CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Berat naik mendadak menjelang Hari Raya

23-7-2015 10:25 AM| Diterbitkan: CARI-IIN| Dilihat: 3969| Komen: 7

Description: Sudah seminggu umat Islam menyambut Hari Raya Aldilfitri. Sudah pasti amalan kunjung ...
Oleh : Izzah Abbasy


Sudah seminggu umat Islam menyambut Hari Raya Aldilfitri. Sudah pasti amalan kunjung mengunjung ke rumah sanak saudara menjadi kemestian. Setiap hari pula ada sahaja jemputan ke rumah terbuka. Juadah yang disediakan semuanya sedap dan menepati selera anak tekak. Sia-sia sahaja anda berpuasa sebulan menahan lapar dan dahaga serta ingin tampak kurus semasa hari raya. Malangnya, hari raya pertama berat badan dah naik 5 kilogram (kg).

Ramai yang mengadu bahawa mereka tidak berjaya mengawal pengambilan makanan semasa hari Raya kerana juadah yang tersedia hanya setahun sekali. Tambahan pula, ada juga yang akan berdiet setelah tamatnya Syawal.

Kredit Foto : tokeinfo.com


Anda dinasihatkan mengawal nafsu semasa melihat makanan yang terhidang. Cuba ambil masa beberapa saat untuk melihat semua makanan sebelum membuat keputusan untuk memilih makanan yang anda ingin makan. Dengan cara ini, boleh membantu anda untuk mengambil jumlah setiap makanan yang anda inginkan secara terkawal. Seterusnya, dengan makan makanan dalam jumlah yang sederhana dan terkawal, ia akan memberi peluang kepada sistem penghadaman badan anda untuk terus berfungsi dengan baik sepanjang Aidilfitri ini.

Jika ada yang masih mempersoalkan "kenapa aku boleh kurus semasa bukan puasa?" "kenapa tidak boleh kurus semasa bulan lain?". Sebenarnya anda perlu tahu bahawa penyebab utama anda boleh kurus semasa bulan puasa adalah penurunan atau kehilangan air dalam badan. Hanya air sahaja yang berkurang dan bukanlah lemak di dalam badan anda.

Justeru, ramai Pakar Pemakanan menasihatkan dan menyatakan bahawa pengambilan buah-buahan dan air yang mencukupi dapat mengelakkan kegemukan dan ia secara tidak langsung mengawal berat badan anda. Pengambilan buah-buahan dan air yang ini dapat melawaskan sistem pencernaan anda. Oleh itu, berwaspadalah dengan juadah yang disediakan, kawal nafsu dan sayangi diri anda. - CARI Infonet 

11

Bagus
12

Marah
13

Terkejut
12

Sedih
7

Lawak
6

Bosan

Friends Rank (61 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini

Komen Terbaru

Quote Syikinlow93 24-7-2015 10:39 PM
Raya,berat badan naik...
sng je cube try CMD..
hnye perlu titik saje...
Untuk dpt kn harga promosi 0108958173
Quote mekbudu 24-7-2015 03:14 PM
hailaaaa.
cuba untuk menahan nafsu sseedaya upaya.

set mind, nnt baju tak muat...
Quote zaliza 24-7-2015 10:28 AM
tak perlu risau!
amik je CMD..insyaAllah membantu MELERAIKAN, MENCAIRKAN LEMAK TEPU BAGAI... ;)

ATAU NAK SIHAT BERPAHALA... BOLEH AMALKAN BERPUASA SENIN KHAMIS N PUASA ENAM HARI DALAM BULAN SYAWAL...
inshaAllah... membantu  juga!
Quote ayahlang 24-7-2015 08:21 AM
open house sana sini. itu yang susah nak kontrol ni.
Quote setokinpurple 24-7-2015 12:12 AM
Minggu depan start puasa blk. Iols rasa iols lebih sihat bila puasa.. Kalau hari2 biasa perut rasa tak sedap je.. Maybe dah terbiasa puasa. Sebelum ramadhan pon iols rajin puasa sunat. Bukan nk riak tau tp nk bagitau ajaibnya kesihatan diri apabila kita berpuasa
Quote intriQue 23-7-2015 02:04 PM
Mkn jer lah semua yg teringin tu serba sedikit tapi berpada2 ler.
Quote boyagombak 23-7-2015 11:25 AM
Bawak2la berpuasa 6 insyaallah masaalah obesity dan poket bocor slps hariraya akn dpt diselesaikan

Lihat semua komen(7)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-10-2022 06:33 AM GMT+8 , Processed in 0.051759 second(s), 23 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top