CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Berapa Kerap Anda Bersenam Dalam Seminggu?

27-7-2015 04:21 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 11897| Komen: 47|Original author: CARI-HBZ

Description: Tubuh kita akan menjadi cergas dan sistem peredaran darah akan lebih teratur dengan melakukan senaman seperti.....

Oleh : Dean BZ

home-exercise.jpg
Sumber foto : cikguhassrolnizampjk.blogspot.com


Tubuh kita akan menjadi cergas dan sistem peredaran darah akan lebih teratur dengan melakukan senaman seperti bersukan, senam robik, yoga, berekrasi dan berjalan.


Namun, kesedaran tentang pentingnya melakukan senaman masih lagi rendah dikalangan masyarakat kita. Pelbagai alasan akan diberikan untuk mengelakkan senaman yang mungkin sedikit memenatkan. Tak percaya? cuba tanya diri sendiri. Betul ke tidak.


Ramai yang mungkin tersilap dan memandang remeh tentang kepentingan senaman kerana tahap kesihatan masih lagi dalam keadaan baik buat masa ini. Tetapi perlu diingat, organ dan otot-otot kita memerlukan penjagaan yang baik untuk penggunaan jangka masa panjang. Tak kan muda-muda lagi lutut sudah longgar?


Jadi, penulis ingin kongsikan 3 tip mudah jika anda terlalu malas untuk bersenam. Kalau malas juga, anda mungkin berisiko menghadapi penyakit berbahaya suatu masa nanti. Jangan cakap penulis tak belanja ya? Nah!

Edisi Hangat! Gambar Datuk Siti Nurhaliza Yang Kiut Basuh Pinggan!.jpg
Sumber foto : informations-the.blogspot.com

#1- Ringankan tulang dengan melakukan kerja rumah seperti basuh kain, basuh pinggan, bersihkan rumah dan segala aktiviti-aktiviti yang membakar kalori tanpa anda sedar. Elakkan menggunakan mesin basuh untuk "kesan yang lebih baik".

157113-0_663_382.jpg
Sumber foto : log.viva.co.id

#2- Banyakkan aktiviti berjalan kaki  atau berbasikal  di taman tasik atau tempat riadah. Kalau malas nak berjalan seorang diri, boleh ajak kawan, mertua, suami, isteri atau kekasih untuk bersiar-siar sambil tengok itik ditasik.

images.jpg
Sumber foto : www.goldsgym.com

#3- Sesekali elakkan menggunakan lif dan cuba gunakan tangga. Kalau malas nak naik, turun tangga pun kira "OK" lah.


Kesimpulannya, lakukanlah aktiviti yang mengeluarkan peluh walaupun sekejap kerana aktiviti seperti ini amat penting kepada semua lapisan masyarakat untuk menikmati tahap kesihatan yang baik. Badan sihat, otak cergas!

Persoalannya, berapa kerap anda bersenam dalam seminggu? satu kali? dua kali? - CARI Infonet.



8

Bagus
23

Marah
25

Terkejut
10

Sedih
16

Lawak
8

Bosan

Friends Rank (90 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote scorpionkiki 27-7-2015 04:03 PM
Anggap saja bersenam sbg investment yg bakal dinikmati waktu tua nanti
Quote bellaa 27-7-2015 04:07 PM
buley x nak cakap.

kekadang reporter cari suka parking bod salah

2. Hanya berita yang berinformasi akan dibenarkan. Contoh-contoh berita seperti isu terbaru kemalangan jalan raya, isu rogol, bunuh, rompak, dadah, tsunami, banjir dan apa juga isu TERKINI melainkan POLITIK. Sila sertakan - sumber berita pada bahagian bawah thread. Sebaiknya sertakan gambar sekali.


Quote obelisk 27-7-2015 04:11 PM
40 push-ups, 30 pull-up, 30 sit-up setiap hari... 3km larian 2 kali setiap minggu.
Quote ogata 27-7-2015 04:12 PM
calling for @leylapple



i lari setempat je..boleh ketegoru bersenam tu.

Quote dubuk 27-7-2015 04:18 PM
enam kali
Quote leylapple 27-7-2015 04:20 PM
ogata replied at 27-7-2015 04:12 PM
calling for @leylapple

naik turun tangga pun satu senaman tau...

naik turun tangga opis
Quote ogata 27-7-2015 04:21 PM
leylapple replied at 27-7-2015 04:20 PM
naik turun tangga pun satu senaman tau...

naik turun tangga opis

you ols kan rajin benar bersenam....



Quote ogata 27-7-2015 04:21 PM
scorpionkiki replied at 27-7-2015 04:03 PM
Anggap saja bersenam sbg investment yg bakal dinikmati waktu tua nanti

contoh camne tu?
Quote scorpionkiki 27-7-2015 04:30 PM
ogata replied at 27-7-2015 04:21 PM
contoh camne tu?

Bila kita bersenam badan kita lebih sihat waktu kita tua nanti...kita enjoy  quality life more....mcm orang yg simpan duit waktu muda muda...bila dah tua boleh enjoy duit simpanan serta keuntungan tu
Quote jetrofa 27-7-2015 04:31 PM

ni termasuk senaman atas ranjang yg boleh membakar 400-500 kcal ka?
Quote scorpionkiki 27-7-2015 04:33 PM
obelisk replied at 27-7-2015 04:11 PM
40 push-ups, 30 pull-up, 30 sit-up setiap hari... 3km larian 2 kali setiap minggu.

I pulak min 7 km jog 5 times a week. Pilates 40 mins,  jugak 5 days a week...kalau ada masa I buat 1 hr....tp tak pernah masuk gym
Quote kanaganpilley 27-7-2015 04:33 PM
siapa ini Dean bz? you ada masa kaaa bersenam?? macann bz sahaja..
Quote ogata 27-7-2015 04:33 PM
scorpionkiki replied at 27-7-2015 04:30 PM
Bila kita bersenam badan kita lebih sihat waktu kita tua nanti...kita enjoy  quality life more.... ...

iols jenis tak suka bersenam..tak suka basah ketiak..tak suka berpeluh..and i pun alergy dengan peluh sendir..


tapi ada satu doctor tu paksa juga i bersenam...
Quote Vellfire 27-7-2015 04:36 PM
2-4x kot   
Quote haruslah 27-7-2015 04:37 PM
aku sejak kawen jarang bersenam

tp kan pg subuh sebelum gi keja dah ulang alik naik tangga

itu ini tertinggal kat bilik atas

pastu ulang alik dapur ke depan sbb buat sarapan bla bla bla

ptg lak memasak kat dapur

jumaat-ahad masa utk ngemas umah....nyapu mop cuci toilet

itu la senaman aku...harap2 dpt cover 20minx3kali seminggu
Quote scorpionkiki 27-7-2015 04:38 PM
ogata replied at 27-7-2015 04:33 PM
iols jenis tak suka bersenam..tak suka basah ketiak..tak suka berpeluh..and i pun alergy dengan pe ...


Kena bersenam...if you love your family...paksakan diri you
Quote obelisk 27-7-2015 04:41 PM
scorpionkiki replied at 27-7-2015 04:33 PM
I pulak min 7 km jog 5 times a week. Pilates 40 mins,  jugak 5 days a week...kalau ada masa I buat ...

wow 7km, impressive

Quote scorpionkiki 27-7-2015 05:08 PM
obelisk replied at 27-7-2015 04:41 PM
wow 7km, impressive

Free....kedekut punya pasal..
Quote famri7 27-7-2015 05:11 PM
4 kali jah sis..alternate setiap hari...tuh pon lari2 sekitar kampus.kalau ada bukit bleh lari pecut skali skala...rasa complete jah hari kalu lari petang2 sambil nikmati sunset..saya mudah terhibur sis.;)

Lihat semua komen(47)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-10-2022 04:07 AM GMT+8 , Processed in 0.072725 second(s), 31 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top