CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 10580|Reply: 121

[Tempatan] Update #61. Jangan bagi alasanlah, kata DAP kepada Petronas

[Copy link]
Post time 9-8-2016 08:47 AM | Show all posts |Read mode
Edited by EJALTI at 10-8-2016 10:42 AM

S'wak gantung permit kerja untuk Petronas di negeri itu

http://www.malaysiakini.com/news/351556

8 Ogs 2016, 6:30 petang      8 Ogs 2016, 6:33 petang

Petronas tidak lagi akan boleh mengambil warga negara Malaysia dari luar Sarawak untuk mengisi pekerjaan di negeri itu selepas kerajaan negeri menghentikan pengeluaran permit kerja baru.

Menurut akhbar The Borneo Post, keputusan berkenaan diumumkan oleh Timbalan Ketua Menteri Sarawak Datuk Seri Douglas Uggah Embas.

"Moratorium kerajaan negeri ini berkuatkuasa serta-merta bagi semua permohonan permit kerja baru untuk kakitangan Petronas dari luar Sarawak yang berhasrat bekerja di Sarawak," katanya yang dipetik akhbar itu.

Douglas berkata, kerajaan negeri telah meminta penjelasan dari Petronas dan syarikat minyak itu berkata pemberhentian pekerja adalah sebahagian daripada usaha untuk mengurangkan kos.

Beliau berkata kerajaan negeri sedang menunggu laporan terperinci daripada Petronas mengenai jumlah anak Sarawak yang bekerja dengan syarikat minyak berkenaan di negeri itu.

Langkah itu berikutan aduan bahawa Petronas menamatkan perkhidmatan rakyat Sarawak daripada operasinya di negeri itu walaupun jumlah rakyat tempatan sudah cukup rendah.

Badan pemikir Sarawak, Suarah Petroleum Group (SPG) mendakwa hanya 39 peratus daripada jawatan pengurusan dan 46 peratus daripada jawatan eksekutif dalam operasi Petronas Sarawak dipenuhi oleh rakyat Sarawak.

Ini mendorong desakan untuk campur tangan kerajaan, dengan Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen mencadangkan bahawa kerajaan negeri membatalkan permit kerja rakyat dari Semenanjung yang bekerja dengan Petronas di Sarawak, sehingga jumlah rakyat Sarawak dinaikkan hingga 70 peratus.

Jika ini dilaksanakan, ramai penduduk di Semenanjung Malaysia yang bekerja dengan Petronas Sarawak akan kehilangan pekerjaan mereka.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-8-2016 09:10 AM | Show all posts
hahahaha...gasak la korang...hadap sangat nak kerja OnG kan
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 09:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Dap ni flip flop. Kata nak bertanding secara merit tak terima kuota.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 09:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Btw sarawakian, inilah masa nak tunjuk kebolehan anda. Takkan nak menagih kuota macam melayu juga?
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 09:24 AM | Show all posts
Kih3... kena guna barbaric approach jugak ke? Takkan xde sarawakian yang betul2 layak sampai lipas2 dari semenanjung jugak yg penuhkan position dlm Petronas Sarawak?
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 09:29 AM | Show all posts
PE-DX03 replied at 9-8-2016 09:13 AM
Dap ni flip flop. Kata nak bertanding secara merit tak terima kuota.

aku baru nak tulis benda yg sama, ko dah tulis dulu....Malaysia Malaysian maaa......
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 9-8-2016 09:45 AM | Show all posts
gud luck sarawak....semoga impian jadi kenyataan....
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 09:45 AM From the mobile phone | Show all posts
PE-DX03 replied at 9-8-2016 09:13 AM
Dap ni flip flop. Kata nak bertanding secara merit tak terima kuota.

Ni bukan pasal dap atau apa, tpi mmg peruntukan kerajaan negeri berdasarkan perjanjiaj malaysia dulu. Sila belajar sejarah sebelum kau bukak mulut longkang kau tu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-8-2016 09:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by dodolgemok at 9-8-2016 09:47 AM
lkick2113 replied at 9-8-2016 09:29 AM
aku baru nak tulis benda yg sama, ko dah tulis dulu....Malaysia Malaysian maaa......


Ni lagi satu bodoh. Bn srwak pon mintak benda yg sama. Kau je bodoh xbelajar perjanjian malaysia. Douglas unggah tu org dapig ke cai? Bodoh betul
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 09:50 AM | Show all posts
dodolgemok replied at 9-8-2016 09:46 AM
Ni lagi satu bodoh. Bn srwak pon mintak benda yg sama. Kau je bodoh xbelajar perjanjian malaysia ...

BN sarawak betullah kalau nak mintak, kita tau perjuangan BN, ni aku persoalkan DAP ni, kata malaysia malaysian, tak main la quota quota ni, sekali sama cam BN lak....ke sudah tukar?????

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 09:53 AM From the mobile phone | Show all posts
lkick2113 replied at 9-8-2016 09:50 AM
BN sarawak betullah kalau nak mintak, kita tau perjuangan BN, ni aku persoalkan DAP ni, kata malay ...

Ni bukan pasal parti tpi perjanjian yg dibuat antara tanah melayu, sabah dan Sarawak masa pembentukan malaysia. Dah ada perjanjian kau nak langgar pulak? Dap hanya menuntut benda yg termaktub dlm perjanjian pembentukan malaysia. Kau xbelajar sejara ke cai? Bodoh
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 09:57 AM | Show all posts
dodolgemok replied at 9-8-2016 09:53 AM
Ni bukan pasal parti tpi perjanjian yg dibuat antara tanah melayu, sabah dan Sarawak masa pembentu ...

Malaysia Malaysian tu sudah tukarlah ka or not aplicable in sarawak????
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 10:00 AM From the mobile phone | Show all posts
Bodoh punya ummah cawat. Ingat boleh main main kuota ka ? Silap haribulan boleh meletup loji gara gara pekerja caprut diambil untjk penuhi kuota

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 10:05 AM From the mobile phone | Show all posts
PE-DX03 replied at 9-8-2016 09:15 AM
Btw sarawakian, inilah masa nak tunjuk kebolehan anda. Takkan nak menagih kuota macam melayu juga? ; ...


Melayu, cina , india semua menagih kuota dalam hal tak melibatkan loji boleh meletup la bodoh

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 10:15 AM From the mobile phone | Show all posts
lkick2113 replied at 9-8-2016 09:57 AM
Malaysia Malaysian tu sudah tukarlah ka or not aplicable in sarawak????

Bodoh xpaham isu tpi nak komen? Politik srwak berbeza dgan semenanjung kau xpayah nak tunjuk pandai boleh x? Aku gelak je tgok pemahaman bodoh kau
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 10:39 AM | Show all posts
dodolgemok replied at 9-8-2016 10:15 AM
Bodoh xpaham isu tpi nak komen? Politik srwak berbeza dgan semenanjung kau xpayah nak tunjuk panda ...

so malaysian malaysia ni punya slogan or political model pun tak sustainable la kan??? sebab di malaysia tak boleh nak pakai bukan hanya di sarawak aje kan totok???? kalau nak malaysian malaysia tak ada lah ASB yg ko keluarkan nak bayar saman tu, diskaun beli rumah 5% tu tanah rezab melayu dll kan totok kan kan kan???
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 9-8-2016 11:09 AM | Show all posts
Permit kerja baru saja digantung
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 12:12 PM | Show all posts
dodolgemok replied at 9-8-2016 10:15 AM
Bodoh xpaham isu tpi nak komen? Politik srwak berbeza dgan semenanjung kau xpayah nak tunjuk panda ...

Ko tu lagi bodoh!! Perjanjian masa Melayu nak terima cina sebagai warga negara dulu ko tak baca pulak ek? Kalu serawak pandai pulak ko quotekan perjanjian Malaysia. Kat semenanjung ni, Cina kena setuju untuk jadi hamba rakyat kepada Sultan atau Raja Melayu. Kena terima Islam sebagai agama rasmi negara. Kena terima ketuanan Melayu. Hak tu semua ko campak mana pulak?

Pigidah!!!
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 12:26 PM From the mobile phone | Show all posts
dodolgemok replied at 9-8-2016 09:45 AM
Ni bukan pasal dap atau apa, tpi mmg peruntukan kerajaan negeri berdasarkan perjanjiaj malaysia du ...

Saya tak tahu apa isi kandungan perjanjian asal penubuhan petronas. Kamu tahu? Ceritalah disini. Btw, setahu saya semasa perjanjian MA1963, petronas belum wujud lagi.  
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 12:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Dalam bab petronas, dap sudah fail. Kata nak merit, tiba-tiba bising pasal quota. Stop. Finish.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-5-2024 12:06 PM GMT+8 , Processed in 0.072816 second(s), 52 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list