CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Imam Ni Guna Sabit Je Hasilkan Potret Ronaldo!

11-8-2021 04:34 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 2808| Komen: 10

Description: Alat seperti sabit, parang dan penyodok sering digunakan untuk melakukan kerja-kerja pembersihan di kawasan rumah dan kebun.
Alat seperti sabit, parang dan penyodok sering digunakan untuk melakukan kerja-kerja pembersihan di kawasan rumah dan kebun.

Namun siapa sangka, pemuda ini menggunakan alat tersebut untuk menghasilkan sebuat potret dengan begitu mudah.



Kredit foto: TikTok/mStar

Video yang dimuat naik oleh Jefriddin Suliman, 37, berjaya mengagumkan pengguna di TikTok untuk menghasilkan sebuah potret pemain bola terkenal iaitu Ronaldo.

Mesra disapa Jefri, dia mula memuat naik videonya menghasilkan lukisan sejak awal Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada tahun lalu atas dorongan isterinya Dwi Susantie Sumbogo, 31.

Kerana mahukan kelainan, dia menggunakan peralatan seperti sabit, gunting, spanar, playar, garfu, sudu dan macam-macam lagi untuk melukis.



"Saya mula buat channel YouTube dan menggunakan alat seperti sabit, gunting, spanar, pelayar, garfu, sudu dan macam-macam lagi, tetapi saya tidak tunjuk wajah sendiri, cuma bahagian kertas sahaja.

"Bila PKP fasa ketiga tu saya cubalah guna alat-alat tadi, tak sangka pula dapat sambutan. Isteri saya kata sayang kalau tak muat naik hasil lukisan di media sosial, jadi dialah yang tolong daftarkan akaun TikTok.

"Memang dari dulu lagi saya terfikir nak buat sebab nampak di YouTube orang luar negara guna teknik melukis sebegitu. Kadang-kadang tu tak berapa nak menjadi, tetapi saya tak pernah putus ada dan berlatih bersungguh-sungguh selama tiga bulan sampailah dapat hasilkan lukisan seperti sekarang," katanya yang menetap di rumah keluarganya bersama isteri di Kampung Rancangan Klias, Beaufort, Sabah.

Jefri yang bekerja sebagai seorang imam Rawatib Kampung Tebuk, Beaufort, memberitahu dia minat melukis sejak sekolah rendah lagi kerana terikut dua abangnya iaitu Mat Jari, 51 dan Mat Nazri, 39, yang suka melukis.



Sebelum mencuba melukis potret dengan teknik yang agak luar biasa ini, Jefri pernah melukis mural, pemandangan, landskap, kartun, anime dan doodle art.

"Masa yang diambil untuk menghasilkan lukisan seperti di TikTok itu bergantung kepada saiz kertas dan warna yang digunakan. Selalunya dalam satu hingga tiga jam dan boleh siap, tapi kalau ada guna warna tu dalam empat hari baru siap.

"Saya campak-campak dahulu bahan yang hendak digunakan pada kertas, kemudian bila dah kering baru saya buat draft lukisan di atas kertas tersebut untuk menghasilkan satu potret.

"Bagi saya, setiap lukisan yang dihasilkan itu mempunyai cabarannya tersendiri. Waktu nak campak-campak bahan tu memang kena jadi kreatif dan gunakan imaginasi sendiri," ujarnya yang juga guru agama di Sekolah Agama Negeri Kampung Kelias, Sabah.

Anak ketujuh daripada lapan beradik itu memberitahu lukisan yang dihasilkannya sekadar hobi untuk mengisi masa lapang, namun dia juga ada mengambil tempahan lukisan dan menjualnya pada harga yang bersesuaian dengan saiz yang ditempah.


Kredit foto: mStar

"Harganya pula bergantung kepada saiz dan teknik yang digunakan untuk menghasilkan lukisan tersebut.

"Ada juga yang buat tempahan termasuk rakaman sewaktu proses melakukan lukisan tersebut. Kalau saiz A4 harganya dalam RM100, bagi lukisan sebesar A3 pula antara RM100 hingga RM200 dan untuk saiz A2 adalah dalam lingkungan RM200 hingga RM300.

"Selepas ini saya merancang untuk membuat sesi live bagi mereka yang mahu melihat dan belajar bagaimana untuk melukis seperti saya. Sebenarnya semua pandai melukis, tetapi kena ada minat dan selalu berlatih melukis pelbagai benda.

"Kalau boleh kita gunakan kreativiti dan imaginasi sendiri dan elak meniru hasil lukisan orang lain. Sebaliknya, gunakan kebolehan yang Allah telah berikan kepada kita sebaik mungkin," katanya.


Sumber: mStar

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Skuau 11-8-2021 04:47 PM
nma bini cm dr indon jer..
Quote any42 11-8-2021 06:13 PM
kreatifnya
Quote Kurex 11-8-2021 07:59 PM
Baguslah......
Quote Ayda89 11-8-2021 08:04 PM
Wow hebatttt. Sangat kreatif ya
Quote acikhan 11-8-2021 08:45 PM
Skuau replied at 11-8-2021 04:47 PM
nma bini cm dr indon jer..

org jowo malaysia kot uu
Quote Olumis 5-9-2021 11:47 PM
Ingatkan dkt Indon tadi... rupa2nya kita2 juga baini. Nama bini tu menyebabkan I terpedaya.
Quote JohnyEnglish 6-9-2021 01:33 PM
x sangka Jepridin hebat melukis dan menyanyi
Quote dua_chzy 6-9-2021 04:58 PM
Dunia ni ramai bad ass unsung heroes sebegini.

Tapi bbnu pujq sapa? Tik tokers tahi takda talent lansung tapi berjuta tololwers. Pfffttttt
Quote dua_chzy 6-9-2021 05:00 PM
Skuau replied at 11-8-2021 04:47 PM
nma bini cm dr indon jer..

Memang ndon tu.
Quote iminidin 7-9-2021 12:05 PM
wow. anda memang haibatt...

Lihat semua komen(10)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

16-7-2024 12:00 PM GMT+8 , Processed in 0.063923 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top