CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Ladylista Hiburan MENARIK Lihat artikel

Kucing Lebih Respon Panggilan Wanita

15-12-2014 10:53 AM| Diterbitkan: CMFreporter| Dilihat: 5245| Komen: 8

Description: Kucing adalah haiwan yang sangat manja dan pandai mengambil hati terutamanya bagi mereka yang sukakan kucing. Berikut adalah fakta mengenai kucing yang perlu anda tahu.

Kucing adalah haiwan yang sangat manja dan pandai mengambil hati terutamanya bagi mereka yang sukakan kucing. Berikut adalah fakta mengenai kucing yang perlu anda tahu.
1. Kucing memiliki 30 ruas tulang belakang, 5 kali lebih banyak dari manusia.
2. Kucing memiliki 230 tulang,  24 kali lebih banyak dari manusia.
3. Kucing tidak memiliki collarbone, itu sebab kucing boleh meloloskan diri ditempat yang sempit, sama seperti tikus.
4. Kelenturan tubuh kucing sangat menakjubkan, flexible, kaki depannya dapat dipusingkan sehingga 360 darjah. Hebat.

5. Pendengaran kucing lebih sensitif dari manusia dan anjing. Batas pendengaran kucing 65 khz, sedangkan manusia 20 khz.
6. Kucing memiliki mata terbesar dibandingkan dengan mamalia lainnya (dalam hubungannya dengan besarnya tubuh).
7. Kucing tidak dapat melihat pada kegelapan total, akan tetapi ketajaman matanya pada malam hari sangat baik. Mata kucing memiliki lapisan perefleksi cahaya yang disebut tapetum yang dapat berfungsi untuk memperkuat cahaya yang masuk retina.
8. Cakupan pandangan kucing 185 darjah.
9. Kucing memiliki kadar ciuman 20-80 juta sel olfactory, sedangkan manusia hanya 5-20 juta.
10. Denyut nadi kucing normal antara 110-170 denyutan per minit.
11. Kucing menarik nafas sebanyak 20-40 kali per minit.
12. Suhu tubuh kucing normal 102 °F atau 38.8 °C.
13. Kucing kampung dapat lari dengan kecepatan 31 mili per jam.
14. Kucing memiliki sistem saraf yang sangat sensitif.
15. Kucing dapat melompat 5 kali ganda ketinggiannya.

16. Setiap kucing memiliki 'nose pad' tersendiri, sehinggakan tiada kucing yang serupa dengannya. Macam DNA juga la.
17. Kucing merespon panggilan wanita lebih baik dari pada panggilan lelaki, mungkin kerana suara perempuan lebih tinggi frekuensi berbanding lelaki.
18. Orang yang alergi terhadap kucing pada sebenarnya lebih alergi kepada air liur kucing.
19. Satu kajian mendapati, membelai kucing dapat menurunkan tekanan darah rendah.
20. Rata-rata umur kucing 15-16 tahun
21. Untuk menentukan kesetaraan umur kucing dengan umur orang, mulaikah dengan 20 tahun sebagai umur tahun pertama kucing, kemudian tambahkan 4 tahun umur manusia untuk setiap umur tahun kucing. Sebagai contoh : Jika kucing anda berumur 4 tahun bererti umurnya setara dengan 20 tahun (untuk umur 1 tahun) ditambah 3 x 4 tahun,aitu setara dengan umur 32 tahun pada orang
22. Kucing memiliki daya penciuman yang sangat baik. Ini adalah alasan mengapa kucing tidak akan menggunakan kotak sampah kotor. Dan mereka juga memiliki pendengaran yang bagus
23. Kucing benci bau parfum. Mereka juga membenci aroma jeruk dan lemon.
24. Kucing mengganggap bau amonia sebagai kawasan yang dilarang, jangan bersihkan bekas najis kucing dengan campuran amonia.
25. Seekor kucing mengetahui perubahan dalam suasana hati anda, dan kadang-kadang itu akan mempengaruhi kucing anda. Romentik.
26. Di Indonesia, suara kucing sering ditulis dengan kata “Meong”. Di Amerika, suara kucing sering ditulis dengan “Meow” atau “Miaow”. Kalau bahasa Jepang sering ditulis dengan kata “Nya”
27. Kucing termasuk haiwan yang sangat bersih. Mereka sering merawat diri dengan menjilati rambut mereka. Saliva atau air liur mereka adalah agen pembersih yang kuat. Kadangkala kucing memuntahkan semacam hairball atau gulungan rambut yang terkumpul di dalam perutnya
28. Kucing dapat menyimpan tenaga dengan cara tidur lebih lama, sekitar 16 jam sehari. Jadi jangan marah kucing anda jika dia tidur kerana mungkin kucing anda sedang menyimpan tenaga.

29. Lidah kucing tidak dapat merasa karana kurangnya sensor saraf perasa di lidah. Manusia mempunyai sekitar 9000 sensor saraf perasa di lidah, sedangkan kucing hanya mempunyai 473 buah. Nafsu makan kucing terutama dipengaruhi oleh bau bukan rasa makanan.
30. Ekor kucing dipergunakan untuk menjaga keseimbangaan, terutama ketika sedang melompat atau berlari.
31. Kucing memakan rumput dengan tujuan memperbaiki pencernaan dan membantu mengeluarkan rambu/ bulu yang ditelan.
32. Kucing yang sihat mempunyai suhu tubuh 38°C – 39.5°C.
33. Kucing betina matang secara seksual ketika berumur 6-10 bulan, sedangkan kucing jantan pada umur 9 -12 bulan.
34. Rata-rata jumlah anak kucing dalam satu kelahiran adalah 2-6 ekor.
35. Dengkuran kucing (purring) tidak selalu menunjukkan bahwa kucing dalam keadaan selesa. Kucing juga akan melakukan hal yang serupa dan dengan lebih kerap ketika stress atau kesakitan.
36. Semua kucing memerlukan taurine dalam makanan untuk mencegah kebutaan. Kucing juga harus makan sejumlah lemak dalam makanan karana tidak dapat menghasilkan lemak sendiri
37. Ketika seekor kucing menggosokkan badannya ke kaki atau badan anda, ia sedang menandai anda dengan baunya dan menyatakan anda sebagai pemiliknya.
38. Rata-rata umur kucing yang hidup di luar rumah sekitar 3-5 tahun, sementara yang hidup didalam rumah dapat mencapai umur 16 tahun atau lebih lama
39. Ada sekitar 9600 helai rambut tiap cm2 kulit bagian atas dan sekitar 19200 helai rambut tiap cm2 kulit bagian bawah.
40. Kaki depan kucing mempunyai 5 jari dan 4 jari pada kaki belakang. Kucing yang lahir dengan 6 atau 7 jari pada kaki depan dan tambahan jari pada kaki belakang disebut polidaktil


Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote prettyuglybabe 4-11-2014 03:52 PM
wah.. good info
Quote epis 4-11-2014 04:06 PM
pernah baca gak yang kucing tak boleh di bagi makan telur kerana bahaya untuknya.... dan makanan sebenar kucing adalah binatang terbang seperti burung dan pepatung, bukannya ikan... kucing start makan ikan semasa orang eropah mulai belayar kerana menjadi teman atas kapal... hehe~~
Quote Dark_Vampire 4-11-2014 04:47 PM
epis posted on 4-11-2014 04:06 PM
pernah baca gak yang kucing tak boleh di bagi makan telur kerana bahaya untuknya.... dan makanan seb ...

kat rumah pon ade sekor ......i'm cat loversepanjang 29 years dok ngan kucing.... x kisah klu kekasih merajuk...but kucing kesayangan merajuk mmg x senang lah hati ni mau x tido dok jaga kucing jew
Quote epis 4-11-2014 05:01 PM
Dark_Vampire posted on 4-11-2014 04:47 PM
kat rumah pon ade sekor ......i'm cat loversepanjang 29 years dok ngan kucing.... x kisah k ...

jangan lah macam tu, kesian kat kekasih tau, huhu...
Quote Dark_Vampire 4-11-2014 05:04 PM
epis posted on 4-11-2014 05:01 PM
jangan lah macam tu, kesian kat kekasih tau, huhu...

now i'm free ...ha3 xde dah kasih masih......tinggal kekasih hati berbulu berkaki 4 jew...
Quote epis 4-11-2014 05:35 PM
Dark_Vampire posted on 4-11-2014 05:04 PM
now i'm free ...ha3 xde dah kasih masih......tinggal kekasih hati berbulu berkaki 4 jew...
...

Selamat berkasih kasihan la anda berdua, heheh...
Quote Dark_Vampire 5-11-2014 08:13 AM
epis posted on 4-11-2014 05:35 PM
Selamat berkasih kasihan la anda berdua, heheh...

ha3...................
Quote ipes2 7-11-2014 04:37 PM
good facts... good to know these

Lihat semua komen(8)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-9-2022 09:11 AM GMT+8 , Processed in 0.074925 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top