CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Cikgu Dedah Kisah Pelajar Cemerlang, Hidup Merempat Dalam Pusat Snuker

20-3-2017 10:27 AM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 14541| Komen: 45|Original author: Oleh: Myra Rozi

Description: Ada orang yang hidup senang namun langsung tiada perasaan syukur dalam dirinya. Ada sesetengah pula hidup dalam kemiskinan namun dengan usaha dan semangat tekad, akhirnya dapat mencapai kejayaan yang ...
Ada orang yang hidup senang namun langsung tiada perasaan syukur dalam dirinya.  Ada sesetengah pula hidup dalam kemiskinan namun dengan usaha dan semangat tekad, akhirnya dapat mencapai kejayaan yang cemerlang.


Inilah yang terjadi pada seorang pelajar perempuan SMK Seri Kota Puteri Pasir Gudang, Johor yang mendapat keputusan yang membanggakan 6A 1B+ 1C+ dalam SPM baru-baru ini.

Farah Marcella dan adik beradiknya ditinggalkan oleh bapa mereka tanpa tempat berteduh. Lebih malang lagi mereka terpaksa merempat di sebuah pusat snuker.

Foto: FB Zaikhan Abdul Rahim

Disebabkan kesempitan hidup dan masalah peribadi yang menimpa dirinya, Farah jarang hadir sehingga dibuang dari sekolah.

Namun dia bertuah kerana gurunya, Cikgu Suraya mengajak Farah untuk tinggal bersamanya.

Hanya dalam tempoh dua bulan lebih berusaha keras mengulang kaji pelajaran, Farah sudah membuktikan dia juga boleh berjaya seperti orang lain.

Status yang dimuat naik oleh Cikgu Suraya jelas menunjukkan betapa bangga dirinya terhadap anak didiknya itu.

Turut menjadi perhatian adalah status abang kepada Cikgu Suraya, Zaikhan Abdul Rahim yang bercadang untuk membantu Farah untuk meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.
 
Status tersebut mendapat reaksi dari netizen yang rata-rata sebak dengan kisah ini.

Kisah seperti ini sepatutnya menjadi inspirasi kepada anak muda di luar sana. 

Walaupun berdepan dengan pelbagai dugaan dan ujian hidup, tiada apa yang mustahil untuk dicapai jika kita benar-benar berusaha ke arahnya. -CARI
27

Bagus
21

Marah
25

Terkejut
27

Sedih
26

Lawak
26

Bosan

Friends Rank (152 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote idakamaruddin 20-3-2017 10:35 AM
sedihnyeee adik dia yg kecik tu paling sedih..laju plak air mata tgk gmba dorang adik beradik ni
Quote matchstick 20-3-2017 10:37 AM
Kesian nya adik yg kecik tu..cilaka pnya bapak sanggup tinggal anak2 merempat gitu.
Quote cmf_Kimmy 20-3-2017 10:40 AM
Kesian tgk dia dan adik beradik dia...

menangis aku tgk dia peluk dan melutut depan chikgu dia.
Quote matchstick 20-3-2017 10:41 AM
Kalu hidup senang dpt tusyen mcm budak2 lain agaknya dpt straight A+ budak ni..drpd cerita cikgu tu agaknya budak ni jenis otak geliga. Cepat tangkap bila diajar. Moga terus berjaya adik ni.
Quote LautBiru52 20-3-2017 10:55 AM
Sedih tengok adik yg kecik tu..terus teringat anak dekat rumah
Quote CiliPadiSedap 20-3-2017 10:56 AM
kita maki hamun tak guna, buka akaun bank, transfer apa yg termampu.. jadikan iktibar kepada diri kita.. dan belajar hulur pada yg memerlukan
Quote prettyuglybabe 20-3-2017 11:01 AM
esok bila anak dah berjaya, tetiba si bapak tak guna tunjuk muka..
Quote susukambingbest 20-3-2017 11:14 AM
tahniah adik n cikgu suraya. moga trus brjaya dlm hidup amiinn
Quote Aneem 20-3-2017 11:23 AM
Tahniah dik.
Tak semua budak ada azam dan semangat yg tinggi mcm kau..
Plus sikap mak bapak yang hidup bertuankan anak..
Kesian anak2 melayu..
Quote zameyla 20-3-2017 11:25 AM
prettyuglybabe replied at 20-3-2017 11:01 AM
esok bila anak dah berjaya, tetiba si bapak tak guna tunjuk muka..

Kan.....contoh macam sorang retis tu....
Quote prettyuglybabe 20-3-2017 11:29 AM
retis mana uols? terlepas gosip ni..
Quote mieymiey 20-3-2017 11:45 AM
Dengar kat berita tadi kata, lepas ayah tak guna tu tinggalkan keluarga ni hidup merempat, mak pula mengalami kemurungan. Kesian kat anak-anak
Quote AbukRokok 20-3-2017 11:49 AM
tauke snuker samaada kafir MCA MIC atau bumiputera bukan islam?
semoga beliau dirahmati  dan dibalas setimpal oleh Tuhan atas kebaikannya
Quote haryatie 20-3-2017 11:56 AM
kesiannya..
semoga terus berjaya
tp kenapa dr awal x rujuk ke JKM
supaya adik2 nya boleh tinggal di sana
Quote ad_hoc79 20-3-2017 12:25 PM
nasib baik adik beradik ni kuat semangat...
Quote matseh 20-3-2017 12:51 PM
Ada jumpa buku di rumah arwah nenek aku, buku cerita lama. Pengarangnya aku tak ingat. Tajuknya AZMAN ANAK YATIM.
Dengan segala kesusahan, kepayahan dan hasad dengki AZMAN berjaya jadi doktor. Moga2 Anak2 ini berjaya di Dunia dan akhirat. Kita doa sama2, kpd mereka dan juga anak2 kita.
Quote RatuDunia94 20-3-2017 02:20 PM
Satu lg kisah inspirasi.. Tahniah dik..
Quote belilies 20-3-2017 02:56 PM
Semuga jadi insan yg berguna and jadi contoh kpd adik2 kau...
Quote mjla 20-3-2017 03:59 PM
Agi idup agi ngelaban

Lihat semua komen(45)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

18-6-2024 11:31 PM GMT+8 , Processed in 0.060482 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top