CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Banyak Kes Budak Maut Jatuh Bangunan, Pakar Gesa Ibu Bapa Lebih Bertanggungjawab

22-11-2021 12:19 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 453| Komen: 5

Description: Insiden kanak-kanak maut atau cedera akibat terjatuh dari bangunan mahupun kediaman tinggi bukan perkara baharu.
Insiden kanak-kanak maut atau cedera akibat terjatuh dari bangunan mahupun kediaman tinggi bukan perkara baharu.

Berdasarkan pemerhatian Harian Metro terdapat 8 kes dilaporkan sejak setahun lalu termasuk insiden sama yang meragut nyawa dua kanak-kanak dalam tempoh 24 jam, 2 minggu lalu, yang menunjukkan perkara ini perlu diberi perhatian serius dan diatasi segera oleh pihak berkaitan.


Pengarah Eksekutif Safe Kids Malaysia Universiti Putra Malaysia (UPM) Profesor Dr Kulanthayan KC Mani berkata, satu daripada intervensi berkesan bagi melindungi kanak-kanak daripada insiden kecederaan tanpa niat sama ada terjatuh dari bangunan, lemas dalam air, kebakaran dan kemalangan jalan raya ialah pemantauan individu dewasa dan tingkatkan aspek keselamatan di sekeliling golongan itu.


Foto: Harian Metro


"Golongan kanak-kanak seharusnya sentiasa ditemani dan diawasi orang dewasa pada setiap masa.

"Dengan cara ini kita akan dapat mengelakkan dan mengurangkan risiko serta kebarangkalian berlaku insiden tidak diingini termasuk kecederaan tanpa niat seperti terjatuh dari kediaman atau bangunan tinggi.

"Kita perlu terima hakikat orang dewasa pun buat aktiviti lain dalam rumah seperti memasak, mandi, tidur atau bercakap dalam telefon yang akan menghilangkan tumpuan mereka kepada anak-anak seketika, jadi jika intervensi kejuruteraan juga dapat dilaksanakan dengan baik seperti memasang jeriji tingkap dan balkoni, risiko golongan kecil ini jatuh dari tempat tinggi sudah pasti dapat dielakkan," katanya.

Beliau berkata, kebanyakan insiden jatuh di tempat tinggi akan berakhir dengan kematian kerana setiap tubuh badan individu dewasa mempunyai had toleransi kecederaan sehingga 30 kilometer sejam (kmj) manakala kanak-kanak kurang daripada itu.

"Bayangkan apabila kita jatuh dari bangunan 10 tingkat, pemindahan tenaga yang berlaku ke atas badan kita adalah sebanyak 90kmj atau anggaran 30kmj itu bersamaan dengan tingkat satu.

"Justeru, bukan sahaja kanak-kanak, individu dewasa pun jika jatuh dari tempat tinggi, ia kemungkinan besar akan berakhir dengan maut kerana badan kita tidak mampu menerima pemindahan tenaga yang tinggi melebihi dari had toleransi kita iaitu sehingga 30kmj sahaja," katanya.

Menurutnya, semua pihak termasuk pemilik, pemaju, persatuan penduduk serta pihak berkuasa tempatan (PBT) memainkan peranan dalam memastikan persekitaran kanak-kanak selamat terutama dalam memastikan tingkap atau balkoni kediaman tinggi dipasang dengan jeriji besi.

"Insiden seperti ini berlaku kepada kanak-kanak mungkin disebabkan mereka berada di tepi balkoni atau mana-mana tingkap (sumber jalan keluar) dalam rumah sebelum cuba memanjat atau berdiri menggunakan kerusi, bangku, pasu bunga, katil atau alat permainan.

"Tindakan ini biasanya untuk pelbagai tujuan sama ada melihat permandangan luar, mencari seseorang, ada tarikan atau ingin memberi tindak balas kepada sesiapa di luar akhirnya menyebabkan mereka mungkin terjatuh ke bawah.

"Jadi, masalah seperti ini dapat kita atasi dengan pemasangan jeriji pada tingkap atau balkoni kediaman tinggi yang dapat menjadi penahan ketika golongan ini berada dalam mana-mana situasi yang disebutkan tadi," katanya. -CARI

Sumber: Harian Metro

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Kitty_catz 22-11-2021 12:40 PM
ramai mak pak skang tangan deme berjahit tipon.. tu je la jawapan meols..
Quote Artemesiaa 22-11-2021 12:50 PM
Banyak mak pak suka sub kat orang lain tolong jagakan.  Kadang sampai yang masih kanak2 pun dia suruhnya suruh jaga si kecik
Quote stingerpremier 22-11-2021 01:00 PM
Artemesiaa replied at 22-11-2021 12:50 PM
Banyak mak pak suka sub kat orang lain tolong jagakan.  Kadang sampai yang masih kanak2 pun dia suru ...


Outsource pada bibik utk jaga laki sewaktu dirinya datang piyed ko tak mahu sebut?


Kahkahkahkahkahkah
Quote Adrif 22-11-2021 03:46 PM
abang aku masa kecik, umo dalam 5-6 tahun gitu, nampak kawan dia mati jatuh dari rumah, tingkat berapa ntah. tapi tinggi la. rumah kuarters dulu2.

ni umo dah 30'an pun, kalau tanya pasal kes tu, pucat muka dia. tak nak cerita.
kitorang adik-adik tau pun sebab mak yang bagitau.
abang kata, kawan dia lambai tangan dari atas, lepas tu ke depan, ke depan kat balcony tu, jatuh. lepas tu dengar suara mak dia menjerit histeria dari dalam rumah. nampak anak dia jatuh.
lepas tu orang ramai turun tengok budak tu, abang aku balik rumah macam takde ape. tapi tu la, jadi pendiam. trauma.

Quote lattehazelnut 22-11-2021 03:51 PM
Lg sedap buat anak baru dari pasang grill or lg bertanggungjawab..

Lihat semua komen(5)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-11-2021 05:26 PM GMT+8 , Processed in 0.076625 second(s), 29 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top