CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Kreatif Gila, Nutella Dibuat Jadi Brownies Memang Enak Tak Terkata!

28-2-2017 03:15 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 6183| Komen: 12|Original author: Oleh: Maly Rosli

Description: Umum maklum dengan menggunakan sapuan Nutella, pelbagai resipi enak dapat diolah. Memikirkannya saja sudah terliur, lagikan pula kalau dapat makan. Pasti terangkat!
Umum maklum dengan menggunakan sapuan Nutella, pelbagai resipi enak dapat diolah. Memikirkannya saja sudah terliur, lagikan pula kalau dapat makan. Pasti terangkat!


Foto: Spoon University

Salah satu makanan boleh dibuat menggunakan Nutella adalah BROWNIES NUTELLA PISANG. Tak perlu diceritakan bagaimana aromanya ketika dibakar di dalam ketuhar. Memang umph!

Jom tengok resipinya.



Bahan-bahan:

1. Nutella 200 gram (kalau beli yang 375 gram, lebihannya boleh dibuat topping)
2. 8 sudu makan tepung gandum
3. 2 biji telur
4. 4 sudu susu pekat manis (opsyenal - ikut cita rasa)
5. Mangkuk cupcake kecil (opsyenal - lebih kecil, lebih enak dinikmati)
6. 3 biji pisang


Loading FB Post...
Video: FB Viral Oh Viral


Cara membuatnya:
1. Pukul sebati Nutella, telur, pisang dan Nutella di dalam mangkuk (opsyenal - garpu, mixer atau blender).

2. Apabila adunan sudah sebati, masukkan susu dan gaul sebati.

3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil gaul sehingga sebati. 

4. Masukkan adunan ke dalam mangkuk cupcake 3/4 penuh sahaja.

5. Bakar dalam suhu 200 darjah menggunaka api atas dan bawah selama 15-20 minit (bergantung pada ketuhar masing-masing). 

6. Cucuk dengan lidi, jika tidak melekat maknanya sudah masak. Sedia untuk dilahap!

7. Eh, belum boleh makan lagi. Sejukkan dahulu dan letak hiasan atas brownies (opsyenal).


Hiasan (opsyenal):
1. Boleh hias dengan coklat nutella dan kacang cincang;
2. Aiskrim perisa vanila;
4. Brownies dicincang dadu, kemudian masukkan ke dalam aiskrim pun boleh;
5. Buat topping dengan cream cheese dan hiaskan dengan buah;
6. Sembur whip cream saja!


Nota kaki: Kalau tak guna tepung, masukkan baking powder atau baking soda. Menurut admin FB Viral Oh Viral, brownies akan menjadi lebih lembap dan kenyal jika tidak menggunakan baking powder atau baking soda.



Foto: FB Viral Oh Viral

Ramuan ini boleh dapat lebih kurang 50 biji brownies, memang puas dimakan! Rasanya rangup di atas dan kenyal di dalam. Selamat mencuba! - CARI


Kredit resipi: FB Viral Oh Viral

6

Bagus
11

Marah
10

Terkejut
5

Sedih
6

Lawak
8

Bosan

Friends Rank (46 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote IxoraP 1-3-2017 12:12 PM
woww.... nk cuba la
Quote azie999 1-3-2017 02:30 PM
tgk nutella brownies tetiba teringin nak mkn brownies kedut.. sedapppp giler
Quote vanillaninja 1-3-2017 02:56 PM
I baru je lepas makan brownies tadi. Ni yang buat teringin nak beli lagi ni
Quote cik-jaja 1-3-2017 06:34 PM
dapnyeee..nutella plk tu..haisy
Quote ReginaGeorge 1-3-2017 06:44 PM
Mesti sedap!
Quote alieyrina 3-3-2017 02:19 PM
Telan lioq dah nii
Quote ibuaq 30-5-2017 01:50 PM
Sedapnya
Quote eyeNa07 31-5-2017 03:57 PM
sedapnyaaaa....nnt boleh cuba resepi ni
Quote bazlina 5-6-2017 09:58 AM
sedapnyaaa....kena try ni
Quote deekhan 7-6-2017 01:40 PM
nutella memang best
Quote Rainsack 28-9-2017 06:27 AM
Wahhhhh sedapnyeeeee
Quote WhiskeyScotch 3-10-2017 11:13 PM
Senang je nak buat ni. Nanti nak cubalah.

Lihat semua komen(12)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-2-2024 03:31 AM GMT+8 , Processed in 0.062864 second(s), 41 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top