CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Hanya Empat Lebuh Raya Berhak Naikkan Tol Tahun Depan- Menteri Kerja Raya

2-11-2016 09:30 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 5057| Komen: 39

Description: Berdasarkan perjanjian konsesi lebuh raya yang sedang berkuatkuasa, hanya empat lebuh raya berhak menerima kenaikan tol pada tahun depan.

sumber foto: internet


Berdasarkan perjanjian konsesi lebuh raya yang sedang berkuatkuasa, hanya empat lebuh raya berhak menerima kenaikan tol pada tahun depan.

Antara lebuh raya berkenaan ialah Lebuhraya Penyuraian Trafik Johor Timur (EDL), Lebuhraya Kajang–Seremban (Lekas), Lebuhraya Senai–Desaru (SDE) dan Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE). 

Demikian jawapan bertulis Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof kepada soalan ahli Parlimen DAP di Bagan, Lim Guan Eng di Dewan Rakyat kelmarin.

Tambah beliau, sekiranya tidak dibenarkan naik tol, anggaran jumlah pampasan tol tahun 2017 bagi empat lebuh raya tersebut ialah RM59.77 juta.  

Berdasarkan perjanjian asal pada tahun 1988, beliau berkata konsesi lebuh raya itu sepatutnya tamat pada 2018 namun, berikutan usaha mengurangkan kesan kenaikan tol, kerajaan terpaksa menstruktur semula kadar tolnya iaitu pada 1999, 2002 dan 2011. 

Beliau turut menjelaskan walaupun syarikat konsesi menerima jumlah kutipan tol yang tinggi, ia tidak bermakna mereka mengaut keuntungan yang besar kerana ia perlu dibelanjakan untuk pelbagai komitmen lain.-CARI


2

Bagus
4

Marah
4

Terkejut
8

Sedih
5

Lawak
5

Bosan

Friends Rank (28 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote kukulangau 2-11-2016 09:34 AM
empat ke satu ke dua ke
pokoknya naik kan?
tak payah pusing sini sana
we got that
Quote kaseh80 2-11-2016 09:45 AM
Tol naik minyak naik minyak masak naik

Dah NAIK ANGIN KE BELUM
Quote teha86 2-11-2016 09:52 AM
jilake...jilake...jilake...
apesal senai-desaru naik lagiii
mula2 bukak... rm11.90
pastu naik rm13.50...
pasni nak naik bape arrrr jilake.....
mentang2 pekerja rapid ramai kat sana...ko naik kan la harga tol lagi...
Quote Sandal 2-11-2016 09:52 AM
hah, amik kau kena timbang dengan dacing
Quote gaara_X 2-11-2016 09:53 AM
hihkhihkhhikk.....elok laa tu...
Quote AbukRokok 2-11-2016 10:00 AM
teha86 replied at 2-11-2016 09:52 AM
jilake...jilake...jilake...
apesal senai-desaru naik lagiii
mula2 bukak... rm11.90

syukurlah nak... kalau cina perintah naik sampai 500%

Quote teha86 2-11-2016 10:02 AM
AbukRokok replied at 2-11-2016 10:00 AM
syukurlah nak... kalau cina perintah naik sampai 500%

aku tgh bersukurrrrrr sangaaattt nih...
Quote WarnaPelangi 2-11-2016 10:15 AM
Semua benda nak di naikkan harga. Apa nak jadilah!
Quote lipans 2-11-2016 10:31 AM
keyword "HANYA"
Quote ketekodok 2-11-2016 10:32 AM
konsesi ni semua tandatangan zaman sape?
Quote fishcracker 2-11-2016 10:41 AM
Alhamdulillahhhhh konsepnyer
Quote cendolsantan 2-11-2016 10:46 AM
Janji tahu, pak menteri, hanya empat tol lebuhraya itu sahaja naik, jangan pula yang lain pun naik juga hujung tahun ini, dengan macam-macam alasan diberi.... dengar tak pak menteri ???
Quote cocorex 2-11-2016 11:07 AM
Top 5 kerisauan rakyat Malaysia :

1 proton bakal dijual
2 gst naik kepada 8%
3 harga minyak naik lagi
4 Elly mazlein tersingkir Dari gegar vaganza 3
5 tol naik
Quote ibu_haritz 2-11-2016 11:20 AM
cibai lahh...ni aku mmg tahap nak sumpah
guthrie tol aku rasa br je naik hari tu..
ni nak naik lagi hrga...
Quote SalenaGomez 2-11-2016 01:06 PM
ibu_haritz replied at 2-11-2016 11:20 AM
cibai lahh...ni aku mmg tahap nak sumpah
guthrie tol aku rasa br je naik hari tu..
ni nak n ...

Entahnya...bukan panjang sgt highway  nya nk cas memahal...
Quote hatikudus 2-11-2016 01:17 PM
ibu_haritz replied at 2-11-2016 11:20 AM
cibai lahh...ni aku mmg tahap nak sumpah
guthrie tol aku rasa br je naik hari tu..
ni nak n ...

Kannn...aku rasa baru je naik dlm setahun, pekejadah naik lagi...buang tebiat ke apa
Quote Muntz 2-11-2016 01:24 PM
Kalau ada jalan alternatif, wajarlah dinaikkan.
Quote pusak_lanji 2-11-2016 01:24 PM
nasib la negeri ku yang bertuah tiada tol...
kalau ada tol tambah ol
jadi bunyi nya tolol....
Quote mizzmimi 2-11-2016 02:05 PM
cocorex replied at 2-11-2016 11:07 AM
Top 5 kerisauan rakyat Malaysia :

1 proton bakal dijual

No 4 tu nape pulak.. mentang mentang janda

Lihat semua komen(39)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 08:50 PM GMT+8 , Processed in 0.267575 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top