CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Geram! Mujur Dapat Diselamatkan, Kalau Tidak Jadi 'Lauk' Warga Vietnam

31-10-2016 03:01 PM| Diterbitkan: CARI-MRO| Dilihat: 8289| Komen: 30|Original author: Oleh: Myra Rozi

Description: Bercampur baur dengan perasaan sedih dan marah, seorang wanita berjaya menyelamatkan dua ekor kucing dari menjadi santapan 2 orang warga Vietnam.



Bercampur baur dengan perasaan sedih dan marah, seorang wanita berjaya menyelamatkan dua ekor kucing dari menjadi santapan 2 orang warga Vietnam.

Pengguna laman sosial Facebook yang menggunakan nama Mizunieyta Izuha telah meluahkan rasa kecewanya terhadap manusia pemakan kucing yang ditemuinya itu.

Menurut katanya, sebelum ini, seorang tauke ayam selalu memberitahunya yang ada warga Vietnam selalu mengambil kucing di pasar berdekatan situ (Masai, Johor).

Untuk apa? Dibela, dijaga atau dirawat? Tak mungkin. Kemungkinan yang ada ialah untuk menjadi lauk makan mereka.


 

Kebetulan hari itu dia ternampak dua orang lelaki Vietnam, seorang sedang sibuk membuat panggilan dalam telefon, seorang lagi sedang mencekak leher seekor kucing.

Lalu Mizunieyta turun untuk bertanya tetapi ditanya kembali oleh salah seorang lelaki itu adakah dia pemandu Uber.

Di sebelah mereka terdapat sebuah kotak yang sudah rapi dibungkus menggunakan pita pelekat. Menyedari apa yang terkandung di dalamnya, wanita ini bertindak berani memarahi dua orang lelaki Vietnam tersebut yang hanya mendiamkan diri.


Terkilan dengan kelakuan mereka, Mizunieyta merampas kotak berkenaan dan kucing yang dipegang tadi lalu membawa keduanya masuk ke dalam keret dan dibawa balik.

Setelah dibuka, kotak yang langsung tiada lubang udara itu berisi seekor kucing yang mukanya sudah mahu lemas dek kerana sesak nafas.

Pilu bila mendengar kisah-kisah kucing yang menjadi mangsa, kalau bukan disebabkan kebuluran akibat dibuang, haiwan comel ini menjadi juadah mereka yang gemarkan daging kucing.


Tindakan wanita ini menyelamatkan haiwan berkenaan wajib dipuji. Janganlah anggap kucing sebagai bintang sahaja, sedangkan ia juga adalah makhluk Tuhan.

Antara komen-komen netizen tentang kejadian ini:


 
Sumber Foto: FB Mizunieyta Izuha

Jika tiba-tiba anda dihidangkan lauk yang mencurigakan, takut juga kalau termakan daging kucing. Ini bukan dongeng, ini realiti yang terjadi di dalam kehidupan di sekeliling kita. Jadi, sentiasalah berwaspada dan berhati-hati, okay? -CARI


23

Bagus
28

Marah
26

Terkejut
48

Sedih
30

Lawak
29

Bosan

Friends Rank (184 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote SalenaGomez 31-10-2016 03:31 PM
Erks...seksinya pakai hot pant..apa2 bagus laa...berani...sib baik x jadi lauk kucing tu
Quote Skuau 31-10-2016 03:36 PM
Lg risau klo vietnam make ore...pe2 pon bkn aku bg vietnam msk msia....mmmm.....
Quote otai_g 31-10-2016 03:39 PM
Ni sbb culture je. Sama la halnya kita mkn lembu kat negara india atau mkn ayam kat negara arab.
Quote FARRAZOOL 31-10-2016 03:48 PM
Apa daaa org Vietnam ni mkn kucing bagaii...pegi la mkn belalang ke. ..ulat ..lipas ke..kesian kat kucing2
Quote mzzenma 31-10-2016 04:14 PM
tu lah..bawa lagi masuk pendatang kat malaysia

habis semua ditapaunya

ni bawa culture bahalol dia datang sini
Quote sabar_sabariah 31-10-2016 04:25 PM
area tempat keje aku ni ada asrama budak vietnam, myanmar
orang2 yg dok sini kata,
dulu banyak anjing tak bertuan berkeliaran kat kawasan ni
skang ni macam dah tak banyak dah
dah jadi lauk dorang barangkali...
Quote babyleo68 31-10-2016 04:33 PM
Jilaka sangat pendatang ni! ::: Myanmar pun sama suka makan kucing, habis kucing orang bela pun kena makan dek diorang :
Quote amyza 31-10-2016 04:44 PM
Jahatnye!!
Sian kucing tu hampir lemas.
Pegi lah tangkap tikus kat pasar2/tong sampah tuu.::
Quote Mary_jane 31-10-2016 04:47 PM
Uwaa makan kucing.
Quote gadisfebruary 31-10-2016 04:51 PM
Aku keliru vietnam dgn myanmar sebab dua2 makan kucing kan
Quote nononcrux 31-10-2016 04:57 PM
sabar_sabariah replied at 31-10-2016 04:25 PM
area tempat keje aku ni ada asrama budak vietnam, myanmar
orang2 yg dok sini kata,
dulu banyak anj ...

ape la yang dorang fikir mkn binatang peliharaan tu .. anjing ngn kucing kan mkn daging juga kan berbau najis binatang-binatang tu ..
Quote sabar_sabariah 31-10-2016 05:02 PM
nononcrux replied at 31-10-2016 04:57 PM
ape la yang dorang fikir mkn binatang peliharaan tu .. anjing ngn kucing kan mkn daging juga kan b ...

mindset dorang - kucing anjing tu sama jugak dengan ayam itiktakde beza pun
cuma kita kat sini tak biasa
pelik lah jadinya..
Quote mh17 31-10-2016 05:07 PM
SalenaGomez replied at 31-10-2016 03:31 PM
Erks...seksinya pakai hot pant..apa2 bagus laa...berani...sib baik x jadi lauk kucing tu

Itu peha anaknya..Anak beranak mmg seksi,tiada imam chuols..mmgla..blum bjodohan
Quote ronapink 31-10-2016 05:22 PM
selamatkan kucing..belanja betis dan paha sedas...
Quote aksaradhia 31-10-2016 05:22 PM
hishh apalah dorg ni..
Quote ronapink 31-10-2016 05:23 PM
tapi ini satu tindakan yang sangat2 berani la.
Quote SalenaGomez 31-10-2016 05:58 PM
gadisfebruary replied at 31-10-2016 04:51 PM
Aku keliru vietnam dgn myanmar sebab dua2 makan kucing kan

Vietnam kalau x silap muka kecinaan skit...myanmar ni adeniras mcm muka melayu
Quote SalenaGomez 31-10-2016 06:00 PM
mh17 replied at 31-10-2016 05:07 PM
Itu peha anaknya..Anak beranak mmg seksi,tiada imam chuols..mmgla..blum bjodohan

Itu lar...sib baik bkn diorg jd lauk..dah la malam...moga dibukakan pintu hati..dpt pakai proper skit pon xpe...pelan pelan kan...amin....
Quote gadisfebruary 31-10-2016 06:03 PM
SalenaGomez replied at 31-10-2016 05:58 PM
Vietnam kalau x silap muka kecinaan skit...myanmar ni adeniras mcm muka melayu

Kira negara keturunan tok nenek dorg tak sama kan.. kt KL ramai gler orang dorg

Lihat semua komen(30)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

23-7-2024 06:50 PM GMT+8 , Processed in 0.083281 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top