambil harta orang lain, daripada simpanan orang itu...yang lebih teruk daripada rasuah. Rasuah ini yang tukang beri rasuah reda tapi Tuhan tak reda. Dua-dua itu salah belaka. Yang mencuri ini tidak. Tuannya tidak reda hartanya diambil. Sebab itu hukuman kepada pencuri sangat keras,” katanya pada program ‘Hudud Dari Kaca Mata Hadi’ dalam program Bicara Minda anjuran Sinar Harian, semalam. - CARI Infonet.

9

Bagus
2

Marah
5

Terkejut
6

Sedih
5

Lawak
22

Bosan

Friends Rank (49 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote ultra78 5-8-2015 07:51 AM
Kerajaan bagi kerja kepada org yg dipotong tangan? Yang cukup sifat pun berebut post kosong dalam gomen..
Quote haryatie 5-8-2015 07:55 AM
so..klau rasuah hukuman camner lak..

Quote krustykrab 5-8-2015 08:12 AM
confirm pemakan rasuah gumbira
Quote bluehedgehog 5-8-2015 08:16 AM
hudud versi agama bijan
Quote AbukRokok 5-8-2015 08:35 AM
Wow...klu mcm tu selamatla Najib and the gang...kne denda je tak kne potong tangan
Alhamdulillah...sebab tu saya suka Hadi bak kata Najib
Quote soebyuk 5-8-2015 08:39 AM
sesaja nak cari pasal ... buat2 tak nampak plak hukuman bagi pesalah rasuah . memang sengaja . Hanya Allah sahaja yang tahu apa matlamat tt buat tajuk thread begitu?

hukum ta'zir tuh buat2 tak nampak.... inilah sikap manusia...
Quote soebyuk 5-8-2015 08:44 AM
seboleh mungkin nak menampakkan perundangan islam itu buruk d mata manusia .....  tapi tetap  nampak  keadilan  
Quote hzln 5-8-2015 09:08 AM
lohhhh...kalu rasuah pulis trapik 50 hinggit tepi jalan tu memang lah atas dasar persetujuan pemberi penerima secara bersama dan duit yg dibagi itu dah mmg duit dia
tapi kalu dah libatkan elemen salahgunakuasa guna, dan duit yg jadi habuan rasuah itu datang dari dana awam, (misal dgn cara naikkan nilai pembelian/projek yg berlipat kali ganda sbb nak kaver nilai rasuah ehhh derma atas jasa baik luluskan tender), itu dah bukan atas dasar persetujuan pemberi dgn penerima dah sbb pemilik yg sebenar harta itu adalah rakyat  

takkan nak hukum lebih ringan dari pencuri setin milo kat supermarket?
mestilah hukumannya lebih berat, sbb melibatkan kecurangan dlm memegang amanah dlm pengurusan harta pihak lain ie rakyat
rakyat tak redho
bila tak redho, maknanya mencuri lah tuh
duhhhhhhh
Quote soebyuk 5-8-2015 09:20 AM
nak kena belajar bab muamalah plak ker?
Quote soebyuk 5-8-2015 09:28 AM
sedangkan hudud tuh hanyalah sebahagian sahaja dari perundangan islam . masalah apa sebenarnya nih? ... ada lagi hukuman2  kepada pesalah2 dalam perundangan islamkan? ... kenapa ?

kalau buat salah , dalam mana perundangan pun takkan lepas. so jika perundangan sekarang kena  10 thn penjara ,  jika perundangan islam pun, pemimpin boleh jer kalau nak buat 20 thn penjara. tapi ianya tetap bukan dalam kategori  hukum  hudud itu sahaja .

so nak suruh hukuman  tuh masuk dalam hukum hudud juga ker?
Quote aHoi83 5-8-2015 09:28 AM
eh eh tetibe setuju plak org kene potong tangan ??? bukan kejam ke ??
Quote soebyuk 5-8-2015 09:34 AM
apa2 pun  itu apa yg aii paham ... kalau ada pemahaman selain dari itu .. silakan ....
Quote taikor 5-8-2015 09:34 AM
hzln replied at 5-8-2015 09:08 AM
lohhhh...kalu rasuah pulis trapik 50 hinggit tepi jalan tu memang lah atas dasar persetujuan pemberi ...

itu dipanggil merompak rakyat. dilakukan secara senyap2 tanpa persetujuan rakyat juga.

PAS yg kena hijack ni, makin lama makin tak betul
Quote mommymonster82 5-8-2015 09:36 AM
Hudud tu salah 1 hukum islam..tu kan dia cakap guna ta'zir...xreti baca ke apa? Xde terlepas punya...
Quote dodolgemok 5-8-2015 09:36 AM
Amek dana kerajaan yg diambil dri cukai yg dikenakan kpd rakyat marhaen tu bukan dikira mencuri ke? Kenyataan bimbo yg xkena masa dan tempat bilamana rakyat tgah marah dgan songlap duit oleh bijan. Jangan nampak beking bijan sgat la hadi oii buat malu nama islam je ::
Quote indah30 5-8-2015 09:42 AM
Patutlah Najib suka Quote kata-kata Hadi sekarang. Last2 PAS sendiri keliru dengan takrif hudud? Islam mementingkan keadilan..Jika hudud takrifan PAS tidak mampu menegakkan keadilan, baik lupakan saja.
Quote pearl.silver 5-8-2015 10:20 AM
Pi ulas hukum org mencuri wakpe..
Ulas la hukum rasuah..sementara isu rasuah tgh hot skang..
Quote hzln 5-8-2015 10:59 AM
dodolgemok replied at 5-8-2015 09:36 AM
Amek dana kerajaan yg diambil dri cukai yg dikenakan kpd rakyat marhaen tu bukan dikira mencuri ke?  ...

itulah, mmg tak patut hadi kluarkan kata2 sedemikian rupa pada masa amarah rakyat tengah membuak2 tika ini, buat mengundang salahtafsiran orang saja, org tgh marah mmg lebih cenderung utk pikir yg bukan2
kalu dikeluarkan pada tika negara tak hadapi sebarang skandal menyonglap yg berskala besar sebegini mungkin orang mampu berfikir secara lebih tenang dan rasional dan takkan kaitkan dgn apa2 perkara atau mana2 individu
Quote atira 5-8-2015 11:14 AM
Alion pula kene hudud ye

Lihat semua komen(56)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

24-4-2024 11:27 AM GMT+8 , Processed in 0.063527 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top