CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Harga RON95 Dan RON97 Turun 5 sen, Diesel Kekal Untuk September Ini

1-9-2016 12:06 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 5942| Komen: 30

Description: Untuk bulan September ini, harga runcit petrol RON95 dan RON97 turun sebanyak 5 sen manakala harga runcit diesel kekal pada harga RM1.70 sen seliter.
Oleh : TS LOO


sumber foto: 1.bp.blogspot.com



Untuk bulan September ini, harga runcit petrol RON95 dan RON97 turun sebanyak 5 sen manakala harga runcit diesel kekal pada harga RM1.70 sen seliter.



Presiden Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Petron Malaysia, Nor Manshor Abdul Ghafar berkata, harga runcit bagi RON95 adalah RM1.70 seliter manakala RON97 berharga RM2.05 seliter.



Sementara itu, harga runcit bagi diesel untuk September kekal seperti Ogos.



Harga runcit petrol sepanjang Ogos bagi RON95 ialah RM1.75 seliter manakala RON97 berharga RM2.10 seliter.- CARI








Sumber berita : Bernama




16

Bagus
23

Marah
19

Terkejut
14

Sedih
17

Lawak
15

Bosan

Friends Rank (104 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote swimswim 1-9-2016 01:42 AM
alhamdulillah syukur
Quote Andyscenes 1-9-2016 04:00 AM
rugi pump station..
Quote Lobai_Atheist 1-9-2016 04:04 AM
si sotong gemuk lapiji tak demo sbb tauke stesen akan bangkrap?  
Quote all4rez 1-9-2016 05:21 AM
Harga minyak dunia turun berkali ganda, mesia turun 5 sen saja?????? Huhhhh.. kerajaan zalim...

(contoh ayat provoke)
Quote mrseller 1-9-2016 06:40 AM
sujud sukur dulu laa
Quote RP255 1-9-2016 07:00 AM
kalau turun sahaja takpe la juga

ini bagi turun sekejap

bulan depan naik balik
Quote rashiman 1-9-2016 09:45 AM
Edited by rashiman at 1-9-2016 09:46 AM
RP255 replied at 1-9-2016 07:00 AM
kalau turun sahaja takpe la juga

ini bagi turun sekejap


Kalau ikut cadangan Rafizi, tak sampai sebulan, seminggu dah berubah harga..

PKR: Tetap harga minyak secara mingguan 2 Jan 2015, 1:00 tengahari      2 Jan 2015, 1:06 tengahari




Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli menggesa kerajaan menetapkan harga minyak secara mingguan dan bukan secara bulanan seperti dilakukan sejak sebulan lalu.
Menurut Rafizi, penetapan harga mingguan itu bagi memanfaatkan trend kejatuhan harga minyak yang dijangka akan berterusan sepanjang tahun 2015.
Katanya, penetapan harga bulanan sekarang akan menyebabkan orang ramai akan membayar harga minyak tinggi yang merupakan purata harga sebulan sebelumnya.
"Apabila semakan dan penyelarasan harga lambat dilakukan, rakyat terpaksa membayar harga sebulan yang lepas yang sudah tentu jauh lebih tinggi dari harga dan kos sebenar yang ditanggung syarikat minyak," kata Rafizi dalam kenyataan.
Rafizi mendakwa, amalan pada masa ini membolehkan kerajaan memanipulasi perbezaan di antara harga minyak pasaran yang jauh lebih rendah daripada harga minyak apungan untuk membolehkan ia mengutip "cukai tersembunyi" dari orang ramai.

Menurut hitungan yang dilakukannya, dalam bulan Disember 2014 sahaja, kerajaan didakwa mengutip cukai tersembunyi sebanyak RM633 juta, dakwanya.
Tegasnya, jika sistem apungan terkawal bulanan sekarang berterusan, cukai tersembunyi bagi tahun 2015 itu dijangka berjumlah di antara RM3 bilion sehingga RM5 bilion.

"Saya menggesa supaya Kerajaan Persekutuan menukar jadual menyelaraskan harga petrol dan diesel dari sebulan sekali kepada setiap seminggu sekali.

"Harga bagi minggu ini adalah harga purata petrol dan diesel bagi 7 hari sebelumnya," katanya.

Harga runcit minyak petrol RON95 turun kepada RM1.91 seliter mulai tengah malam 1 Januari lalu. Harga diesel pula turun kepada RM1.93 seliter dan RON97 pula turun kepada RM2.11 seliter.




Quote RP255 1-9-2016 12:13 PM
rashiman replied at 1-9-2016 09:45 AM
Kalau ikut cadangan Rafizi, tak sampai sebulan, seminggu dah berubah harga..

kenapa tak tetap sahaja harga ?
letak sahajalah harga RM1.50 seliter.

kalau berlaku lebihan, kerajaan subsidikan sahaja lebihan itu

bukankah lebih baik wang rakyat digunakan untuk memberikan subsidi minyak dari dihabiskan kepada private jet, membeli barangan mewah dan rasuah
Quote -electrifying- 1-9-2016 12:34 PM
bln ni trun 5 sen, bln dpan naik 15sen perangai
Quote rashiman 1-9-2016 12:54 PM
RP255 replied at 1-9-2016 12:13 PM
kenapa tak tetap sahaja harga ?
letak sahajalah harga RM1.50 seliter.


Dulukan dah buat macam itu, harga petrol ditetapkan dalam tempohmasa yg agak lama, naik turun harga petrol semasa, kerajaan yg tanggung, yg beri subsidi.
Tapi bila harga minyak jatuh teruk tempohari, rakyat mintak ikut harga semasa, itu yg ditetapkan harga sekarang ikut harga purata bulanan.
Quote rashiman 1-9-2016 12:59 PM
-electrifying- replied at 1-9-2016 12:34 PM
bln ni trun 5 sen, bln dpan naik 15sen  perangai

itu bergantung kepada harga pasaran minyak dunia,
jika turun, bulan depan turun lagi, jika naik endadak, maka naiklah harga bagi bulan depan, mungkin lebih 15 sen. Jika turun mendadak mungkin turun lebih 15sen.
Quote RP255 1-9-2016 01:20 PM
rashiman replied at 1-9-2016 12:54 PM
Dulukan dah buat macam itu, harga petrol ditetapkan dalam tempohmasa yg agak lama, naik turun ha ...

kalau harga minyak turun, turunkanlah ikut harga semasa

apa masalahnya

rakyat tidak terbeban...

kalau harga minyak naik, kerajaan subsidikanlah

apa masalahnya juga

rakyat juga tidak terbeban

sekarang dah ambil duit rakyat (GST)
lepas itu rakyat dibebankan lagi dengan harga minyak yang mahal
Quote isoflavone 1-9-2016 02:25 PM
alhamdulillah..
Quote zuliana29 1-9-2016 02:27 PM
syukur... bln dpn trn la lagi...
Quote insulin 1-9-2016 02:30 PM
Alhamdulillah. Semoga bulan depan turun lagi.
Quote silencekiller 1-9-2016 02:31 PM
Ingat kisah rapiji gemok dok jaja & suruh2 kerajaan turun kan harga petrol ka diesel ka apa kaa .. kununnn rakyat sengsara sana sini... macai2 pun bersorak penoh kegumbiraan sambil mengalir air mata melihat kununnn rapiji pejuang rakyat sejati lg bijak

Apabila kerajaan apungkan harga ikot pasaran.. then, harga petrol kaa diesel kaa turun ikot harga pasaran, tiba2 rapiji gemok beralih arah menjadi pejuang tokey stesen2 minyak pulakk.. kununnnyaa depa rugi laaa apa laa.. pusing 360 darjah .. macai2 terkesima smbl2 pura2 tak baca kaa tak tahu ka apa kaa & terus memuji rapiji kununnn bijak
Quote rashiman 1-9-2016 02:34 PM
RP255 replied at 1-9-2016 01:20 PM
kalau harga minyak turun, turunkanlah ikut harga semasa

apa masalahnya

Alhamdulillah..sekarang pun kerajaan meletakkan harga minyak yg boleh dikatakan tidak membebankan.
Dikalangan negara Asean, kita diantara yg terendah begitu jugak dgn gst dikalangan negara jiran kita.
Quote RP255 1-9-2016 02:55 PM
rashiman replied at 1-9-2016 02:34 PM
Alhamdulillah..sekarang pun kerajaan meletakkan harga minyak yg boleh dikatakan tidak membebankan. ...

negara lain mana ada minyak macam malaysia

kita negara pengeluar minyak

tetapi harga minyak cukup membebankan rakyat

cuba tengok negara yang ada minyak

semua bawah 50 sen seliter

tetapi harga minyak di malaysia antara termahal di dunia(antara negara pengeluar minyak tapi harga minyak yang mahal)
Quote rashiman 1-9-2016 03:13 PM
RP255 replied at 1-9-2016 02:55 PM
negara lain mana ada minyak macam malaysia

kita negara pengeluar minyak

Jika nak buat perbandingan dengan negara pengeluar minyak yg lain,
kena jugak tengok
berapa pengeluaran minyaknya,
berapa jumlah penduduknya,
berapa jumlah pengguna minyaknya.

Lihat semua komen(30)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

1-10-2022 10:22 PM GMT+8 , Processed in 0.070972 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top