CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Hari Raya 2015 Trending Lihat artikel

Kisah Pilu 3 Beradik Kecil Berniaga Cari Duit Raya

7-7-2015 02:25 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 8109| Komen: 22

Description: Amat memilukan hati, itulah perkataan yang paling sesuai diungkapkan mengenai sekeping gambar yang kini telah tersebar luas di media sosial....

Oleh : Dean BZ


Amat memilukan hati, itulah perkataan yang paling sesuai diungkapkan mengenai sekeping gambar yang kini telah tersebar luas di media sosial. Melalui perkongsian oleh Nizam Ijam dilaman Facebooknya, kelihatan 3 beradik sedang berniaga barang permainan mereka untuk mencari duit raya.

Kita sering mengeluh kenapa hidup kita tak semewah orang lain, tanpa memikirkan masih ramai orang diluar sana yang dalam kemiskinan dan kesusahan. Kerana itu, dibulan Ramadan yang mulia ini kita digalakkan belajar erti bersyukur, tidak membazir dan tidak boros berbelanja. Tolong menolonglah mereka yang dalam kesusahan dan memerlukan pertolongan.

Sikap tiga beradik ini wajar dijadikan contoh buat semua, berdikarilah tanpa meminta-minta kerana itu adalah satu sifat terpuji. Semoga adik-adik ini mendapat "hak" seperti kanak-kanak sebaya mereka untuk merasai kemeriahan hari raya yang bakal tiba. - CARI Infonet.



22

Bagus
26

Marah
26

Terkejut
16

Sedih
26

Lawak
29

Bosan

Friends Rank (145 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Modngengade 6-7-2015 05:23 PM
akak shak ini mesti ummah indon
Quote hanalisa 6-7-2015 05:41 PM
aku takut dah dapat duit nanti depa buat beli mercun pulak.
Quote ajinomotonosuga 6-7-2015 05:56 PM
pasai pa ntah mata haku abuk takmo masok!!

tapi bila tenguk awek melayu cun..mata haku terbeliakkkk macam mata kaza bila  kene picit tloq
Quote mhamirol 6-7-2015 05:57 PM
aku takut dah dapat duit nanti depa buat beli mercun pulak


Pastu hancur plak tangan.. Ya ampun!
Quote pearl.silver 6-7-2015 06:46 PM
Aloloo,...sweettnyaa...
Ada patung mainan die pun kne jual..
Quote zorrro_03 6-7-2015 07:07 PM
Edited by zorrro_03 at 6-7-2015 07:09 PM
ajinomotonosuga replied at 6-7-2015 05:56 PM
pasai pa ntah mata haku abuk takmo masok!!

tapi bila tenguk awek melayu cun..mata haku terbeliakk ...

Kaza tu siapa?  Apa kena mengena beliau dalam ini gambar?  
Quote CrowneGlory 6-7-2015 08:05 PM
Asalkan korg jual mainan sendiri, jgn jual mainan kawan2 sudah
Quote primemova 6-7-2015 08:07 PM
Edited by primemova at 6-7-2015 08:09 PM

mak bapak budak2 ni dh kenapa?
Quote lavalighter 6-7-2015 08:29 PM
sendiri suh anak jual...sendiri upload kat fb..sendiri mintak orang sedekah..

pemintak sedekah zaman internet sudah maju....



Quote naswakaya 6-7-2015 08:34 PM
baguslah kalau dah ada otak biz
smoga smpai ketua sbb biz tu luas rezkinya
Quote BalasKomenBodoh 8-7-2015 05:35 AM
masa aku budak2 dulu aku selalu jual mainan2 aku kat tepi jalan, konon2 tgh jual barang nak tiru cam org dewasa meniaga tepi jalan.. kira macam main masak2 ngan kawin2 gak la. pastu datang lah kawan2 aku yg lain, bg seposen konon2 nak beli barang tue..

dan aku rase ape yg budak2 ni buat mmg sama mcm ape yg aku buat dulu. jual bukan atas dasar miskin, tapi atas dasar nak main2, org dewasa lak akan pikir kelain.
Quote Duta lover 8-7-2015 06:09 AM
BalasKomenBodoh replied at 8-7-2015 05:35 AM
masa aku budak2 dulu aku selalu jual mainan2 aku kat tepi jalan, konon2 tgh jual barang nak tiru cam ...

Aku pun rs mcm tu
budak2 ni tgh nk explore n acah2 meniaga
huhu

Teringat kes pakcik kat indo yg pakai maskot ibab angry bird
tp org beralas ckp winnie the pooh tu
smua dok
pakat share..dr indo ke malaysia

rupa2nya pakcik tu ada umah besar n 7 isteri lg
hidup aman2


Quote parilala 8-7-2015 02:52 PM

risau takut sindiket. mana mak bapak dorang?
Quote fbukhary 10-7-2015 10:54 AM
sy tak rasa pilu...tapi saya rasa ini sesuatu yg positif. sebab budak2 dah belajar macam mana nak survive dan menjana pendapatan dalam usia yg muda. boleh lah berdikari sendiri...tahniah adik2.
Quote batmana 10-7-2015 11:33 AM
semaknya parit
Quote talapia 10-7-2015 12:14 PM
bagus budak2 ni... ada inisiatif... tapi sikit sgt dek mainannye... jual sekenhen dapat bape sen sangat.. huhu. ni klau la budak2 yg mewah dgn mainan yg ada inisiatif mcm ni... perghh... bole kaya ooo.. jual lego mak pak beli ratus2...  hahaha
Quote Acong 10-7-2015 12:42 PM
ajinomotonosuga replied at 6-7-2015 05:56 PM
pasai pa ntah mata haku abuk takmo masok!!

tapi bila tenguk awek melayu cun..mata haku terbeliakk ...

mata kaza tu macam mana?   




Quote ajinomotonosuga 10-7-2015 02:59 PM
Acong replied at 10-7-2015 12:42 PM
mata kaza tu macam mana?

kaza botak tu laa congg.. yang dulu nyanyi memburu impian..cite budak roy tu..gila remaja , masa rosham nor dan pejal hussin mude rumaja hahahaha

skang berlakun drama jek..salu jadi bapak2..dia suka bulatkan mata dia, terbeliak , terjegil gitu hahaha..ok laa tu terhibur gak

zaman duluuu ada pak maonnnn, arwah mamud june..ada pak mustar..at least zaman ni ada kaza, ada wan hanafi, ada mak munah etc.. still terhibur gak ok laaa
Quote Acong 11-7-2015 02:17 AM
ajinomotonosuga replied at 10-7-2015 02:59 PM
kaza botak tu laa congg.. yang dulu nyanyi memburu impian..cite budak roy tu..gila remaja , masa r ...

aku tau laa penyanyi kaza tu.....

ko ingat aku baru sampai dari myanmar?

Lihat semua komen(22)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-2-2023 03:59 PM GMT+8 , Processed in 0.090023 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top