CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Nikmati Sambal Gesek Nogori, Cukup Semua Rasa Pedas Masam!

6-4-2017 03:24 PM| Diterbitkan: CARI-MAMS| Dilihat: 20744| Komen: 39|Original author: Oleh: Adib Za

Description: Sering menikmati sambal belacan atau sambal hitam, sesekali mahu tukar selera.

Sering menikmati sambal belacan atau sambal hitam, sesekali mahu tukar selera. Apa kata anda mencuba sambal gesek yang amat popular di Negeri Sembilan.


Sambal ini menggabungkan rasa pedas, masam dan masin yang sangat enak dijadikan pelengkap hidangan. 

Untuk rasa lebih pure, anda boleh menggunakan buah kundang yang ditumbuk bersekali dalam sambal ini, namun sekiranya tiada perahan limau sudah mencukupi untuk memberi rasa masam. Selamat mencuba!

Foto: notahani.blogspot.my
Bahan-bahan:
 
Dua genggam ikan bilis
10 biji cili padi
bawang merah (opsyenal)
perahan limau kasturi

3-4 biji kundang (dihiris dan ditumbuk)

Cara-cara:

1. Ikan bilis dicuci bersih dan direndam sebentar dalam air panas.

2. Tumbuk cili api dalam lesung sehingga lumat. Masukkan ikan bilis dan tumbuk hanya untuk memecahkannya.

3. Keluarkan dan masukkan ke dalam bekas. Masukkan perahan limau. Rasakan cukup rasa pedas, masin dan masam.

4. Hidangkan bersama nasi panas.

Nota: Jika ada kundang, boleh ditumbuk dan dimasukkan sekali, kemudian digaul rata. Jika tiada cukup dengan perahan limau. - CARI 


Kredit resipi: Resipi Ibundo

Foto: arfaeiz.blogspot.my
17

Bagus
19

Marah
26

Terkejut
21

Sedih
32

Lawak
18

Bosan

Friends Rank (133 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote cmf_Kimmy 6-4-2017 03:49 PM
Peberet aku ni....ada sambal ni, ada ikan masin dgn lauk lemak kuning dah cukup.....

Seelok2 ikan bilis jgn ditumbuk terlalu halus.
Quote prettyuglybabe 6-4-2017 03:50 PM
macam sedap.. tapi ikan bilis mentah mcm geli je nak makan banyak..
klu sekor dua tu takpe lagi..
Quote NekNgah 6-4-2017 04:21 PM
prettyuglybabe replied at 6-4-2017 03:50 PM
macam sedap.. tapi ikan bilis mentah mcm geli je nak makan banyak..
klu sekor dua tu takpe lagi..

Nenek pun sama, nanti akan rasa macam hanyir ikan.
Quote prettyuglybabe 6-4-2017 04:47 PM
NekNgah replied at 6-4-2017 04:21 PM
Nenek pun sama, nanti akan rasa macam hanyir ikan.

cuba buat versi ikan bilis yang digoreng la nek..
klu sedap kabar kan kat sini
Quote NekNgah 6-4-2017 04:57 PM
prettyuglybabe replied at 6-4-2017 04:47 PM
cuba buat versi ikan bilis yang digoreng la nek..
klu sedap kabar kan kat sini

Kalau ikan bilis goreng ditumbuk habislah hancur.
Kalau tak ditumbuk, bila diperah asam limau takut jadi liatlah pula.

Hmmm, nak kena try & error ni.
Quote prettyuglybabe 6-4-2017 05:01 PM
NekNgah replied at 6-4-2017 04:57 PM
Kalau ikan bilis goreng ditumbuk habislah hancur.
Kalau tak ditumbuk, bila diperah asam limau tak ...

klu lepas tumbuk dengan cili baru goreng sikit, agak-agak ok tak?
Quote myakayina 6-4-2017 05:07 PM
tak pernah cuba lagi sambal ni.. nti den belajar dongan uwan angkat den..
Quote KucingKedai 6-4-2017 05:10 PM
prettyuglybabe replied at 6-4-2017 05:01 PM
klu lepas tumbuk dengan cili baru goreng sikit, agak-agak ok tak?

Sedap woo.. penah try gak. dah goreng tu baru perah limau.  
aduih lapo la..
Quote hareeeesah 6-4-2017 05:34 PM
KucingKedai replied at 6-4-2017 05:10 PM
Sedap woo.. penah try gak. dah goreng tu baru perah limau.   
aduih lapo la..

Cara ni macam sedap. Ada rangup-rangup sikit.
Quote prettyuglybabe 6-4-2017 05:36 PM
KucingKedai replied at 6-4-2017 05:10 PM
Sedap woo.. penah try gak. dah goreng tu baru perah limau.   
aduih lapo la..

boleh ye.. wah.. boleh try ni

Quote cik-jaja 6-4-2017 05:57 PM
huhu ni aku ng ibu panggil ni sambal bodoh..mi bodo la apa la..sian makanan
Quote siskepoh 6-4-2017 06:01 PM
sodapnya eh. mmamg mkn btmbh ni kalau ado smbl gesek
Quote Ipo 6-4-2017 06:21 PM
eh macam sambal ikan yang selalu saya buat
tapi yang ni guna ikan bakar, ambik isi
pastu guna buah mangga muda
yang lain, bahan2 nya sama



sambal ikan.jpg
Quote faztee 6-4-2017 06:27 PM
Moh cuba..sodap eh
Quote mirandanicky1 7-4-2017 12:09 AM
Sedapppppnya. Mak mertua lalu tak sedar nihhh
Quote NekNgah 7-4-2017 08:27 AM
hareeeesah replied at 6-4-2017 05:34 PM
Cara ni macam sedap. Ada rangup-rangup sikit.

Nanti try.  Cili api pun bagus selepas masak, sebab ada orang tak tahan perut kalau makan mentah.
Quote NekNgah 7-4-2017 08:29 AM
Ipo replied at 6-4-2017 06:21 PM
eh macam sambal ikan yang selalu saya buat
tapi yang ni guna ikan bakar, ambik isi
pastu guna buah ...

Wow! Ini patut cuba.  

Kalau ganti dengan ikan goreng yang tak habis, agak-agak boleh tak?
Quote rosa_canina 7-4-2017 12:14 PM
meols blajar dgn adik ipar org nogori..

lps tumbuk halus pastu goreng sekejap..

dia akan jd macam sambal itam tp jgn smpai hangit plk ..

mkn dgn nasi panas  
Quote Ipo 7-4-2017 12:48 PM
NekNgah replied at 7-4-2017 08:29 AM
Wow! Ini patut cuba.  

Kalau ganti dengan ikan goreng yang tak habis, agak-agak boleh tak?

boleh je NekNgah
tapi jangan tambah garam banyak la sebab ikan goreng kan dah masin
nak pedas, tambah cili padi lebih

Lihat semua komen(39)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

28-5-2024 10:04 PM GMT+8 , Processed in 0.076475 second(s), 50 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top