CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Lebih 2,000 Pati ditangkap dalam sebulan

9-7-2013 03:00 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 2589| Komen: 7

Description: KUALA LUMPUR - Seramai 2,170 pendatang asing tanpa izin dan 25 majikan ditangkap agensi penguatkuasaan menerusi 330 operasi di seluruh negara pada Mei dan Jun lepas.
KUALA LUMPUR - Seramai 2,170 pendatang asing tanpa izin dan 25 majikan ditangkap agensi penguatkuasaan menerusi 330 operasi di seluruh negara pada Mei dan Jun lepas.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata operasi dari 23 Mei hingga 17 Jun itu memeriksa 7,032 pendatang asing sebagai langkah membendung kebanjiran mereka.

Katanya, usaha mengekang kemasukan beramai-ramai pendatang haram bukan hanya terletak pada KDN sahaja kerana semua agensi lain dan masyarakat turut bertanggungjawab.

"Tidak dinafikan rakyat kita juga ada memberi peluang kepada pendatang asing tanpa izin untuk terus berada di negara kita demi kepentingan peribadi.

"Diharapkan semua pihak perlu lebih peka dengan keadaan ini dan tidak berkompromi dengan mana-mana pendatang tanpa izin," katanya menjawab soalan Che Mohamad Zulkifly Jusoh (BN-Setiu) pada sesi soal-jawab pada persidangan Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Che Mohamad ingin tahu langkah kerajaan untuk membendung masalah kebanjiran pendatang asing tanpa izin yang menimbulkan kerisauan rakyat tempatan.   

Selain itu, Wan Junaidi berkata pelbagai langkah dijalankan Kementerian Dalam Negeri (KDN) secara bersepadu dengan semua agensi penguatkuasaan, termasuk untuk menjaga kestabilan sosial negara.

Antaranya memperketat kawalan pintu masuk laut dan darat, membuat naziran ke atas premis yang menggaji pendatang asing dan mengadakan hubungan lebih rapat dengan pelbagai kedutaan, kata Wan Junaidi.

Katanya, KDN juga merancang membina lebih banyak depoh untuk menampung lebih ramai pendatang asing tanpa izin di bawah Program 6P sebelum mereka dihantar pulang ke negara asal.

Program 6P merujuk kepada program penyelesaian menyeluruh pekerja asing dan pendatang asing tanpa izin.

10

Bagus
8

Marah
15

Terkejut
9

Sedih
6

Lawak
13

Bosan

Friends Rank (61 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Al-Patih 9-7-2013 03:37 PM
Katanya, KDN juga merancang membina lebih banyak depoh untuk menampung lebih ramai pendatang asing tanpa izin di bawah Program 6P sebelum mereka dihantar pulang ke negara asal.


kata 2170 Pati dalam 2 bulan ...kalau sepanjang tahun ...entah berapa banyak ..patutlah cakap nak bukak ....banyak depoh ..bolos jugak lah
Quote the_killer 9-7-2013 03:39 PM
Al-Patih posted on 9-7-2013 03:37 PM
kata 2170 Pati dalam 2 bulan ...kalau sepanjang tahun ...entah berapa banyak ..patutlah cakap na ...

indon tangkap..dtg balik....sumatera tu dekat je...kalimantan pon dekat je ke sabah dan sarawak
Quote Al-Patih 9-7-2013 03:40 PM
the_killer posted on 9-7-2013 03:39 PM
indon tangkap..dtg balik....sumatera tu dekat je...kalimantan pon dekat je ke sabah dan sarawak
...

tak sangka ada marin trafik kat laut ....bagi laluan ...supaya tak ada jam
Quote cikatilia 9-7-2013 03:40 PM
2000 sebulan.. dah 2000 sebulan masih bertambah2 yang datang
nampak bebeno mudah nak masuk ke sini..


Quote izamahmed 9-7-2013 03:41 PM
Indonesia pun patut pantau baik2 rakyat deorg yg suka curi masuk Malaysia
Quote izamahmed 9-7-2013 03:57 PM
cikatilia posted on 9-7-2013 03:40 PM
2000 sebulan.. dah 2000 sebulan masih bertambah2 yang datang
nampak bebeno mudah nak masuk ke sini. ...

kalau pengganas masuk pun mudah. tak cukup ketat pertahanan negara kalau camni
Quote cikatilia 9-7-2013 03:59 PM
izamahmed posted on 9-7-2013 03:57 PM
kalau pengganas masuk pun mudah. tak cukup ketat pertahanan negara kalau camni

tu la  pasal...
aku heran sgt2 sampai skang isu tak settle.. dari zaman aku skolah sampai la masuk 3 series

serupa jak

Lihat semua komen(7)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-6-2023 11:24 AM GMT+8 , Processed in 0.071807 second(s), 35 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top