CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Kesuburan Wanita Malaysia Merosot

30-7-2015 10:54 AM| Diterbitkan: CARI-SFG| Dilihat: 9281| Komen: 88

Description: Pemahaman Wanita Zaman Kini Berubah Berbanding Wanita Sebelumnya Dimana Mereka Mengabaikan Keperluan Mendapatkan Anak....
Oleh : Fyruz Hanna

Kesuburan wanita Malaysia menunjukkan menurunan yang membimbangkan sejak tahun 2012, dimana pada tahun 2000 purata wanita mempunyai 3 anak merosot kepada purata 1.9 anak tahun 2012.

Keadaan ini berlaku kerana wanita masa kini lebih memberi perhatian terhadap peningkatan kerjaya mereka.

Masalah ini mendapat perhatian oleh Menteri Pembangunan Wanita  dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim kerana keadaan ini mampu menyekat pertumbuhan penduduk sekiranya keadaan ini berterusan.

Katanya lagi, pemahaman wanita zaman kini berubah berbanding wanita sebelumnya dimana mereka mengabaikan keperluan mendapatkan anak.

Selain itu, faktor wanita Malaysia lebih memilih hidup bersendirian juga menyumbang kepada penurunan wanita mempunyai anak.

sumber:Sharian.
4

Bagus
6

Marah
3

Terkejut
3

Sedih
3

Lawak
6

Bosan

Friends Rank (25 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote melinda_kerr 29-7-2015 11:30 PM
Naper nk beranak ramai2 klau melarat hidup. Cukupla 1-2 org.
Quote kemaruk 29-7-2015 11:31 PM
sian @Modngengade dah monopos

@sayang_mulut check ejaan jap
Quote Munah_pablo 29-7-2015 11:38 PM
Nak suruh beranak banyak banyak kau nak tolong bayar kan ke duit sara anak?
Quote Suchi 30-7-2015 06:29 AM
berbeda pulak dgn wanita di bangladesh, rohingya
tahap kesuburan mereka tinggi oooo walopun tahap kewangan mereka cukup2 mkn jaa
Quote bellaa 30-7-2015 06:58 AM
dah nikah nanti, nak anak sorang je.

paling koman, nak anak kembo pair boy+girl  
Quote malawi6 30-7-2015 07:39 AM
malaysia makin mandul bestnye
Quote ecahaha 30-7-2015 07:46 AM
bellaa replied at 30-7-2015 06:58 AM
dah nikah nanti, nak anak sorang je.

paling koman, nak anak kembo pair boy+girl

samaaa.. nk kmbar gak.. beranak skali je senang.. hehehehe kalau ade rezeki la kan..
Quote bellaa 30-7-2015 07:49 AM
ecahaha replied at 30-7-2015 07:46 AM
samaaa.. nk kmbar gak.. beranak skali je senang.. hehehehe kalau ade rezeki la kan..

Insyallah sis (:
Quote cepheid 30-7-2015 07:52 AM
Betul ke survey ni.  Kalau di bandar besar logik jugaklah kalau ko pergi kan bandar-bandar kecil dan kawasan luar bandar ramai je perempuan yang mempunyai kesuburan tinggi. Orang kampung aku anak berderet-deret. Yang umur 30-an anak dah 5-6 kebanyakkannya.
Quote gaara_X 30-7-2015 08:09 AM
orang kita ramai yang sakit skang nie....
Quote aechae 30-7-2015 08:24 AM
sembang lah makcik.... nk suh beranak ramai, pastu ktorg jugak yg mengadap dgr rintihan itu ini mahal
Quote Vellfire 30-7-2015 08:39 AM
bellaa replied at 30-7-2015 06:58 AM
dah nikah nanti, nak anak sorang je.

paling koman, nak anak kembo pair boy+girl

Amin.

tapi bila dah tua terasa rugi tak beranak ramai
yalah bila anak2 dah besar, kawen.. tinggal kita suami isteri jer kat rumah
eh2 mcm dah tua sgt pulak aku
Quote Vellfire 30-7-2015 08:41 AM
Suchi replied at 30-7-2015 06:29 AM
berbeda pulak dgn wanita di bangladesh, rohingya
tahap kesuburan mereka tinggi oooo walopun tahap k ...

ntahlah dorang tak pikir ke bila dah beranak ramai ni susah nak tanggung segala
ke dorang tak mampu nak beli/ambik pil perancang?
Quote tricomonas 30-7-2015 08:41 AM
walaupun majoriti pompuan malaysia badan subur mcm peti ais 2 pintu...tapi benih tak berapa subur..ini musti salah kerajaan ni...
Quote lurve82 30-7-2015 08:44 AM
Vellfire replied at 30-7-2015 08:39 AM
Amin.

tapi bila dah tua terasa rugi tak beranak ramai

sis...apa la...ble dh tua2 enjoy la gi jln2 pusing2 1 dunia...buat benda yg kita suka sama2...tgk wayg...jln2 kat park pegang tgn..lepak2 kat starbucks...sweet sgt...
Quote Vellfire 30-7-2015 08:51 AM
lurve82 replied at 30-7-2015 08:44 AM
sis...apa la...ble dh tua2 enjoy la gi jln2 pusing2 1 dunia...buat benda yg kita suka sama2...tgk  ...

hehe betul tu... kena tunggu 30 tahun lagi

Quote dcruins 30-7-2015 09:02 AM
cuba pecahkan statistik kesuburan tu mengikut kaum, kita akan dapat jawapan kenapa negara jiran kita tu sibuk import PRC mainlanders ke negara mereka demi survival politik masa depan....
Quote sapeka 30-7-2015 09:21 AM
melinda_kerr replied at 29-7-2015 11:30 PM
Naper nk beranak ramai2 klau melarat hidup. Cukupla 1-2 org.

kan???
belanja dah la mahal
kalau bagi elaun setiap orang rm300 at least pada setiap bulan dengan tempoh masa sehingga beberapa tahun ok jugak..
hahahaha
Quote bellaa 30-7-2015 09:50 AM
Vellfire replied at 30-7-2015 08:39 AM
Amin.

tapi bila dah tua terasa rugi tak beranak ramai

ingat sis bbnu baya bella

sbb selalu nampak main kutip tacang kat bod negeri

Lihat semua komen(88)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-10-2022 12:15 AM GMT+8 , Processed in 0.177394 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top