CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Pengguna Meroyan, Harga Ikan Kembung Naik Cecah RM20 Sekilogram

2-3-2017 12:01 PM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 17589| Komen: 187|Original author: Oleh : Hafiz BZ

Description: Sejak awal Januari 2017, kenaikan harga ikan Kembung atau juga dikenali sebagai ikan...



Sejak awal Januari 2017, kenaikan harga ikan Kembung atau juga dikenali sebagai ikan Termenung menjadi antara topik bualan hangat di media sosial hingga ke hari ini.

Jika sebelum ini ikan Kembung menjadi antara ikan pilihan ramai kerana harganya yang murah, kini orang ramai terpaksa menyimpan hasrat untuk menikmati ikan tersebut kerana harganya sudah melambung tinggi sehingga mencecah RM20 sekilogram.

Rata-rata pengguna meroyan dan merungut dengan kenaikan harga ikan Kembung yang naik mendadak sehingga dua kali ganda. Kebiasaannya ikan Kembung hanya dijual pada harga RM6 atau RM8 sekilo.







Menurut sesetengah peniaga, harga ikan mula melambung tinggi ekoran faktor cuaca. Harga ikan Kembung dijangka terus meningkat sehingga RM25 sekilogram berikutan monsun timur laut yang sedang melanda sekaligus mengakibatkan nelayan sukar turun menangkap ikan. 

Bagaimanapun, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) telah memaklumkan harga ikan kembung yang melambung tinggi sebelum ini akan turun bermula April ini. - CARI










24

Bagus
19

Marah
18

Terkejut
18

Sedih
10

Lawak
18

Bosan

Friends Rank (107 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote sebu 2-3-2017 12:03 PM
Gambar atas tu ikan pelaling.  Ikan kucing aku. Mmg rm20 sekilo
Quote Fienomenology 2-3-2017 12:08 PM
Rm20/kg?!!u gotta be shitting me?!
Quote aldilla_zahraa 2-3-2017 12:09 PM
sebu replied at 2-3-2017 04:03 AM
Gambar atas tu ikan pelaling.  Ikan kucing aku. Mmg rm20 sekilo

High taste kucing kau kak. Kucing aku makan gelama je kak. Baru 5 hengget sekilo
Quote sebu 2-3-2017 12:10 PM
Fienomenology replied at 2-3-2017 12:08 PM
Rm20/kg?!!u gotta be shitting me?!

Biase pelaling ni rm10-13 sekilo. Minggu lepas aku beli Mmg cecah rm20 sekilo. Aku Mmg beli untuk kucing
Quote sebu 2-3-2017 12:10 PM
aldilla_zahraa replied at 2-3-2017 12:09 PM
High taste kucing kau kak. Kucing aku makan gelama je kak. Baru 5 hengget sekilo

Smlm aku . tukar ikan tongkol   . Ikan lain dia muntah dan sakit
Quote sebu 2-3-2017 12:11 PM
aldilla_zahraa replied at 2-3-2017 12:09 PM
High taste kucing kau kak. Kucing aku makan gelama je kak. Baru 5 hengget sekilo

Ikan gelama tu kamu gaul dgn nasik ke sis? Kucing aku x nk nasi
Quote krustykrab 2-3-2017 12:12 PM
lepas ni akan dengar menteri cakap" kalau temenung mahal, beli je telur makan"

btw dah lama tak nampak mat selan kuarkan ayat2 lawak
Quote aldilla_zahraa 2-3-2017 12:14 PM
sebu replied at 2-3-2017 04:11 AM
Ikan gelama tu kamu gaul dgn nasik ke sis? Kucing aku x nk nasi

Tak sis. Kucing iols pun bolayan nasi. So iols rebus gelama tu sekali dgn perutnya. Gebu2 jah skrg. Kucing iols kutip kat pasar tu. Kalau sekilo boleh la buat makan kekucing 2 hari. Kucing iols 3 ekor semuanya
Quote aldilla_zahraa 2-3-2017 12:14 PM
sebu replied at 2-3-2017 04:10 AM
Smlm aku . tukar ikan tongkol   . Ikan lain dia muntah dan sakit

Kucing lokal ke baka import,
Quote sebu 2-3-2017 12:16 PM
aldilla_zahraa replied at 2-3-2017 12:14 PM
Kucing lokal ke baka import,

Kucing ni campuran persian dan biase tapi bulu kearah persian. Nanti aku cube gelama. Cirit aku sbb ikan ni makin mahal.
Quote scorpionkiki 2-3-2017 12:29 PM
sebu replied at 2-3-2017 12:03 PM
Gambar atas tu ikan pelaling.  Ikan kucing aku. Mmg rm20 sekilo

Di kualakedah tempatnelayan pun ikan ni lebih rm 20 bulan lepas....tp fresh la..fresh out of sea
Quote chacon 2-3-2017 12:29 PM
krustykrab replied at 2-3-2017 12:12 PM
lepas ni akan dengar menteri cakap" kalau temenung mahal, beli je telur makan"

btw dah lama  ...



rakyat perlu bijak, ikan kembung naik rm20 sekilo.. belilah setengah kilo


harap2 mat maslem cakap macam ni




Quote sebu 2-3-2017 12:31 PM
scorpionkiki replied at 2-3-2017 12:29 PM
Di kualakedah tempatnelayan pun ikan ni lebih rm 20 bulan lepas....tp fresh la..fresh out of sea ; ...


Dari tempat nelayan pun mahal kan? Ni penjual tu sendiri ckp kat pasar masa aku tanya sbb terkejut naik rm20 sekilo.
Quote grouper 2-3-2017 12:33 PM
Jom men apollo cr ikan ni
Quote scorpionkiki 2-3-2017 12:35 PM
sebu replied at 2-3-2017 12:31 PM
Dari tempat nelayan pun mahal kan? Ni penjual tu sendiri ckp kat pasar masa aku tanya sbb terkej ...

Sedih aku bila ada org mintak tlg nak pinjam duit...katanya pi pasar tengok ikan harga punyalah mahal..orang pakat serbu ayam...ayam pun habis awal...last dia beli sayur dan telur...takpalah...telur pun bnyk protin
Quote AnBulisia 2-3-2017 12:35 PM
ikan kembung yang dulunya murah dan sekarang dah mahal
carilah ikan yang lain yang murah dari ikan kembung yang asalnya murah tapi dah mahal
kan ke senang penyelesaiannya
Quote sebu 2-3-2017 12:39 PM
scorpionkiki replied at 2-3-2017 12:35 PM
Sedih aku bila ada org mintak tlg nak pinjam duit...katanya pi pasar tengok ikan harga punyalah ma ...

Sayur pun mahal. X de yg murah dah. Ni gula pun naik. Walau sikit2 naik tp rakyat x nampak kesan besar pada semua bende.
Quote AMDTurion 2-3-2017 12:40 PM
ikan sardin yg dulunya makanan dihujung2 bulan pun rega skrang ni...adoi....susah nak ckp.

serba serbi rega brg mahal.
Quote dizzzek 2-3-2017 12:42 PM
cash la
bia korang ditekan geng dan pemimpin bangsa sendiri

Lihat semua komen(187)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

29-5-2024 05:45 PM GMT+8 , Processed in 0.074494 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top