CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Budak 10 Tahun Buta Gara-gara Kelas Online

24-11-2020 01:12 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 6928| Komen: 27

Description: Seorang kanak-kanak dari Desa Bori Matangkasa, Gowa, Indonesia dilaporkan buta dipercayai gara-gara menghadap skrin telefon pintar secara berterusan.
Seorang kanak-kanak dari Desa Bori Matangkasa, Gowa, Indonesia dilaporkan buta dipercayai gara-gara menghadap skrin telefon pintar secara berterusan.

Ririn Indrianti Amran, 10, dikatakan mula mengalami gangguan pada penglihatannya ketika leka bermain dengan kawan-kawan di sekitar rumah.


Kredit foto: IG Makassar

“Kebetulan di sana tempat dia bermain, ada juga abangnya, dia (Ririn) mengadu kepalanya sakit dan disuruh pulang.

“Tiba sahaja di rumah, Ririn mulai berehat dan tidur di biliknya. Keesokan hari, Ririn mengadu dia tidak boleh melihat apa-apa pada mata kirinya.


“Pada awalnya belah kiri yang gagal melihat, sebelum ia ‘berjangkit’ ke mata kanan,” jelas neneknya, Sataria Daeng Nganne, 46, memetik laporan Fajar.

Keadaan ‘misteri’ itu menimbulkan kerisauan seluruh ahli keluarganya, memandangkan Ririn masih terlalu muda untuk menghidapi masalah kehilangan penglihatan.

Bagaimanapun, jelas Sataria, doktor mengatakan bahawa kerosakan pada mata kirinya lebih teruk berbanding mata kanan.

“Ia mungkin kerana radiasi telefon pintar ketika dia belajar di kelas online, bermula jam lapan pagi sehingga 12 tengah hari. Dia menghadapnya secara berterusan,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Sataria turut mendakwa, cucunya itu terpaksa dipimpin setiap kali bergerak untuk melakukan aktiviti harian, termasuklah di dalam tandas.



“Kami khuatir, kebutaan yang dialaminya itu boleh mengakibatkan sesuatu yang buruk bakal terjadi di dalam bilik air,” katanya.


Sumber: Siakap Keli
1

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih
2

Lawak

Bosan

Friends Rank (3 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote diiyanazakaria 24-11-2020 01:17 PM
Tp kalo 12 jam menghadap game/youtube/tik tok mata ok plak?{:nose
Quote anggeriklatifah 24-11-2020 01:26 PM
ITU KAU YANG BUTAAA
ENGKAU..ENGKAU LAAA
BUDAK LAIN TAK BUTAAA

YANG BEBUDAK LAIN JGN JADIKAN KES NI SEBB MALAS BELAJAR YE
YG CIKGU2 LAK JGN JADIKAN KES NI MALAS MENGAJAR TAPI GAJI TETAP NAK YE
Quote Artemesiaa 24-11-2020 01:32 PM
Apa2 penggunaan secara berlebihan pasti memudaratkan
Quote Tinot7 24-11-2020 01:37 PM
Kalau mcm tu, ramai je poremers jadi buta...
Quote pxlbb 24-11-2020 01:47 PM
Tinot7 replied at 24-11-2020 01:37 PM
Kalau mcm tu, ramai je poremers jadi buta...

terasa pedas oiiiii
Quote tikusmontok 24-11-2020 01:50 PM
Tinot7 replied at 24-11-2020 01:37 PM
Kalau mcm tu, ramai je poremers jadi buta...

akakakaka bezanya urat mata bebudak lemah lagi...poremers mostly dah kertu..urat mata pun dah liat.
Quote anony-mous 24-11-2020 01:53 PM
ank sedara iols main game dkt phone 12jam berterusan hari2 x ada pulak buta
Quote depresio 24-11-2020 01:57 PM
Hahahahahahahahahaha
Indon apa nak diharap
Kaki propa no 1
Padahal ko bg anak ko ngadap gajet tu 24 jam
Quote mamajawie 24-11-2020 02:18 PM
bleh la aku tunjuk citer ni kat anak2 sedara laki aku..sume manjang hp berjahit kat tangan je ni
Quote salmon-suki 24-11-2020 02:29 PM
Betul ke sbb online kelas sahaja?takde unsur2 tengok benda lain?
Quote lattehazelnut 24-11-2020 03:01 PM
Takat pukul 8am-12pm apa lah.. takat layan 2 movie je..
Tgk tv, tgk netflix, main game lg lebih lama dr tu..
Quote kemaruk 24-11-2020 03:04 PM
teringat benda nih hahahaha

[youtube]NfjYddiM-UI[/youtube]
Quote gadget 24-11-2020 03:08 PM
yelah tu...malas nak belajar, ada aje alasan mata buta...main game sampai abang jamil mampos,tak pulak komplen sakit mata...apatahlagi buta...
Quote gadget 24-11-2020 03:09 PM
dasar indon lahanat...pemalas...patut negara ko sengkek
Quote nefnefnef 24-11-2020 03:11 PM
Okla okla.. Takyah online class. Pi main pubg sana
Quote melayuKuno 24-11-2020 03:12 PM
Bagi dia main game...nanti elok la Tak buta
Quote darkness 24-11-2020 03:14 PM
Stupidnya alasan ni sb radiasi telepon....xperlu nak kaitkan telepon sedangkan radiasi matahari tu lebih kuat dr telwpon ko pun sampai skg manusia bumi tak buta. Anak ko mmg ada penyakit tu je su nak ckp
Quote husna_amal 24-11-2020 03:29 PM
Tak pasal2 handphone dan kelas online dipersalahkan.
Quote TomyamPuteh 24-11-2020 04:20 PM
Cicit kassim selamat ke ni?

Lihat semua komen(27)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

24-2-2024 06:47 PM GMT+8 , Processed in 0.250852 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top