CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Hari Raya 2016 Nostalgia Lihat artikel

Tradisi Memasang Pelita Kian Sepi

2-7-2015 04:11 PM| Diterbitkan: CMFreporter3| Dilihat: 5901| Komen: 7

Description: Tradisi memasang pelita semasa bulan Ramadhan adalah simbol meraikan bulan yang penuh mulia ini ...
Oleh : Izzah Abbasy

Sumber Foto : madeinsabah.wordpress.com


Tradisi memasang pelita semasa bulan Ramadhan adalah simbol meraikan bulan yang penuh mulia ini. Jika mengikut fahaman orang-orang tua, pelita dipasang kerana untuk memudahkan orang kampung yang ke surau untuk menunaikan solat terawih. Apabila jalan terang ditemani cahaya pelita, mereka yang ke surau atau masjid tidak bimbang untuk pulang lewat malam sendirian.

Namun, tradisi itu kian sepi dek kerana adanya lampu elektrik yang menggantikan pelita ini. Bagaimanapun, tradisi ini masih ada dan kekal sehingga kini. Siapa kata, di bandar tiada yang memasang pelita? Pelita masih diterangi di bandar tetapi ia cuma beberapa rumah sahaja dan boleh dikira dengan jari. 

Namun, berbeza di kampung kerana tradisi ini masih diteruskan oleh kebanyakan penduduk kampung. Sungguhpun terpaksa mengeluarkan perbelanjaan untuk membeli minyak tanah dan pelita, semua itu tidak menjadi halangan kerana apa yang penting tradisi ini harus diperkenalkan sehingga habis keturunan. 


Malahan, ada beberapa kampung yang menjadikan tradisi ini sebagai satu pertandingan. Penyertaan oleh penduduk kampung biasanya amat baik sekali kerana mereka gigih dan saling bergotong-royong untuk mempamerkan rekaan pelita yang paling cantik. Bahkan, ia menjadi perhatian warga asing yang berkunjung ke situ dan sekaligus menaikkan imej kampung ke mata masyarakat. - CARI Infonet. 
26

Bagus
14

Marah
14

Terkejut
20

Sedih
25

Lawak
15

Bosan

Friends Rank (114 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini

Komen Terbaru

Quote purplegreen 10-7-2015 02:35 PM
Dulu kat area aku, semua orang berebut pasang pelita siap buat macam macam bentuk
Kreatif sangat.
Tapi sekarang ni, sampai sekarang tak ada orang pasang pelita.
Sedihnyeee
Quote @inardni 10-7-2015 10:31 AM
semanagat utk raya berkobar2 time pasang pelita...even da beranak pinak
Quote dyana_inspira 7-7-2015 07:44 AM
Mmg menjadi aktiviti keluarga memasang pelita untuk 10 malam terakhir ramadhan.... Anak2 pun happy sbb nak bakar bunga api kt pelita tu je....
Quote seri_mawr 6-7-2015 02:48 PM
rumah takde tanah..mana nak taruk pelita....kiri kanan..depan umah org...
teringin gak nak pasang cam zaman kanak2 dulu....
Quote rdzaccess 6-7-2015 11:51 AM
Susahnya nak cari minyak tanah ... lagi pun angin di bandar kuat tiupannya ...
Quote boyagombak 3-7-2015 10:09 PM
Kat bandar dh terang benderang so watper mumbazir.
Quote clarizsa 2-7-2015 11:28 PM
I pasang je... bli pelita buluh kt mydin tu... cantik cahaya pelita..

Lihat semua komen(7)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-11-2022 06:35 PM GMT+8 , Processed in 0.051379 second(s), 23 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top