CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Letusan Rasa Masam Dan Manis, Resipi Tular Pelam Telur Ini Jadi Igauan

1-3-2017 12:32 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 11218| Komen: 20|Original author: Oleh: Myra Rozi

Description: Bagi penggemar makanan masam, pasti meleleh air liur setiap kali melihat jeruk yang berlambak dijual di pasaran.
Bagi penggemar makanan masam, pasti meleleh air liur setiap kali melihat jeruk yang berlambak dijual di pasaran.

Biasa kita dapati banyak pauh atau pelam telur yang dibuat jeruk, apa kata kali ini cuba resepi yang berlainan tapi tetap umpphh.


Resipi yang dikongsi oleh Norraihan Ismail ini menjadi tular di media sosial kerana keunikan dan keistimewaan rasanya yang luar biasa.

Memang mudah, ikuti sahaja langkah di bawah:

1. Sediakan buah pelam pauh/telur

2. Potong nipis-nipis dan rendam dalam air sejuk


3. Sediakan bahan untuk digaul
-gula perang
-belacan
-sos ikan 
-bawang merah
-kacang tanah ( di sangai )
-cili 
-cili kering bland bagi jadi serbuk
-madu
-udang kering

4. Campur belacan, gula perang dan cili kering dan gaul

5. Potong bawang merah dan cili

6. Masukkan kesemua bahan kecuali udang kering. Campurkan madu dengan sos ikan dan tuangkan dalam bahan2 yang di campurkan tadi.

7. Seimbangkan rasa

8. Siap dan boleh dihidangkan.
Tengok gambar pun dah kecur air liur kan? Jom cuba! -CARI 
17

Bagus
9

Marah
8

Terkejut
6

Sedih
4

Lawak
9

Bosan

Friends Rank (53 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote CardiGans85 1-3-2017 01:18 PM
Mak ai sedapnya...tp klu sy mkn mmg kembang la satu bdn sbb bengkak..
Quote imransulaiman 1-3-2017 03:49 PM
CardiGans85 replied at 1-3-2017 01:18 PM
Mak ai sedapnya...tp klu sy mkn mmg kembang la satu bdn sbb bengkak..

Allergic ke? Belacan dan udang kering tu kot...  
Quote ddhuhazz 1-3-2017 04:51 PM
Ermmmmm... sedapnyerlah... apesal mase pelam ni lebat sampai gugur2 hr tu x nampak resepi mcm ni ... sekarang sebijik pon x nampak atas pokok
Quote CardiGans85 1-3-2017 05:16 PM
imransulaiman replied at 1-3-2017 03:49 PM
Allergic ke? Belacan dan udang kering tu kot...

Haah..mmg allergic..udang kering n belacan sekali..
Quote DeeHanania 1-3-2017 06:09 PM
Sedap,Kerabu Pauh...!!!
Quote cik-jaja 1-3-2017 06:33 PM
teringat pulak kecik2 dlu p beli buah kedondong yang letak asam boi tu.. eh, ke saloh? haha
Quote siskepoh 1-3-2017 06:37 PM
nmpak sedap tp cm besela malas nak buat. ada sesiapa yg jual ke benda ni? Nak
Quote imransulaiman 1-3-2017 09:28 PM
CardiGans85 replied at 1-3-2017 05:16 PM
Haah..mmg allergic..udang kering n belacan sekali..

Kesian.... Takpe...banyak lagi makanan lain yang sedap  
Quote samisfar 3-3-2017 01:47 PM
Sedaaaapnyeeee
Quote comel90 4-3-2017 10:31 PM
Sedap nk makan
Quote greantea 4-3-2017 11:13 PM
nak buah pelam muda plssss
Quote WhiskeyScotch 5-3-2017 01:13 AM
Nampak sedappp!
Quote aiennadia182 5-3-2017 10:13 AM
heaven aaaa~~
Quote emelia1509 6-3-2017 02:15 AM
kecur air liur meols..hehe
Quote syue86 6-3-2017 09:31 AM
cik-jaja replied at 1-3-2017 06:33 PM
teringat pulak kecik2 dlu p beli buah kedondong yang letak asam boi tu.. eh, ke saloh? haha

tu limau cucuk asam boi kan?
makan smpai merah2 bibir
Quote cik-jaja 8-3-2017 09:03 AM
syue86 replied at 6-3-2017 09:31 AM
tu limau cucuk asam boi kan?
makan smpai merah2 bibir

aah yg tula..ralit naw makannya
Quote ibuaq 30-5-2017 01:49 PM
Kreatif
Quote pearl.silver 31-5-2017 05:01 PM
Baru je habis sebalang jeruk pelam telur...
Sedapnyee mkn sejuk2
Jiran i buat asam pedas buh pelam telur ni..tp still sgt masam
Quote fizarahman 31-5-2017 10:05 PM
hai la.. sedapnye... buat kecur liur je nengoknye

Lihat semua komen(20)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-2-2023 12:06 AM GMT+8 , Processed in 3.339483 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top