CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Cip Keselamatan Pasport Baru Bermasalah, Laluan Elektronik KLIA2 Terjejas!

13-9-2016 11:54 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 9497| Komen: 73

Description: Semua pasport yang dikeluarkan pada tahun 2016 oleh jabatan imigresen Malaysia berkemungkinan besar juga akan mengalami masalah berkaitan. Bagaimana pun, bagi pasport yang dikeluarkan sebelum tahun 20 ...
Oleh : TS LOO


sumber foto: internet


Jabatan Imigresen Malaysia kebelakangan ini sering mengalami masalah, antaranya seperti sebelum ini masalah kekurangan buku pasport. 

Baru-baru ini pula berlaku masalah cip keselamatan pada buku pasport sehingga mengakibatkan laluan elektronik di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 atau KLIA2 tidak dapat mengenalpasti maklumat penumpang pesawat. 

Menurut Ketua pengarah Jabatan Imigresen Malaysia, Datuk Seri Mustafar Ali, pihaknya telah mengetahui masalah tersebut sejak bulan Mei lalu, kemudahan laluan elektronik tidak dapat mengenalpasti data yang terdapat dalam cip keselamatan pada pasport baru yang dibekalkan oleh Kumpulan Datasonic. 

Ini bermakna, semua pasport yang dikeluarkan pada tahun 2016 oleh Jabatan Imigresen Malaysia berkemungkinan besar juga akan mengalami masalah berkaitan. 

Bagaimana pun, bagi pasport yang dikeluarkan sebelum tahun 2016, tidak menghadapi masalah laluan elektronik tidak dapat mengenalpasti data.

Dalam pada itu, tambahan beliau, orang ramai yang memiliki pasport baru adalah tidak perlu memperbaharuinya, mereka hanya perlu membuat pengesahan di kaunter semasa di KLIA atau KLIA2.

Walau bagaimana pun, Malaysian Airports Holdings Berhad, MAHB menyeru orang ramai yang memiliki pasport baru harus membuat pengesahan di kaunter jabatan imigresen sebagai langkah keselamatan yang sewajarnya.- CARI
15

Bagus
13

Marah
11

Terkejut
7

Sedih
9

Lawak
5

Bosan

Friends Rank (60 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote tapirbiru 13-9-2016 11:56 AM
nak buat pengesahan kt imigresen mcm mana pulak
Quote nerdy69 13-9-2016 12:10 PM
Macam-macam laaaa ....
Quote Lina66 13-9-2016 12:37 PM

ape laaaaaaaaaaa..... tak abis2 ...
Quote RP255 13-9-2016 12:39 PM
apa komen @kemaruk

belanja juta juta

ini hasilnya

sebab itu aku kata

tukar sahaja kerajaan ini

ambil kerajaan baru
Quote MengkuduMasam 13-9-2016 12:45 PM
chip yg lama dr IRIS yg proven kat JPN imigresen mykad myKid xnak renew contract...penat laa Tun suh Iris ni bangunkan system yg diiktiraf donia bagus stu mase dulu..... tup tup masuk PM baru amik datasonik yg xde inhouse R&D & development team.... dok hire engineer dr Iris utk cover isu project imigresen...


cuba selak2... sapa  blakang datasonic.... kabel apey yg depa pakai...
Quote Decaffeinated 13-9-2016 12:56 PM
tapirbiru replied at 13-9-2016 11:56 AM
nak buat pengesahan kt imigresen mcm mana pulak

Another word for manual lah kot...

Nak cakap direct malu

Quote shamsadis 13-9-2016 01:00 PM
Lalu kaunter cop, zasss
Quote ethausia 13-9-2016 01:01 PM
Aduiii..menyusahkan la..ayoooo
Quote Changa 13-9-2016 01:01 PM
tapirbiru replied at 13-9-2016 11:56 AM
nak buat pengesahan kt imigresen mcm mana pulak

Bimbo nya sis, maksud nya pergi cop kat kaunter lah
Quote Wyona 13-9-2016 01:02 PM
Menyusah kan!
Quote pyropura 13-9-2016 01:04 PM
RP255 replied at 13-9-2016 12:39 PM
apa komen @kemaruk

belanja juta juta


Ko tak lihat dari sudut makroekonomi lar  
Quote matamata 13-9-2016 01:05 PM
Propose kontrak tukar mesin lah pulak
Masyuuuk...
Quote pyropura 13-9-2016 01:06 PM
Vendor mulayu
Quote cmf_conan 13-9-2016 01:10 PM
laaaaaa... patut laa tengok ada org sangkut kat kaunter elektronik..
ujung2 kene gi kaunter cek passpot..  
Quote samperit 13-9-2016 01:13 PM
leceh nye lahai
Quote AbukRokok 13-9-2016 01:31 PM
makun mundur
Quote kemaruk 13-9-2016 01:38 PM
Najib guna duit klia2 untuk beli cincin rosmah ke

Patut tukar klia2 jadi madarasah.. baru berjiwa rakyat
Quote bit 13-9-2016 01:40 PM
MengkuduMasam replied at 13-9-2016 12:45 PM
chip yg lama dr IRIS yg proven kat JPN imigresen mykad myKid xnak renew contract...penat laa Tun suh ...

Kan... Bangsat sgt dpt projek tp capability x dak
Quote kemaruk 13-9-2016 01:49 PM
MengkuduMasam replied at 13-9-2016 12:45 PM
chip yg lama dr IRIS yg proven kat JPN imigresen mykad myKid xnak renew contract...penat laa Tun suh ...

Bukan ke dari dulu datasonic buat chip mykad passport bagai nih?

IRIS cuma buat scanner, reader dengan software je kan?  

Lihat semua komen(73)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

1-12-2023 01:42 PM GMT+8 , Processed in 2.316761 second(s), 66 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top