CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Beku Aset Majikan Yang Lindungi PATI Mulai Oktober- Datuk Seri Mustafar Ali

14-9-2016 10:32 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 3043| Komen: 13

Description: Jabatan Imigresen akan menguatkuasakan undang-undang pembekuan serta penyitaan terhadap aset atau akaun milik majikan industri yang melindungi pendatang asing tanpa izin bermula Oktober ini.
Oleh : TS LOO


sumber foto: http://wartadaily.com.my/


Jabatan Imigresen akan menguatkuasakan undang-undang pembekuan serta penyitaan terhadap aset atau akaun milik majikan industri yang melindungi pendatang asing tanpa izin bermula Oktober ini.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Seri Mustafar Ali berkata, langkah tersebut adalah selaras dengan beberapa peruntukan undang-undang sedia ada termasuk Seksyen 56 (1) Akta Imigresen 1959/63.

“Langkah ini bagi memastikan semua pihak terutama industri mematuhi undang-undang sedia ada melibatkan tempoh pasport, permit dan visa pekerja asing mereka."

Tambah beliau, masa akan diberikan kepada majikan untuk mendapatkan pendidikan dan kesedaran sewajarnya, sebelum tindakan penguatkuasaan diambil. 


Kita minta perkara ini diperluaskan oleh pihak media bagi memastikan majikan tidak tersentak dengan penguatkuasaan kelak.

Bagaimana pun, tindakan Jabatan Imigresen itu tidak disetujui oleh pihak Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MIEF), ini kerana menurut MIEF masih terdapat sebilangan besar industri yang memerlukan pekerja asing. 

Jelas MIEF, langkah yang lebih munasabah dilaksanakan dalam isu ini adalah dengan meningkatkan lagi kadar gaji minimum pekerja supaya lebih ramai rakyat tempatan berminat menceburi industri yang terpaksa mengambil pekerja asing untuk melaksanakannya. 

Sementara itu, tegas MIEF, pihak kerajaan harus mencari punca sebenar permasalahan itu berlaku dalam usaha menyelesaikannya.- CARI




sumber berita: Bernama
17

Bagus
12

Marah
14

Terkejut
13

Sedih
27

Lawak
7

Bosan

Friends Rank (90 people)

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote lkick2113 14-9-2016 10:52 AM
haramjadah MIEF, bukannya susah hire la yg ada permit, imigresen kata dia nak bekukan aset majikan yg hire PATI sahaja kalau ada permit apa nak takut???
Quote sarahmirza 14-9-2016 11:10 AM
Masa iolls kerja kontraktor dulu,
Terdengar cerita sesetengah supplier buruh ni sengaja ambil pekerja takde permit.
Habis kerja lepas 2-3 bulan, mereka sendiri yang report polis/imigresen bagi info psl PATI ni.
Pasal tak nak bayar gaji....
Entah ya ke tidak, tak tau la.
Tapi pernah ikut boss masuk kampung PATI, siap ada mesin kuda bersusun bukan 1-2, dkt 20 juga.
Mesin kuda masuk 20sen, pilih kuda mana, menang keluar duit.

Siapa supply? Misteri...
Quote Kerangbusuk 14-9-2016 11:12 AM
Yeahh jgn ikan bilis je kena
Quote Kerangbusuk 14-9-2016 11:12 AM
Yeahh jgn ikan bilis je kena
Quote prettyuglybabe 14-9-2016 11:21 AM
mana industri yang takde pati?
Quote framecermin 14-9-2016 11:42 AM
Hapuskan pati... byk buruk drp baik makin lama makin bercambah keturunan diaorg kat sini.
Quote oppol 14-9-2016 11:48 AM
Nanti bolehlah majikan merayu macam pati....
Kita cuma cari makan la boss...
Quote giyomi 14-9-2016 12:03 PM
Jgn sekadar melalak jew, esok lusa terus diam dan klu ianya kampeni org2 tertentu no action taken
Quote kelip2_07 14-9-2016 12:17 PM
eh..yg kt kdai mkn 222 tu..aku igt mamak ke ape..xreti ckp melayu..pastu ade plak yg mcm rohingya..geli plak nk mkn
Quote oppol 14-9-2016 12:32 PM
kelip2_07 replied at 14-9-2016 12:17 PM
eh..yg kt kdai mkn 222 tu..aku igt mamak ke ape..xreti ckp melayu..pastu ade plak yg mcm rohingya..g ...

Kau masak je sendiri pasti selamat...
Quote kelip2_07 14-9-2016 12:35 PM
oppol replied at 14-9-2016 12:32 PM
Kau masak je sendiri pasti selamat...

kt situ lg bahaya utk poket..mkn otak2 sebakul..byr..mkn nasi lemak..byr..mkn beger byr..sume kena trs byr ms mknan dh smpai..jd ko xrs duit kuar..klu mkn kdai awe duit skali kuar rs mcm mhl..pdhal..bl kira blik kn kt 222..situ lg byk kuar duit
Quote bioessence 14-9-2016 12:49 PM
Cukurrr ilham dolah
Quote bioessence 14-9-2016 12:52 PM
sarahmirza replied at 14-9-2016 11:10 AM
Masa iolls kerja kontraktor dulu,
Terdengar cerita sesetengah supplier buruh ni sengaja ambil peker ...

Betul la tu

Hello neelofake

Lihat semua komen(13)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-2-2023 07:27 PM GMT+8 , Processed in 0.220197 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top