CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Pekerja Dari Luar Sarawak Tidak Dibenarkan Bekerja Di Petronas!

9-8-2016 11:03 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 12710| Komen: 121

Description: Kerajaan negeri Sarawak mengambil keputusan bahawa warga negara Malaysia dari luar Sarawak tidak boleh lagi diambil oleh Petronas untuk megisi pekerjaan di negeri itu selepas pengeluaran permit kerja ...
Oleh : TS LOO


Pekerja Dari Luar Sarawak Tidak Dibenarkan Bekerja Di Petronas!



Kerajaan negeri Sarawak mengambil keputusan bahawa warga negara Malaysia dari luar Sarawak tidak boleh lagi diambil oleh Petronas untuk megisi pekerjaan di negeri itu selepas pengeluaran permit kerja baru diberhentikan.

Menurut akhbar The Borneo Post, keputusan berkenaan diumumkan oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak Datuk Seri Douglas Uggah Embas.

"Moratorium kerajaan negeri ini berkuatkuasa serta-merta bagi semua permohonan permit kerja baru untuk kakitangan Petronas dari luar Sarawak yang berhasrat bekerja di Sarawak." 

Tambah beliau, kerajaan negeri sedang menunggu laporan terperinci daripada Petronas mengenai jumlah anak Sarawak yang bekerja dengan syarikat minyak berkenaan di negeri itu.


Langkah itu berikutan aduan bahawa Petronas menamatkan perkhidmatan rakyat Sarawak daripada operasinya di negeri itu walaupun jumlah rakyat tempatan sudah cukup rendah.- CARI




sumber info: www.malaysiakini.com
8

Bagus
14

Marah
16

Terkejut
17

Sedih
22

Lawak
22

Bosan

Friends Rank (99 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kentel 9-8-2016 09:10 AM
hahahaha...gasak la korang...hadap sangat nak kerja OnG kan
Quote PE-DX03 9-8-2016 09:13 AM
Dap ni flip flop. Kata nak bertanding secara merit tak terima kuota.
Quote PE-DX03 9-8-2016 09:15 AM
Btw sarawakian, inilah masa nak tunjuk kebolehan anda. Takkan nak menagih kuota macam melayu juga?
Quote zull4rs 9-8-2016 09:24 AM
Kih3... kena guna barbaric approach jugak ke? Takkan xde sarawakian yang betul2 layak sampai lipas2 dari semenanjung jugak yg penuhkan position dlm Petronas Sarawak?
Quote lkick2113 9-8-2016 09:29 AM
PE-DX03 replied at 9-8-2016 09:13 AM
Dap ni flip flop. Kata nak bertanding secara merit tak terima kuota.

aku baru nak tulis benda yg sama, ko dah tulis dulu....Malaysia Malaysian maaa......
Quote shi_jewel 9-8-2016 09:45 AM
gud luck sarawak....semoga impian jadi kenyataan....
Quote dodolgemok 9-8-2016 09:45 AM
PE-DX03 replied at 9-8-2016 09:13 AM
Dap ni flip flop. Kata nak bertanding secara merit tak terima kuota.

Ni bukan pasal dap atau apa, tpi mmg peruntukan kerajaan negeri berdasarkan perjanjiaj malaysia dulu. Sila belajar sejarah sebelum kau bukak mulut longkang kau tu
Quote dodolgemok 9-8-2016 09:46 AM
Edited by dodolgemok at 9-8-2016 09:47 AM
lkick2113 replied at 9-8-2016 09:29 AM
aku baru nak tulis benda yg sama, ko dah tulis dulu....Malaysia Malaysian maaa......


Ni lagi satu bodoh. Bn srwak pon mintak benda yg sama. Kau je bodoh xbelajar perjanjian malaysia. Douglas unggah tu org dapig ke cai? Bodoh betul
Quote lkick2113 9-8-2016 09:50 AM
dodolgemok replied at 9-8-2016 09:46 AM
Ni lagi satu bodoh. Bn srwak pon mintak benda yg sama. Kau je bodoh xbelajar perjanjian malaysia ...

BN sarawak betullah kalau nak mintak, kita tau perjuangan BN, ni aku persoalkan DAP ni, kata malaysia malaysian, tak main la quota quota ni, sekali sama cam BN lak....ke sudah tukar?????

Quote dodolgemok 9-8-2016 09:53 AM
lkick2113 replied at 9-8-2016 09:50 AM
BN sarawak betullah kalau nak mintak, kita tau perjuangan BN, ni aku persoalkan DAP ni, kata malay ...

Ni bukan pasal parti tpi perjanjian yg dibuat antara tanah melayu, sabah dan Sarawak masa pembentukan malaysia. Dah ada perjanjian kau nak langgar pulak? Dap hanya menuntut benda yg termaktub dlm perjanjian pembentukan malaysia. Kau xbelajar sejara ke cai? Bodoh
Quote lkick2113 9-8-2016 09:57 AM
dodolgemok replied at 9-8-2016 09:53 AM
Ni bukan pasal parti tpi perjanjian yg dibuat antara tanah melayu, sabah dan Sarawak masa pembentu ...

Malaysia Malaysian tu sudah tukarlah ka or not aplicable in sarawak????
Quote siButaDariKL 9-8-2016 10:00 AM
Bodoh punya ummah cawat. Ingat boleh main main kuota ka ? Silap haribulan boleh meletup loji gara gara pekerja caprut diambil untjk penuhi kuota
Quote siButaDariKL 9-8-2016 10:05 AM
PE-DX03 replied at 9-8-2016 09:15 AM
Btw sarawakian, inilah masa nak tunjuk kebolehan anda. Takkan nak menagih kuota macam melayu juga? ; ...


Melayu, cina , india semua menagih kuota dalam hal tak melibatkan loji boleh meletup la bodoh
Quote dodolgemok 9-8-2016 10:15 AM
lkick2113 replied at 9-8-2016 09:57 AM
Malaysia Malaysian tu sudah tukarlah ka or not aplicable in sarawak????

Bodoh xpaham isu tpi nak komen? Politik srwak berbeza dgan semenanjung kau xpayah nak tunjuk pandai boleh x? Aku gelak je tgok pemahaman bodoh kau
Quote lkick2113 9-8-2016 10:39 AM
dodolgemok replied at 9-8-2016 10:15 AM
Bodoh xpaham isu tpi nak komen? Politik srwak berbeza dgan semenanjung kau xpayah nak tunjuk panda ...

so malaysian malaysia ni punya slogan or political model pun tak sustainable la kan??? sebab di malaysia tak boleh nak pakai bukan hanya di sarawak aje kan totok???? kalau nak malaysian malaysia tak ada lah ASB yg ko keluarkan nak bayar saman tu, diskaun beli rumah 5% tu tanah rezab melayu dll kan totok kan kan kan???
Quote siButaDariKL 9-8-2016 11:09 AM
Permit kerja baru saja digantung
Quote namirulmukminin 9-8-2016 12:12 PM
dodolgemok replied at 9-8-2016 10:15 AM
Bodoh xpaham isu tpi nak komen? Politik srwak berbeza dgan semenanjung kau xpayah nak tunjuk panda ...

Ko tu lagi bodoh!! Perjanjian masa Melayu nak terima cina sebagai warga negara dulu ko tak baca pulak ek? Kalu serawak pandai pulak ko quotekan perjanjian Malaysia. Kat semenanjung ni, Cina kena setuju untuk jadi hamba rakyat kepada Sultan atau Raja Melayu. Kena terima Islam sebagai agama rasmi negara. Kena terima ketuanan Melayu. Hak tu semua ko campak mana pulak?

Pigidah!!!
Quote PE-DX03 9-8-2016 12:26 PM
dodolgemok replied at 9-8-2016 09:45 AM
Ni bukan pasal dap atau apa, tpi mmg peruntukan kerajaan negeri berdasarkan perjanjiaj malaysia du ...

Saya tak tahu apa isi kandungan perjanjian asal penubuhan petronas. Kamu tahu? Ceritalah disini. Btw, setahu saya semasa perjanjian MA1963, petronas belum wujud lagi.  
Quote PE-DX03 9-8-2016 12:28 PM
Dalam bab petronas, dap sudah fail. Kata nak merit, tiba-tiba bising pasal quota. Stop. Finish.

Lihat semua komen(121)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 08:50 PM GMT+8 , Processed in 0.220472 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top