CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Caj Segelas Teh 'O' Ais RM4, Pengusaha Restoran Didenda RM8,000

21-11-2016 12:02 PM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 5518| Komen: 33

Description: Akibat menaikkan harga minuman teh 'o' ais dari RM2.80 hingga RM4 segelas, seorang pemilik restoran di Kota Bharu, didenda RM8,000 oleh Mahkamah Sesyen Kota Bharu, kerana kesalahan mencatut.
Akibat menaikkan harga minuman teh 'o' ais dari RM2.80 hingga RM4 segelas, seorang pemilik restoran di Kota Bharu, didenda RM8,000 oleh Mahkamah Sesyen Kota Bharu, kerana kesalahan mencatut.


Menurut laporan Bernama, Hakim Mahkamah Sesyen, Adli Abdul Ghalib menjatuhkan hukuman denda berkenaan terhadap pemilik restoran di Jalan Tok Hakim di sini kerana tidak mematuhi Peraturan 3(1) Peraturan Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2014.

Pemilik Restoran Ozarah Cafe, Jessica Choo Kim Lian, mengaku salah dan membayar denda yang dikenakan.

Mengikut fakta pertuduhan, Jessica didakwa mencatut dengan mengenakan harga segelas teh 'o' ais dengan menaikkan harga dari RM2.80 kepada RM4 di Jalan Tok Hakim pada 29 September lalu.

Pemilik restoran berkenaan didakwa mengikut Seksyen 14(1) Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 18(b) akta yang sama yang jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM100,000 atau penjara 3 tahun.- CARI


sumber foto: Harian Metro



26

Bagus
9

Marah
31

Terkejut
26

Sedih
22

Lawak
16

Bosan

Friends Rank (130 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote akusukaq 21-11-2016 11:39 AM
harap ramai lagi yg tamak ni kena cekop. baru lah berkesan
Quote nyanyan 21-11-2016 11:45 AM
yang naik cuma harga teh o ais je ke? air air lain?
Quote shamsadis 21-11-2016 11:59 AM
penguatkuasaan macam ni lah yang kita mahukan, cina2 yang meraung di jalanan mahukan penguatkuasaan dilakukan, hujung2 dia sendiri buat jenayah
Quote mieymiey 21-11-2016 12:06 PM
Dari RM2.80 jadi RM4? Amboi tak beragak nak naikkan harga.
Quote Skuau 21-11-2016 12:12 PM
shamsadis replied at 21-11-2016 11:59 AM
penguatkuasaan macam ni lah yang kita mahukan, cina2 yang meraung di jalanan mahukan penguatkuasaan  ...

Syukur saudara nampak.....ramai yg x nmpk benda ni sb depa bg tmpt duduk kt lrt...wa...tetap tidak mudah tertipu...tipah...mudah sgt.
Quote nononcrux 21-11-2016 12:29 PM
akusukaq replied at 21-11-2016 11:39 AM
harap ramai lagi yg tamak ni kena cekop. baru lah berkesan

btl tu, nak jual mhl service kne la bagus. Suka-suka je nak buat pencatutan harga
Quote gigahertz 21-11-2016 12:40 PM
mieymiey replied at 21-11-2016 04:06 AM
Dari RM2.80 jadi RM4? Amboi tak beragak nak naikkan harga.

tgk dia boleh bayar denda. caj satu cawan rm4 per kepala per tmpat duduk. kalau kita denda rm8k tu di bahagi ke 12bulan (kita assume dia tiap tiap tahun kena saman)   bermaksud:

sebulan dia perlukan RM 667. kos teh o ais tu let say RM 1

Maka rm4 - rm1 untungbRM 3.

kos denda sebulan bahagi untung th o ais

RM 667 / RM 3 = satu bulan 223 cawan.

223 cawan di bahagi pada 6 hari bekerja

223 / 6 => satu hari perlu jual 38 cawan teh o ais. ini tak bahagi lagi dengan jumlah meja. dan menu menu minuman / makanan lain.
Quote mh17 21-11-2016 12:59 PM
Eh,kalau cafe2 skrg yg hrga air coklat smpi rm7..kira ok ke ape?iols ta pham mcm mane yg  cine sekor ni kena cekop?yang lain2 kte boleh  report ke?
Quote HazeLJoseph 21-11-2016 02:08 PM
Mendapatlah berganda dari harga jualan
Quote swimswim 21-11-2016 02:09 PM
mh17 replied at 21-11-2016 12:59 PM
Eh,kalau cafe2 skrg yg hrga air coklat smpi rm7..kira ok ke ape?iols ta pham mcm mane yg  cine sekor ...

Boleh. Hantar je aduan,depa investigate
Quote Tapayana 21-11-2016 02:26 PM
tp kan, restoran dlm mall tu harga air minum dia boleh tahan mahal jgk. sirap bandung cincau pun dah 6 ringgit setengah
Quote Skuau 21-11-2016 02:36 PM
Bab ni yg ramai masih keliru....konsep 'kedai' cmner yg boleh jual mahal ni??? Kedai cina ni konsep nya cmner pulok sampai 'kena'? Minta yg pakar pejelaskan.
Quote spiderman80 21-11-2016 03:19 PM
Kenapa RM4 Spidey fikir murah sangat untuk sebuah cafe?
Quote TuntungReturn 21-11-2016 03:24 PM
kakitangan kerajaan pun mintak naik gaji, x kan peniaga xleh nk naikan harga
Quote saladin780 21-11-2016 03:25 PM
spiderman80 replied at 21-11-2016 03:19 PM
Kenapa RM4 Spidey fikir murah sangat untuk sebuah cafe?

kan..kafe kot..bayar sewa apa

patutnya kerajaan pun kawal jugak kadar sewa yg melampau2 untuk premis2 nih..kekadang mcm x logik je kadar sewanya ..bukan kah tu pun pengambilan untung yg berlebihan jugak
Quote spiderman80 21-11-2016 03:30 PM
saladin780 replied at 21-11-2016 03:25 PM
kan..kafe kot..bayar sewa apa

patutnya kerajaan pun kawal jugak kadar sewa yg melampau2 untuk p ...

Setuju dengan Saladin, kadang-kala sewa kedai/premis yang melampau mahal yang membuatkan pengusaha restoran atau kafe terpaksa menurunkan kos kepada pengguna.
Quote dani-rox 21-11-2016 03:36 PM
Mahalnya... Persis dibancuh oleh tea seller bermisai tom selleck yg dah jd model sebegituhh
Quote ronapink 21-11-2016 03:39 PM
rm8k...                  

mendapatla
Quote giyomi 21-11-2016 04:07 PM
Kota Bahru...haiyaaa, kt sana pon mau mahal kah nyonya. Terdesak sekalipon jgn lah sampai menyusahkan org yg dah mmg susah.

Lihat semua komen(33)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-7-2024 08:24 PM GMT+8 , Processed in 0.104381 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top