CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Pengundi Muda Semakin Sokong BN, Salleh Keruak Gariskan 5 Faktor

23-8-2017 04:56 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 3724| Komen: 26

Description: Dalam catatan di laman blognya hari ini, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata bahawa pengundi muda mula semakin memberi sokongan kepada Barisan Nasional.

sumber : internet


Dalam catatan di laman blognya hari ini, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata bahawa pengundi muda mula semakin memberi sokongan kepada Barisan Nasional.

Memetik laporan Bernama, berikut adalah lima faktor yang digariskan oleh beliau berhubung kenyataan itu: 

1) Anak muda kini semakin yakin dengan pemerintahan BN, kerana pemimpinnya yang bersatu, melaksanakan projek kesejahteraan rakyat, merancang masa depan negara dan mampu menjamin kestabilan serta keselamatan negara.

2) Faktor kedua, katanya ialah pakatan pembangkang selalu berpecah dan bekerjasama semata-mata kerana mahukan kuasa.

3) Anak muda bosan dengan isu-isu yang dibangkitkan pihak lawan kerana ia tidak relevan berbanding isu-isu yang dibawa BN. Isu BN ialah isu kesejahteraan rakyat, pembangunan dan keselamatan negara.

4) Anak muda tidak boleh menerima politik cauvinis yang merenggangkan keharmonian hubungan kaum berbanding dengan BN yang berusaha kuat untuk membentuk bangsa Malaysia yang bersatu

5) Kelima ialah anak muda tidak lagi berpegang kepada janji politik yang selalu ditaburkan pembangkang, sebaliknya menilai bagaimana parti-parti berkenaan menangani pelbagai isu.

Tambah Salleh, pada Pilihan Raya Umum (PRU) 2013 (PRU-13), 41.98 peratus pengundi yang berumur antara 21 dan 40 tahun dan ianya merupakan satu cabaran buat kerajaan BN.

Bagaimanapun katanya perubahan trend dapat dilihat pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada 18 Jun 2016 apabila berlaku peningkatan sokongan pengundi muda kepada BN.

"Di PRK Sungai Besar, sokongan pengundi muda Cina adalah sebanyak 38 peratus iaitu peningkatan 23 peratus berbanding 15 peratus yang dicatatkan pada PRU-13, manakala sokongan pengundi muda Melayu meningkat 13 peratus kepada 78 peratus berbanding dengan ketika PRU-13 hanya memperolehi 65%."

"Hal yang sama juga berlaku di Kuala Kangsar iaitu berlaku peralihan sokongan pengundi muda sebanyak 60 peratus berbanding semasa PRU 2013 hanya 42 peratus dengan peningkatan undi sebanyak 18 peratus,"tambah beliau.- CARI
12

Bagus
6

Marah
2

Terkejut
10

Sedih
4

Lawak
8

Bosan

Friends Rank (42 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Nonones 23-8-2017 05:00 PM
Quote Simunggu 23-8-2017 05:00 PM
tatap..kalau di sabah bukan setakat org muda...nenek pun sokong BN...
Quote kentel 23-8-2017 05:00 PM


p3nGunDi mUdA sEmAkiN s0k0nG BN
Quote NAT_11 23-8-2017 05:03 PM
Edited by NAT_11 at 23-8-2017 05:05 PM

HEHEHE..........what can I say if that is what U believe.
Bydway, RON95 naik, 10 sen mulai malam ni.......

Quote helicornia 23-8-2017 07:48 PM
NAT_11:    Edited by NAT_11 at 23-8-2017 05:05 PM  HEHEHE..........what can I say if that is what U believe.Bydway, RON95 naik, 10 sen mulai malam ni.......:di ...

mana naik..menten la harga
Quote chazey 23-8-2017 07:49 PM
Kwak tuih!
Quote suka.suki 23-8-2017 08:13 PM
Are u really sure, en salleh..?
Quote OmJualGas 23-8-2017 08:48 PM
SABAH KEEP CALM N UNDI WARISAN.
Quote insulin 23-8-2017 08:55 PM
X tahu nak undi siapa. Semuanya mengelirukan.
Quote kiambang 23-8-2017 08:59 PM
Tak perlu menabik dada ... tunggu je keputusan pilihanraya baru tahu langgit tu tinggi rendah
Quote deathacker 23-8-2017 09:07 PM
Faktor keenam pula upah RM kat anak muda,ramai la yg sokong. Jgn kata anak muda,yg tua pun sama
Quote rainbow259 23-8-2017 09:08 PM
hmmm bila masa??
Quote rainbow259 23-8-2017 09:09 PM
insulin replied at 23-8-2017 08:55 PM
X tahu nak undi siapa. Semuanya mengelirukan.

btulll.. pru akn dtg ni dh bole mngundi. smpai skrg xsure nk undi spe
Quote pembisikmaut 23-8-2017 09:43 PM
Tahniah untuk UMNO dan Imam Besar Suci Milia Perkasa Najib Al Razaki atas prestasinya sehinga majofigy umat akan melih kembali merdka memimpin Malaysia selamanya ...

Mungkin sudah waktunya kita meru ah nama Malaysia menjadi UMNOsia....
Quote ninnakarinna 23-8-2017 09:49 PM
In denial much!
Quote HSUYTDFC 24-8-2017 06:08 AM

=LPE88

=ROLLEX

=PLAYBOY

=JOKER

=24 Jam Servin

Min Top Up 10

Cuci Pun 10

Tak Ada Tunover 

Sila Whatsapp Kita Utk Dapat Kan Special ID ...

Whatsapp : 0143211146

Wechat : luckystar118b
Quote Orix 24-8-2017 06:43 AM
Oh b*tch, please....
Quote WarnaPelangi 24-8-2017 07:00 AM
Macam tipu je statement dia ni
Quote kerepektempe 24-8-2017 08:56 AM
Orang muda mana ni? Berapa sen bagi tangkap gambar...

Lihat semua komen(26)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

30-5-2024 04:55 AM GMT+8 , Processed in 0.047646 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top