CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Hentikan Sebaran Palsu! Jakim Sahkan Mi Ramen Korea Halal

14-6-2016 09:53 AM| Diterbitkan: CARI-IIN| Dilihat: 20686| Komen: 157

Description: Jakim mengesahkan Mi segera Ramyeon (ramen) daripada Korea tidak mempunyai bahan meragukan
Oleh Izzah Abbasy

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengesahkan Mi segera Ramyeon (ramen) daripada Korea tidak mempunyai bahan meragukan dan mempunyai sijil halal Persekutuan Muslim Korea (KMF).

Kenyataan bahagian hab halal jabatan itu menjelaskan pengeluarnya patuh terhadap piawaian ditetapkan, malah pemantauan berkala turut dilaksanakan.


“Kenyataan ini diperkukuhkan lagi, turut disokong dengan hasil laporan analisis Jabatan Kimia Malaysia yang mana tiada DNA babi dikesan pada produk tersebut,” katanya.

KMF satu-satunya badan pensijilan halal Korea yang diiktiraf Jakim.

Kredit : Malaysia Kini


14

Bagus
12

Marah
20

Terkejut
26

Sedih
13

Lawak
11

Bosan

Friends Rank (96 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote haryatie 14-6-2016 07:53 AM
mana 1 maklumat yg betul ni..
kdg2 dgn JAKIM pun..x confiden lahhh..
tp sedap sgt ke mee ni...x pernah mkn pun
was2 jugak...
Quote fifie_olin 14-6-2016 07:55 AM
haryatie replied at 14-6-2016 07:53 AM
mana 1 maklumat yg betul ni..
kdg2 dgn JAKIM pun..x confiden lahhh..
tp sedap sgt ke mee ...

tu la pening...kjp halal..kang jp kata haromm....
aku tgk org mkn sdp jek..
nk gak merasa...
dh kata halal....igt nk cari blk nti...
Quote annehuda 14-6-2016 07:56 AM
walaupun mee ni halal tp bg aku tak sedapla
sedap lg cintan mee kari
Quote yoohana 14-6-2016 07:56 AM
haryatie replied at 14-6-2016 07:53 AM
mana 1 maklumat yg betul ni..
kdg2 dgn JAKIM pun..x confiden lahhh..
tp sedap sgt ke mee ...

Check logo kmf lah sis...yg ada gambar masjid kaler hijau...
Kmf mmg pergi check kilang n mesin...
Sama jah konsepnya dgn cheese biskut2 sos2 import dr aussie thailand bagai..
Quote atira 14-6-2016 08:07 AM
maggi asam laksa jugak yg sedap sis..
tapi dok tgk oppa2 makan... macam sedap je ramyeon...
rasa sendiri tak sedap
Quote dinopower 14-6-2016 08:08 AM
bodoh nak mampus tukang viral ni... gile menyampah....
Quote rosasa 14-6-2016 08:11 AM
sedap gak la mee ni..akak dah rasa..tahap pedas tu taklah kaw sangat pun
Quote ultra78 14-6-2016 08:13 AM
annehuda replied at 14-6-2016 07:56 AM
walaupun mee ni halal tp bg aku tak sedapla
sedap lg cintan mee kari

Tak kena dengan selera org malaysia..
Quote aHoi83 14-6-2016 08:13 AM
Bende di sah kan halal gedik plak difitnah ber dna babi. Kang sumbat babi betol2 dlm mulot kepoh pulak nak samak darah. Manusia serupa gini mmg hina dina.
Quote rosmahisham 14-6-2016 08:17 AM
aritu kata halal lps tu tarik balik rasanye.ada bc blog mana tah kilang ni ada jgk buat yg perisa babi so bercampor la jgk konsepnye mesin2 yg digunakn.wallahualam.
Quote cfa 14-6-2016 08:22 AM
aku tak paham lar diorang ni semua,...
bila makanan tu takde tanda halal, meroyan2 suruh dapatkan pengesahan jakim... bila jakim dah sahkan halal... pergi korek2 ke lubang cacing nak menidakkan pengesahan jakim...

apa yang korang (tukang viral fb) nak sebenarnya haa??
Quote alesandra 14-6-2016 08:27 AM
aku tau kewujudan menda alah neh bila tgk go shop satu ketika dulu.bila tgk kat go shop tu sah2la terliur manjang.beli kat aeon tak sodap pun.menyesal beli
Quote c===8 14-6-2016 08:34 AM
budak2 zaman skang suka mkn me ni
pedas nak mampos, mahal pulak tu
Quote chazey 14-6-2016 08:34 AM
Akak kalau megi korea ini cuma lalu dengan Nong Shim saja. Brand lain akak tak terliur.
Quote cutieslilies 14-6-2016 08:34 AM
tak paham aku... so far aku menjual ni x dan restok dah abis...

ada gak yg tanya..halal ke?..

bagi aku senang ja.. kalau was2 jgn mkn dik...

yg acik jual tepi jalan..atas lori...bazar tu awat tak tanya halal ke tak?...

bagi aku ..bolehlaaaa.... ..tekak org malaysia kot... asal pedas jer sedap kot...

konspirasi kot...takut jenama lain x laku...  akhirat nanti menjawablaaa...
Quote sarahmirza 14-6-2016 08:35 AM
Mee apa ni? Maggi, Cintan bagai tu pun tak berapa nak makan.
Sedap lg layan makan kat seoul garden.
Quote Super-M 14-6-2016 08:58 AM
Bg aku ok2 je mee ni.nak cakap pedas gila tak kot.sbb mee kari letup ke apa ke aku kalau masak boh cili api tumbuk lg..tp dia ada satu rasa kdg2 buat aku mual
Quote AbukRokok 14-6-2016 09:00 AM
lg satu bnda yg diviralkn oleh ummah takfiri sunni malaesia
Quote AbukRokok 14-6-2016 09:01 AM
umma sunni mmg sinonim dgn viral viral ni... method yg sama digunakan oleh isis sympathisers.

Lihat semua komen(157)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

24-2-2024 04:25 PM GMT+8 , Processed in 0.058041 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top