CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Hotel Terbesar Di Dunia Binaan Nazi Yang Tidak Pernah Didiami

23-7-2015 12:35 PM| Diterbitkan: CARI-IIN| Dilihat: 14529| Komen: 35

Description: Bila dengar sahaja perkataan 'hotel', sudah pasti akan membayangkan suasana bilik yang mewah dilengkapi dengan tilam yang empuk, bilik mandi yang luas, penyaman udara yang sejuk, pemandangan yang tena ...
Oleh Izzah Abbasy

Bila dengar sahaja perkataan 'hotel', sudah pasti akan membayangkan suasana bilik yang mewah dilengkapi dengan tilam yang empuk, bilik mandi yang luas, penyaman udara yang sejuk, pemandangan yang tenang dan kolam renang.

Berbeza dengan hotel yang dibina oleh Nazi ini, adakah anda teruja untuk tinggal semalaman di dalam biliknya? Jom, sama-sama kita melihat perbezaan yang terdapat pada hotel ini.




Hotel yang terletak sepanjang 3 batu di pulau Ruegen, Jerman ini merupakan hotel terbesar di dunia yang pernah dibina oleh Nazi. Hotel ini mempunyai 10,000 bilik yang dapat memuatkan 20,000 penghuni dalam satu-satu masa. Namun, setelah 70 tahun pembinaannya, hotel ini tidak pernah digunakan. Hotel yang dikenali dengan nama Hotel Prora ini dibina pada 1936 dan siap pada 1939 yang menggunakan lebih 9000 orang tenaga kerja.

Rancangan asal pihak Nazi ialah untuk membina hotel bagi pekerja Jerman untuk menyebarkan Propaganda Nazi. Pihak Nazi ingin membina 4 resort di kawasan hotel ini yang dilengkapi dengan panggung wayang, kolam renang, dewan serbaguna dan jeti untuk kapal persiaran berlabuh. Namun, rancangan pihak Nazi gagal apabila perang bermula. Pembinaan resort terbengkalai akibat perubahan dasar yang dilakukan oleh Hitler yang memindahkan semua pekerja pembinaan hotel ke Peenemünde untuk membina V-Weapon untuk berperang dengan pihak Allied. - CARI Infonet



















Sumber Foto : penpatah.blogspot.com



11

Bagus
12

Marah
13

Terkejut
18

Sedih
10

Lawak
5

Bosan

Friends Rank (69 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote ipes2 22-7-2015 05:38 PM
Wow.. dah lama cari citer ni.
Memang unik.
Thank you.
I nak google and baca
Quote reenaz 22-7-2015 06:32 PM
hotel ke camni? harus la org taknak pegi..scary je
Quote spiderman80 22-7-2015 07:28 PM
Macam penjara saja.
Quote miabebe 22-7-2015 07:39 PM
Mmg seremmmmmm...
Quote liyamariska 22-7-2015 11:41 PM
the only good system is a soundsystem...

ai tergelak baca pernyataan nih...
Quote Donatello86 23-7-2015 10:17 AM
sayangnyeee
Quote MsCinderella 23-7-2015 10:59 AM
agak unik..sbb sejarah..
klu diperbaiki pasti i nak duduk...
sbb sebahagian dr sejarah...
scary lain kira..hotel yg baru dan cantik pun ada scary gak
Quote intriQue 23-7-2015 11:02 AM
Beautiful blue sky
Quote Artemesiaa 23-7-2015 12:14 PM
Siaran ulangan
Quote reeny 23-7-2015 12:54 PM
sayangnya terbengkalai... kalau dibaikpulih pasti dpt memberikan manfaat..
Quote wiwie 23-7-2015 02:01 PM
rekabentuk hotel tahun 30an mmg la mcm ni...
Quote makton 24-7-2015 08:33 AM
hotel ni pernah dijadikan lokasi penggambaran kan?
konon2 ni kawasan yg terdedah dgn radioaktif. pastu ada org gi sana dan kena serang dgn "sesuatu"

tak igt apa tajuk dia.
Quote putput 24-7-2015 09:14 AM
belum pernh d duduki...tak ada kes bunuh diri..mana ada scarynya..
Quote cikus 24-7-2015 10:11 AM
makton replied at 24-7-2015 07:33 AM
hotel ni pernah dijadikan lokasi penggambaran kan?
konon2 ni kawasan yg terdedah dgn radioaktif. pa ...

Chernobyl Diaries.
Quote makton 24-7-2015 10:19 AM

oh, ok. tq....
Quote setokinpurple 24-7-2015 11:32 AM
Sygnya. Xde ke org nak bangunkan blk hotel ni.
Quote merrissa 25-7-2015 03:08 AM
alahai.....xde ke pihak mara mau beli?....wat asrama utk pelajar2 mara di german....
Quote arffa 10-9-2015 11:50 AM
macam scary jer
Quote mute 15-2-2017 08:50 AM
kalau kat mesia ni dah abis dah segala besi bagai hahaha

Lihat semua komen(35)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-2-2023 08:24 PM GMT+8 , Processed in 0.090313 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top