CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Harga minyak meningkat

30-12-2014 11:02 AM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 5811| Komen: 27

Description: Ekonomi China dijangka berkembang sebanyak tujuh peratus pada 2015, lebih perlahan berbanding unjuran 7.3 peratus pada 2014, demikian menurut kumpulan pemikir kerajaan, Pusat Maklumat Negara hari ini.
Harga minyak meningkat



Harga minyak dunia meningkat dalam dagangan awal hari ini selepas merekodkan kejatuhan dalam dua sesi sebelumnya.

Peningkatan tersebut didorong oleh kebimbangan terhadap situasi yang semakin tegang di Libya sehingga menyebabkan kebakaran di salah sebuah terminal eksport utama minyak negara itu.

Kebakaran tersebut telah memusnahkan 800,000 tong minyak mintah iaitu output melebihi dua hari negara berkenaan.

"Libya dan semua masalah lain menyebabkan premium risiko. Minyak ketika ini berada pada paras di mana orang ramai gembira untuk membina satu premium risiko," kata Ketua Pegawai Pelaburan di Ayers Alliance, Sydney, Jonathan Barrat.

Harga minyak mentah Brent meningkat kepada AS$59.82 pada 0302 GMT atau 12 malam tadi waktu Malaysia selepas mencatatkan harga AS$60.40 sebelumnya.

Penganalisis Philip Futures, Singapura, Daniel Ang menjangkakan Brent akan berlegar pada harga sekitar AS$60 setong manakala minyak mentah Amerika Syarikat pada harga di antara AS$55 hingga AS$56 setong minggu ini.

Harga minyak juga menerima sokongan singkat daripada pelabur dan rancangan China serta Jepun yang mahu meningkatkan kecairan negara masing-masing.

The People’s Bank of China merancang untuk melonggarkan nisbah pinjaman:deposit kepada bank bermula tahun hadapan.

Ekonomi China dijangka berkembang sebanyak tujuh peratus pada 2015, lebih perlahan berbanding unjuran 7.3 peratus pada 2014, demikian menurut kumpulan pemikir kerajaan, Pusat Maklumat Negara hari ini.

Sabtu lalu, kerajaan Jepun pula telah meluluskan perbelanjaan rangsangan ekonomi bernilai AS$29 bilion untuk membantu wilayah-wilayah yang ketinggalan di negara itu dan isi-isi rumah dengan subsidi, baucer pembelian dan beberapa langkah lain yang diharapkan mampu meningkatkan ekonomi negara tersebut sebanyak 0.7 peratus.

6

Bagus
9

Marah
10

Terkejut
8

Sedih
9

Lawak
13

Bosan

Friends Rank (55 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote sapp73 30-12-2014 09:16 AM
Merasa ke tidak 1hb ni petrol bawah rm2...
Quote noor2 30-12-2014 09:17 AM
Abis la...hihi.......
Quote gekkou 30-12-2014 09:29 AM
ku tunggu pengumuman esok
kalau naik pakai ler ron95
pastu sure ada puak2 yg suh gomen bg balik subsidi
Quote alekxander 30-12-2014 09:38 AM
dah naik plak dah
Quote biosfree 30-12-2014 09:39 AM
dunia ni...penuh dgn spek minyak...abis semua negara2
Quote MengkuduMasam 30-12-2014 09:40 AM
gile laa kalo minyak harga jatuh...

nanti negra OPEC mula laa reducekan pengeluaran....

US pun  perang laa sana sini...
Quote salimrock 30-12-2014 09:41 AM
tak jadi le kerjaan mesia turunkan harga petrol ron95 ek? 1 jan  ni..
Quote pittjie 30-12-2014 09:43 AM
STONER replied at 30-12-2014 09:38 AM
abg teringin nk pi korek sendiri myk pastu jual murah2 kt rakyat marhaen

saya sokong abam stone. pegi la korek dimana2. iols jadi customer pertama tau nanti.

Quote gaara_X 30-12-2014 09:52 AM
tak de laa penurunan harga minyak lepas nie....
Quote cyb0rg#18 30-12-2014 10:12 AM
  
lol im dead
Quote Defcon2 30-12-2014 10:16 AM
Najib kata hari tu.... "bila harga kangkung turun kenapa tak puji kerajaan?"

Sekarang harga minyak naik. Jadi perlu ke rakyat maki kerajaan dan najib sekali?

Apa2 hal pun tak baik maki orang.  
Quote Loxlaxman 30-12-2014 10:16 AM
Quote Mary_jane 30-12-2014 10:16 AM
So xde la minyak bwh rm2 seliter? :zz:zz
Quote spiderman80 30-12-2014 04:45 PM
STONER replied at 30-12-2014 04:32 PM
korek pakai jari aci tk dik?

Spidey paling suka fingering.
Quote AbukRokok 30-12-2014 04:55 PM
besok isi ron 97 penuh penuh
Quote arira_arora 30-12-2014 04:57 PM
hurm..... naik tren la cmni...
heee...
Quote Simunggu 30-12-2014 05:00 PM
mana ada dalam dunia harga barang makin turun...sure naik punya...nasi lemak pun naik....gaji pun naik...lebih lebih lagi resources yg terhad mcm minyak...

Quote pittjie 30-12-2014 05:30 PM
STONER replied at 30-12-2014 04:32 PM
korek pakai jari aci tk dik?

itu korek taik hidung boleh la guna jari je.


Quote crywolf88 30-12-2014 05:33 PM
Ok la naik sikit.. xde la company2 gigih buang org sekarang.. g keje pn cuakk takut masuk2 xleh log in pc..

Lihat semua komen(27)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

26-9-2022 03:17 PM GMT+8 , Processed in 0.074069 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top