CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

'Tidak Jual Minyak Ke Israel'

19-12-2013 01:16 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 6119| Komen: 23

Description: Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) Tidak Pernah Menjual Minyak Ke Israel Dan Invois Yang 'Didedahkan' Adalah Satu Urus Niaga Daripada Sebuah Syarikat Yang Berpengkalan Di Singapura Dan Bukanny ...
'Tidak jual minyak ke Israel'

Gambar hiasan


KUALA LUMPUR 18 Dis. - Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) tidak pernah menjual minyak ke Israel dan invois yang 'didedahkan' adalah satu urus niaga daripada sebuah syarikat yang berpengkalan di Singapura dan bukannya syarikat Israel seperti yang didakwa.

Pengarah Besar Felda, Datuk Faizoull Ahmad berkata, Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman dan enam yang lain dengan niat jahat telah sengaja melemparkan dan menerbitkan fitnah itu untuk mencemar reputasi Felda di peringkat tempatan mahupun antarabangsa bagi merugikan Felda.
Menurut Faizoull, 53, kumpulan tersebut juga memfitnah Felda bagi menghalang para pelabur Islam daripada melabur dalam syarikat yang Felda mempunyai kepentingan seperti Felda Global Ventures Holdings Bhd. (FGV).


"Mazlan yang menyedari semangat anti-Zionis dalam kalangan pelabur Islam telah sengaja menyebabkan harga saham FGV turun dengan mendadak bagi menyokong agenda tersendiri yang selama ini membantah penyenaraian FGV di Bursa Malaysia,'' kata beliau.

Keterangan tersebut terkandung dalam pernyataan saksi setebal 41 muka surat yang dikemukakan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini pada perbicaraan kes saman Felda selaku pihak plaintif terhadap Mazlan dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali yang difailkan pada 7 Januari lalu.

Selain mereka berdua, Felda menamakan Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman; Pengarang Harakah, Taufek Yahya; penulis artikel, Mohd. Arif Atan; pencetak akhbar tersebut, Angkatan Edaran ENT Sdn. Bhd.; dan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Saifuddin Nasution Ismail sebagai defendan pertama hingga ketujuh.

Pihak plaintif diwakili peguam Datuk Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin, Datuk Mohd. Hafarizam Harun dan Choo Shi Jin.
Faizoull menyatakan, Mazlan telah memuat naik satu gambar invois bertajuk 'Bukti Felda jual minyak sawit mentah (MSM) ke Israel' menerusi laman sosial Facebook miliknya yang berunsur fitnah.

Antaranya, Felda Iffco Oil Product Sdn. Bhd. adalah anak syarikat kepada Felda Iffco Sdn. Bhd. yang merupakan syarikat usahasama 50:50 antara IFFCO dengan Felda Global Ventures Downstream Sdn. Bhd.

Felda Global Ventures Downstream adalah anak syarikat Felda Global Ventures Holdings Bhd. yang plaintif mempunyai 38 peratus ekuiti.
Menurut saksi plaintif pertama itu, Felda Global Ventures Downstream dan Felda adalah dua entiti yang berbeza iaitu Felda Iffco Oil Product hanya melibatkan Felda Global Ventures Downstream dan bukannya pihak plaintif.

"Sebab itulah, Felda boleh dikatakan tidak mempunyai kaitan langsung dengan usaha dan urusan Felda Iffco Oil Product,'' ujar beliau.
Menjelaskan invois yang dimuat naik oleh defendan pertama, menurut Faizoull, jelas menunjukkan produk yang dijual adalah RBD Palm Olein iaitu sejenis minyak masak dan bukannya Crude Palm Oil iaitu minyak sawit mentah seperti yang didakwa oleh Mazlan.

Menurut saksi itu, artikel tersebut merujuk kepada Felda yang membawa maksud pihak plaintif telah bekerjasama secara terus dengan sebuah syarikat yang kononnya milik Israel yang berpengkalan di Singapura iaitu Bunge Agribusiness Singapore Pte Ltd. dan menjalin hubungan dagang secara terus dengan Israel.

Peguam Mohamed Hanipa Maidin yang mewakili defendan pertama hingga keenam dalam pemeriksaan balas menyatakan, memandangkan terlalu banyak perkara yang tidak diketahui oleh Faizoull berhubung dakwaan wujudnya urus niaga dengan Israel, maka beliau tidak sepatutnya menganggap pihak defendan telah memfitnah Felda.

Faizoull tidak bersetuju dengan kenyataan peguam itu.
Pesuruhjaya Kehakiman, Lee Heng Cheong menetapkan esok bagi pengurusan kes untuk menentukan tarikh sambung bicara.

27

Bagus
12

Marah
8

Terkejut
21

Sedih
8

Lawak
14

Bosan

Friends Rank (90 people)

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote namirulmukminin 19-12-2013 12:28 PM
Singapore tu kan "proxy" Israel.... rasanya semua orang pon tau kot... Tak tau la kalu aku yang silap..
Quote NIXAR 19-12-2013 12:30 PM
so kalau jual pun ape salahnye. bisnes je pun.
Quote kudajantan77 19-12-2013 12:38 PM
NIXAR posted on 19-12-2013 12:30 PM
so kalau jual pun ape salahnye. bisnes je pun.

Betul tu ... kalau minyak sawit Malaysia tk sampai kat dorang cemana dorang nak dpt nourishment ... lepas makan baru boleh pegi bom Gaza dan tembak budak2 Palestin ... bisnes je pun kannnnn ...
Quote hzln 19-12-2013 12:41 PM
ehhh...hari tu masa mukriz timbalan miti, dia cakap, hantar gaza, bukan israel
hari ni sudah lainnnn kaa?

Quote akughi 19-12-2013 12:52 PM
namirulmukminin posted on 19-12-2013 12:28 PM
Singapore tu kan "proxy" Israel.... rasanya semua orang pon tau kot... Tak tau la kalu aku yang sila ...

ini serupa jugak ngan McD, coke, rokok dll......perdagangan ngan US.....

urusan perdagangan tak terus ngan israel....tapi dari proxy yahudi......
Quote akughi 19-12-2013 12:55 PM
hzln posted on 19-12-2013 12:41 PM
ehhh...hari tu masa mukriz timbalan miti, dia cakap, hantar gaza, bukan israel
hari ni sudah lainn ...

.........lain ape pulak? ni cerita kat singapore....ape pulak gaza? ko faham isu tak?
Quote Anak_Nogori 19-12-2013 12:59 PM
Patut lah dah lama tak dengar sibadut Mazlan ni lagi...kalau tak...dia lah hero sehero2nya..kena saman rupanya..
Quote kudajantan77 19-12-2013 01:04 PM
Anak_Nogori posted on 19-12-2013 12:59 PM
Patut lah dah lama tak dengar sibadut Mazlan ni lagi...kalau tak...dia lah hero sehero2nya..kena sam ...

Isa Samad lebih mirip seekor badut ...
Quote Anak_Nogori 19-12-2013 01:07 PM
kudajantan77 posted on 19-12-2013 01:04 PM
Isa Samad lebih mirip seekor badut ...

badut2 isa samad tu...org felda semakin kaya raya...sebadut2 Mazlan tu menyusahkan org felda.

Quote NIXAR 19-12-2013 01:09 PM
kudajantan77 posted on 19-12-2013 12:38 PM
Betul tu ... kalau minyak sawit Malaysia tk sampai kat dorang cemana dorang nak dpt nourishment .. ...

heleh 2 X 5 je pun. hang bom aku, aku bom hang. so nak susah hati buat apa. janji masyuk
Quote kudajantan77 19-12-2013 01:35 PM
NIXAR posted on 19-12-2013 01:09 PM
heleh 2 X 5 je pun. hang bom aku, aku bom hang. so nak susah hati buat apa. janji masyuk

wahhhhhh ... boleh hafal nih utk jawab soklan kubur dan di mahsyar nanti ... masa mungkar nakir tanya siapa saudara kamu ... kalau dorang tk puas hati boleh bagi hafalan nih ... tqvm ...
Quote NIXAR 19-12-2013 01:38 PM
kudajantan77 posted on 19-12-2013 01:35 PM
wahhhhhh ... boleh hafal nih utk jawab soklan kubur dan di mahsyar nanti ... masa mungkar nakir ta ...

sama2. nanti2 jgn lupa pulak bila kita susah aci tgk arab palestin tu nk tlg kita ke x. arab ni kalo x perang dgn israel pun depa perang sesama sendiri. buat apa buang masa tlg depa
Quote hzln 19-12-2013 01:42 PM
akughi posted on 19-12-2013 12:55 PM
.........lain ape pulak? ni cerita kat singapore....ape pulak gaza? ko faham isu tak?
...

ho lahh...ho lahhh....saloh isu
hat tu isu kapal2 yisroel berlabuh kat pelabuhan klang
Quote akughi 19-12-2013 01:46 PM
NIXAR posted on 19-12-2013 01:38 PM
sama2. nanti2 jgn lupa pulak bila kita susah aci tgk arab palestin tu nk tlg kita ke x. arab ni ka ...

   hahahahahaha sempoi
Quote Anak_Nogori 19-12-2013 01:51 PM
NIXAR posted on 19-12-2013 01:38 PM
sama2. nanti2 jgn lupa pulak bila kita susah aci tgk arab palestin tu nk tlg kita ke x. arab ni ka ...

ko tak baik fikir diri sendiri..kena fikir pasal org..
Quote NIXAR 19-12-2013 01:58 PM
Anak_Nogori posted on 19-12-2013 01:51 PM
ko tak baik fikir diri sendiri..kena fikir pasal org..

dah berpuluh tahun dah ankel. x reti2 nak berubah palestin tu. terutama yg belah hamas tu.
Quote PostBanhammer 19-12-2013 02:03 PM
kudajantan77 posted on 19-12-2013 01:35 PM
wahhhhhh ... boleh hafal nih utk jawab soklan kubur dan di mahsyar nanti ... masa mungkar nakir ta ...

Kalau aku nak tanya balik kat malaikat tu ummah israel tu siapa yang cipta agak-agak boleh tak?  
Quote Anak_Nogori 19-12-2013 02:08 PM
NIXAR posted on 19-12-2013 01:58 PM
dah berpuluh tahun dah ankel. x reti2 nak berubah palestin tu. terutama yg belah hamas tu.

tak pa..hamas ka, fatah ka dah jumpa Najib...minta tolong damaikan..
Quote namirulmukminin 19-12-2013 02:35 PM
Anak_Nogori posted on 19-12-2013 02:08 PM
tak pa..hamas ka, fatah ka dah jumpa Najib...minta tolong damaikan..

Mana buleh...nanti najib pulak kena cop syiah....

Lihat semua komen(23)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

24-6-2024 05:52 AM GMT+8 , Processed in 0.062436 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top