CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Desakan Pakar Sedunia Agar Olimpik Rio de Janeiro Ditangguh!

29-5-2016 10:04 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 4816| Komen: 7

Description: Satu surat terbuka ditandatangani 150 doktor antarabangsa, saintis dan penyelidik mendesak Sukan Olimpik di Rio de Janeiro dialihkan ke tempat lain atau ditunda penganjurannya berikutan virus Zika.
Oleh : TS LOO


sumber foto: google image



Susulan penularan virus Zika, lebih seratus saintis mendesak temasya Sukan Olimpik 2016 di Rio de Janeiro dipindah ke tempat lain atau ditangguhkan.

Dalam surat terbuka kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kumpulan saintis tersebut berpendapat adalah tidak beretika untuk meneruskan penganjuran sukan berkenaan.

Difahamkan surat terbuka tersebut ditandatangani oleh pakar yang berasal dari Amerika Syarikat, Britain, Kanada, Norway, Filipina, Jepun, Brazil, Afrika Selatan, Turki dan Lubnan itu.

Mereka berpandangan, ia bakal menjadi krisis kesihatan global, sekiranya temasya Olimpik tetap diteruskan.

"Risiko yang tidak sepatutnya diperjudikan apabila 500,000 pengunjung asing daripada seluruh negara menghadiri Sukan Olimpik, mereka berpotensi untuk terkesan dan seterusnya membawanya ke halaman sendiri di mana ia boleh menjadi punca merebak.

Penularan virus yang disebar menerusi nyamuk itu bermula di Brazil setahun yang lalu dan sehingga kini, lebih 60 negara dilaporkan mencatat penularan Zika.

Rio bakal menjadi tuan rumah Sukan Olimpik pada Ogos tahun ini.- CARI Infonet




32

Bagus
13

Marah
18

Terkejut
15

Sedih
25

Lawak
16

Bosan

Friends Rank (119 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote mujer_in_espejo 29-5-2016 10:23 PM
Tarikh dah nk dekat. So cmna? Kensel saat2 akhir?
Quote revolusi_30 29-5-2016 10:32 PM
Mengamuk lagi la rakyat...masa buat kompleks sukan bagai pun rakyat demo bagai....yela rakyat miskin...kerajaan belanja besar..
Quote mizkajura 30-5-2016 08:39 AM
kesian la pulak kalau di batalkan. punca duit utk neraga dan rakyat jugak tu.
Quote KIKIKI90 30-5-2016 08:59 AM
kalau batal pun utk kebaikan jgk... dari 500000 org mati baik 500000 org xyah dtg...
tp kesian la jgk...
Quote epis 30-5-2016 09:37 AM
tgk promosi olimpik rio kali ni pon macam sendu je...
Quote manjalara_01 30-5-2016 10:43 AM
10 Essential Facts About the Zika Virus

1. The Zika virus is spread by mosquito bites and by sex.

2. Symptoms of Zika virus infection are usually mild.

3. Unborn babies are most at risk from Zika virus complications.

4. There's no vaccine to protect against the Zika virus.

5. Zika began in Africa and spread rapidly.

6. Zika has reached Puerto Rico’s mosquitoes and may keep traveling north.

7. U.S. travelers are bringing the viral disease back with them.

8. Travelers probably won’t bring infected mosquitoes along with them
(susah la kalau nyamuk pun bleh naik kapal terbang )

9. You can help prevent Zika infection by using insect repellents.
( kat mana ade jual kelambu?)

10. Mosquito control can help prevent Zika.
Quote saladin780 30-5-2016 11:38 AM
mujer_in_espejo replied at 29-5-2016 10:23 PM
Tarikh dah nk dekat. So cmna? Kensel saat2 akhir?

kesian kot nak kensel..tangguh next year x bleh kah?

Lihat semua komen(7)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

30-9-2023 01:39 AM GMT+8 , Processed in 0.174136 second(s), 36 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top