CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Cara-Cara Usir Nyamuk Paling Praktis Dan Efektif

3-3-2021 12:35 AM| Diterbitkan: CARI-HBZ| Dilihat: 3780| Komen: 13

Description: Kegunaan serai salah satunya yaitu boleh dipakai sebagai bumbu masak, wangi-wangian, bahan pencampur jamu, serta boleh juga di buat minyak astiri. Diluar itu, serai nyatanya boleh juga digunakan sebag ...



Kegunaan serai salah satunya yaitu boleh dipakai sebagai bumbu masak, wangi-wangian, bahan pencampur jamu, serta boleh juga di buat minyak astiri. Diluar itu, serai nyatanya boleh juga digunakan sebagai ramuan pengusir nyamuk.

Serai mengandungi seny4wa bersifat padat serta berbau khas. Minyak atsiri yang disebut pr0duksi serai, terbahagi dalam pelbagai senyawa seperti sitral, sitronela, geraniol, mirsena, Nerol, farsenol Metil heptenon, serta dipentena.

Satu diantara kompaun yang boleh membunuh nyamuk iaitu sitronela. Sitronela memunyai sifat racun (desiscant), menurut langkah kerjanya racun ini seperti racun kenalan yang boleh memberi kematian lantaran kehilangan cecair dengan cara terus-menerus, sehingga badan nyamuk kekurangan cecair.

Untuk mengusir nyamuk, daun serta batang serai sejumlah 1 kg, dibasuh lantas ditoskan hingga kering serta dihaluskan dengan jus.

Hasil blenderan lalu dicampurkan ke air sejumlah 250 ml serta di rendam sepanjang 1 malam. Rendaman itu lantas ditapis, akhirnya disimpan dalam botol serta dicairkan dengan aquadest.

Bahan berikut yang nanti dipakai dalam semburan nyamuk dengan k0ns3ntrasi kompaun kiMia yang cukup rendah serta semulajadi.

Di samping tidak mengeluarkan kos yang cukup besar, bahan ini boleh di buat melalui cara yang simpel serta banyak cecair ini boleh sesuai dengan keperluan yang kita inginkan.
1

Bagus
1

Marah
1

Terkejut
1

Sedih
1

Lawak
1

Bosan

Friends Rank (6 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Normabaru 3-3-2021 03:36 AM
Aquadest tu ape
Quote rosasen 3-3-2021 08:53 AM

air suling
Quote Normabaru 3-3-2021 09:03 AM
rosasen replied at 3-3-2021 08:53 AM
air suling

Oohhhhhmekasih
Quote rosasen 3-3-2021 11:28 AM

sama-sama
Quote riyadhK 3-3-2021 11:59 AM
Hasil blenderan? Artikel Indon ke ni?
Quote She-Ra 3-3-2021 12:05 PM
Edited by She-Ra at 3-3-2021 12:25 PM

dedulu tolong arwah mak masuk kebun koko/pisang, siap pakai tali pinggang rapia berikat bekas isi ubat nyamuk fumakila
kalau kt rumah pun sama, guna ubat nyamuk fumakila
tak cukup bekas/pencocok, guna piring cawan atau letak atas gelas kaca
alhamdulillah sepanjang guna, tak pernah lagi kejadian yg tidak diingini.. cuma tak tahan bau asap je la.. kalau tdo mlm pakai kelambu, hilang masalah ganggung nyamuk menyanyi ditelinga

kadang2 nyamuk kebal je dgn fumakila ni, jd jalan terbaik bila dh geram naw kacau masa masak atau cuci pinggan/siang ikan ayam dll.. berenti kejap, lunjur kaki.. haaa mai nyamuk aku belanjaaaa.. isap  la isappp.. dia gigit je, PAP! nikmat woo jd pembunuh nyamuk
Quote Normabaru 3-3-2021 12:11 PM
She-Ra replied at 3-3-2021 12:05 PM
dedulu tolong arwah mak masuk kebun koko/pisang, siap pakai tali pinggang rapia berikat ubat nyamuk  ...

Cmne ko ikat ubat nyamuk kat badan dik.. Xtercucuh kulit? Ke lumur ala spa ubat nyamuk tu atas badan? Hehehe
Quote She-Ra 3-3-2021 12:24 PM
Normabaru replied at 3-3-2021 12:11 PM
Cmne ko ikat ubat nyamuk kat badan dik.. Xtercucuh kulit? Ke lumur ala spa ubat nyamuk tu atas bad ...

owh saya tak sebut pasal bekasnya sekali daaa
ikat kt bekas berisi ubat nyamuk ituuuu
Quote Buritan 3-3-2021 01:25 PM
She-Ra:    Edited by She-Ra at 3-3-2021 12:25 PM  dedulu tolong arwah mak masuk kebun koko/pisang, siap pakai tali pinggang rapia berikat bekas isi ubat nyamuk ...




Aku smpsi la nii pasang ubat nyamuk.. tp aku pasang kat luar rumah.. tepi tingkap dgn tepi pintu bilik mandi.. mmg sgt berkesan..nyamuk tak masuk rumah aku lgsg.. koh koh.. time denggi duluu.. aku pasang dua coil terus..
Quote Jitu 3-3-2021 04:50 PM
artikel ni tak lengkap
jenis yg org guna halau nyamuk serai wangi bukan serai yg biasa guna dlm masakan tu
Quote nowhite 4-3-2021 06:42 PM
She-Ra replied at 3-3-2021 12:05 PM
dedulu tolong arwah mak masuk kebun koko/pisang, siap pakai tali pinggang rapia berikat bekas isi ub ...

Lama tak dengar org sebut fumakila..hahaha..kecik2 dulu selalu tolong nenek cucuh api kt fumakila..pastu tidur dalam kelambu ramai2
Quote She-Ra 5-3-2021 08:12 AM
nowhite replied at 4-3-2021 06:42 PM
Lama tak dengar org sebut fumakila..hahaha..kecik2 dulu selalu tolong nenek cucuh api kt fumakila. ...

Dedulu seketul tu la jenama ubat nyamuk yg ada
Sekarang mcm2 hado.. kami kalau masuk hutan pn guna nama fumakila sebagai gantinama gajah
Quote rajamoney 7-3-2021 10:11 PM
bagi yg membela ikan laga atau ikan2 air tawar

beli perangkap nyamuk uv

dan malapkn lampu kalau boleh

seronok ikan2 tu dpt nyamuk fresh

Lihat semua komen(13)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

21-4-2024 05:08 AM GMT+8 , Processed in 0.229422 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top