CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

'Derma' Termasuk Takrif Suapan Rasuah - Pkr

5-8-2015 11:31 AM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 23427| Komen: 147

Description: Bagi si pelaku rasuah, mereka boleh didakwa di bawah Seksyen 50 Akta SPRm yang menetapkan tindakan memberi atau menerima suapan merupakan satu jenayah rasuah....
Oleh Fyruz Hanna


Takrifan suapan dibawah maksud Seksyen 3 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) termasuk hadiah dan derma apabila hadiah dan derma itu diberikan sebagai mendapat balasan dan penjawat awam tidak sesekali dibenarkan menerima 'suapan' dalam apa jua bentuk.

Bagi si pelaku rasuah, mereka boleh didakwa di bawah Seksyen 50 Akta SPRm yang menetapkan tindakan memberi atau menerima suapan merupakan satu jenayah rasuah.

Perkara ini disuarakan oleh Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli selain menegaskan derma politik berjumlah RM2.6 bilion itu adalah jelas satu rasuah.

"Tidak ada rakyat Malaysia yang waras boleh menerima penjelasan Najib menerima derma sebanyak RM2.6 bilion daripada seseorang untuk membiayai kempen Pilihan Raya Umum ke-13 Barisan Nasional (BN) tanpa penderma itu mendapat sebarang balasan.

"Oleh itu, derma yang disebut-sebut oleh pimpinan Umno sekarang ini boleh digolongkan sebagai suapan mengikut Seksyen 3 Akta SPRM," katanya kepada Themalaysianinsider.

Selain beliau juga menyatakan kenyataan SPRM mengenai 'derma' tersebut mengundang lebih banyak persoalan mengenai rasuah dan pecah amanah yang perlu disiasat. -CARI Infonet.

Sumber: Themalaysianinsider

26

Bagus
22

Marah
16

Terkejut
16

Sedih
17

Lawak
12

Bosan

Friends Rank (109 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote krustykrab 5-8-2015 08:19 AM
hahhahhahh....kiut la gambar tu

cheq suka chek suka
Quote kodokke 5-8-2015 08:27 AM
Tun Mahatdir ketawa sampai kuar air mata tgk gambar tu
Quote dubuk 5-8-2015 08:28 AM
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

Quote scorpionkiki 5-8-2015 08:28 AM
kodokke replied at 5-8-2015 08:27 AM
Tun Mahatdir ketawa sampai kuar air mata tgk gambar tu

dia gelak bnyk sangat skrg sampai kena pi jepun rawat mata dia minggu lepas dengarnya
Quote sofahani 5-8-2015 08:33 AM
nasib la pak jib..SPRM nak cover tp tersalah terma plaks..
Quote tentera_laut 5-8-2015 08:36 AM
dalam hal ini.. muyiddin tengah tidur lena sebab dah terkeluar dari problem najib.. najib tunggu masa kena cantas..
aku yakin muyiddin naik balik nnt
Quote sofahani 5-8-2015 08:40 AM
Masa Bijan dah xlama dah.. sebab makin banyak pekung dia akan terdedah.. igt rakyat nak diam membisu ke.. mmg bagus la WSJ dedahkan tu.. memang da lama ada whistleblower tgu masa je.. Pak Yidin turun, pappp, keluar statement derma.. hahahaha..

Spin la banyak mana pun...

Quote samperit 5-8-2015 08:44 AM
Hahahaha siot jer
Quote puterikhaleeda 5-8-2015 08:54 AM
adoii korang ni ..... kekekekke lawak gler
Quote Cik_Andak 5-8-2015 09:18 AM
hehehehe...mintak sedekah tu....
Quote DARSITA 5-8-2015 09:24 AM
So tanggung jawap kita semua lah utk bagi penerangan kpd datuk nenek pok sedara mak sedara di kg kg.

Kawan kawan perempuan aii masih ramai yang BN kehulu BN kehilir .. perjumpaannya tiap minggu sambil makan makan mengemukkan diri.

Aii pelik dia orang ni tak baca or tak tengok news ka?
Quote dodolgemok 5-8-2015 09:31 AM
Macai2 menggelupor tuhan bijan mereka dihina. @rashiman @apam masih setia menjadi penjilat tegar bijan. Mungkin dpt share 1juta sorang gamaknya
Quote chinatsu 5-8-2015 09:36 AM
kalau wsj tak bongkarkan..dah selamat duit tu jadik 10 biji beg birkin
Quote miabebe 5-8-2015 09:40 AM
Picca tu tabley bla...

Wakakakakaka..ka..ka...ka......
Quote Bateesta 5-8-2015 12:30 PM
najib mana tau malu, sape ckp byk dia cantas , tangkap atau fired
Quote abas8888 5-8-2015 12:32 PM
jgn lari dari cerita sebenar..duit tu utk kegunaan parti..so jibby tak dpt duit tu pun..warlord parti yg dpt..
Quote pooh~key 5-8-2015 12:40 PM
abas8888 replied at 5-8-2015 12:32 PM
jgn lari dari cerita sebenar..duit tu utk kegunaan parti..so jibby tak dpt duit tu pun..warlord part ...

Kegunaan parti ya?
Quote orglama 5-8-2015 01:08 PM
[youtube]O7LLJ0-o1lo[/youtube]
kalau malas nak tgk dari mula, tgk dr minit 1:20

Quote kurunsing 5-8-2015 01:13 PM
Duit parti xboleh masuk akaun sendiri. Tuhan bijan sundiri ckp.

Nak konar tang mana lagi?

Lihat semua komen(147)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

12-4-2024 08:21 PM GMT+8 , Processed in 0.069321 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top