CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Dakwaan Media Indonesia Ratusan PATI Mendarat Di Tawau Setiap Hari Akan Disiasat- PDRM

20-9-2016 04:03 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 8671| Komen: 75

Description: Siaran program televisyen di Indonesia yang melaporkan berhubung ratusan pendatang asing tanpa izin (PATI) dari negara jiran itu masuk secara haram ke daerah Tawau selepas merasuah pihak berkuasa Mala ...
Oleh : TS LOO


sumber foto: http://www.edisirakyat.com/

sumber foto: http://www.edisirakyat.com/

Siaran program televisyen di Indonesia yang melaporkan berhubung ratusan pendatang asing tanpa izin (PATI) dari negara jiran itu masuk secara haram ke daerah Tawau selepas merasuah pihak berkuasa Malaysia disahkan oleh Ketua Polis Daerah Tawau, Asisten Komisioner Fadil Marsus.

Menurut Asisten Komisioner Fadil Marsus, pihaknya telah melihat rakaman video daripada program televisyen berbentuk siasatan dipercayai terbitan TransMedia Indonesia dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) memandang serius dakwaan program TV tersebut.



"Tindakan akan diambil jika wujud salah laku membabitkan elemen PDRM seperti Pasukan Gerakan Am (PGA), Pasukan Polis Marin (PPM) atau mana-mana pasukan dan kesahihan video program tersebut juga akan disiasat."


Sejak semalam, beberapa portal berkongsi pautan serta rakaman didakwa sebuah program televisyen berbentuk siasatan di Indonesia yang mendedahkan secara terperinci bagaimana ratusan PATI mendarat di daerah Tawau setiap hari. 

Wartawan Indonesia itu juga menyamar sebagai tenaga kerja Indonesia (TKI) untuk masuk secara haram ke Malaysia melalui Tawau, selain menyelongkar bagaimana perjalanan PATI dari negara jiran itu dipermudahkan dengan memberi rasuah antara RM50 hingga RM100 kepada pihak berkuasa negara ini. 

Difahamkan, program berkenaan dirakamkan dalam tempoh antara Jun hingga Julai lalu yang membabitkan dua orang wartawan warga Indonesia dari stesen tv berkenaan- CARI







sumber berita: www.edisirakyat.com
16

Bagus
20

Marah
10

Terkejut
12

Sedih
22

Lawak
38

Bosan

Friends Rank (118 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote zeed 20-9-2016 03:41 PM
Bagus..dah lama org ckp kan..
Quote OmJualGas 20-9-2016 03:50 PM
Edited by OmJualGas at 24-9-2016 07:10 PM

70 an , di tawau saja satu-satunya tempat ada portugis ni. sekarang satu sabah sudah dikuasai portugis....
Quote chinta89 20-9-2016 03:52 PM
mohon siasat kebenaran!
Quote kuntau 20-9-2016 03:53 PM
bagus lah... kasi gempur terus.  Thanks to tv indon..  great job
Quote zahid78 20-9-2016 03:55 PM
nanti yg kena siasat pemberi maklumat...
Quote OmJualGas 20-9-2016 03:58 PM
apa siasat apanyaaaaaa....pengundi tatap umono tuuuu...
Quote MarryPottet 20-9-2016 04:05 PM
apa de hal!
gempur kat tawau, pengganut igama babi je haram tu bukak laluan kat tempat lain pulak
Quote kamil8891 20-9-2016 04:16 PM
mcm betul pon ade
sbb nye abg i btugas kat sabah

hari2 nampak kapal lalu

bot nelayan lalu
malaysia buat xtaw je...
( malaysia takut kot ngn dorg)
hahahaha

lg satu awal bulan ritu de dgr cite kapal perang dorg lalu kat perairan sabah
tak dek lak heboh dalam tv hahahaha\

mula2 we alls igt we alls punye bile kol centre dorg ckp BUKAN maritim navy atau sape2

zoom2 teropong upenye indon da hahahhaa
Quote kentel 20-9-2016 04:51 PM
ape la yang pelik...cowok2 miskin mcm @pyropora masuk berduyun2
Quote pyropora 20-9-2016 05:01 PM
kentel replied at 20-9-2016 08:51 AM
ape la yang pelik...cowok2 miskin mcm @pyropora masuk berduyun2

maaf cakap bray, gw bukan orang miskin bray. alhamdulillah bokap gw punya usaha bisnis bray. ada rumah kost, ada rental mobil bray. nyokap gw bikin usaha catering bray.

Quote pyropura 20-9-2016 05:27 PM
pyropora replied at 20-9-2016 05:01 PM
maaf cakap bray, gw bukan orang miskin bray. alhamdulillah bokap gw punya usaha bisnis bray. ada r ...

bukti malesia senantiasa dihati indunisiya ...
Quote chazey 20-9-2016 08:13 PM
OmJualGas replied at 20-9-2016 03:58 PM
apa siasat apanyaaaaaa....pengundi tatap umono tuuuu...

Kan. Tawau darul umono darul indon.  
Quote maleysyah 20-9-2016 08:19 PM
ya lah rasuah dari mo1 sampai ke bawah, tanpa rasuah takkan hidup
Quote maleysyah 20-9-2016 08:20 PM
pyropura replied at 20-9-2016 05:27 PM
bukti malesia senantiasa dihati indunisiya ...

kacang cap helang mana ?? mana??
Quote roy3 20-9-2016 08:26 PM
Lorh da ade bot polis pn dorg buat selambe je??biar btul polis ni?
Quote edee_91 20-9-2016 08:38 PM
kamil8891 replied at 20-9-2016 04:16 PM
mcm betul pon ade
sbb nye abg i btugas kat sabah

adik-beradik abang kamil memang semua jadi askar ke?
Quote pyropura 20-9-2016 08:52 PM
maleysyah replied at 20-9-2016 08:19 PM
ya lah rasuah dari mo1 sampai ke bawah, tanpa rasuah takkan hidup

Krmakmuran malon suntiasa jadi idaman indon    
Quote pyropura 20-9-2016 08:54 PM
maleysyah replied at 20-9-2016 08:20 PM
kacang cap helang mana ?? mana??

... kata indon,  Harimau Malaya didadaku, Garuda ku kentutin aja tinggal dibelakang    
Quote maleysyah 20-9-2016 08:55 PM
pyropura replied at 20-9-2016 08:52 PM
Krmakmuran malon suntiasa jadi idaman indon

kacang helaang kau mana ini kacang garuda paling terkenal di malaysia


Lihat semua komen(75)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-6-2023 05:10 PM GMT+8 , Processed in 0.105861 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top