CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Kerajaan Tolak Cadangan RISDA Benarkan Tanam Ketum Untuk Eksport!

5-8-2016 10:51 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 3410| Komen: 11

Description: Cadangan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) untuk membenarkan pekebun menanam pokok ketum bagi tujuan eksport ke luar negara telah ditolak oleh kerajaan.
Oleh : TS LOO


RISDA Mencadangkan Pekebun Dibenarkan Tanam Pokok Ketum



Cadangan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) untuk membenarkan pekebun menanam pokok ketum bagi tujuan eksport ke luar negara telah ditolak oleh kerajaan. 

Keputusan tersebut diumumkan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob selepas meneliti laporan terperinci mengenai cadangan tersebut dan didapati ia memberi kesan negatif kepada rakyat di negara ini.

“Penanaman ketum secara komersial mendatangkan mudarat lebih besar daripada faedah, kalau kita teruskan ia akan memberi kesan sosial kepada masyarakat."


“Kita juga turut menerima pandangan daripada pelbagai pihak yang menentang usaha ini terutama daripada Kabinet, Kementerian Kesihatan, Kementerian Dalam Negeri, Polis, kerajaan ne-geri dan Agensi Antidadah Kebangsaan serta Persatuan Mencegah Dadah Malaysia.” 

Beliau berkata demikian selepas mendengar taklimat daripada RISDA mengenai penanaman ketum untuk tujuan eksport pada mesyua-rat pasca Kabinet semalam.- CARI



sumber : Bernama
31

Bagus
19

Marah
32

Terkejut
13

Sedih
28

Lawak
26

Bosan

Friends Rank (149 people)

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote misscendol 5-8-2016 01:42 PM
actually ketum ni bagus utk cancer atient xsilap. tp tulah bahaya utk org lain
Quote catalina 5-8-2016 01:46 PM
Risda baru jea nak bg idea out of the box
Quote kentel 5-8-2016 02:46 PM
kalau asyik tengok dari sudut negatif, memang tak kemana pun kemajuan msia ni
Quote zasrfikri 7-8-2016 12:16 AM
masalahnya mmg dah ramai kut yg dah salah guna ketum ni kan. sebab tu kena reject. benda tak komersialkan lagi dah susah nak bendung ngan ketagihan ketum ni. apatah lagi dengan dah dikomersialkan lagi, bertambah2x susah la nak membendung masalah ketagih ketum niey.
Quote Teru2Bozu 7-8-2016 04:32 PM
pernah try minum. kakak ipar husband i org pahang. ada tanam kecil2lan kat tanah teroka. pahitnya ya ampun..
Quote pakis_hutan 7-8-2016 05:43 PM
Teru2Bozu replied at 7-8-2016 04:32 PM
pernah try minum. kakak ipar husband i org pahang. ada tanam kecil2lan kat tanah teroka. pahitnya ya ...

After effect macam mana? Adakah ke bulan?
Quote Teru2Bozu 7-8-2016 05:47 PM
pakis_hutan replied at 7-8-2016 09:43 AM
After effect macam mana? Adakah ke bulan?

x de rasa apa pun. ting tong ting tong pun x de. tapi aku cirit la esok pagi yg penagih2 minum tu ada campuran kot.
Quote pakis_hutan 7-8-2016 05:52 PM
Teru2Bozu replied at 7-8-2016 05:47 PM
x de rasa apa pun. ting tong ting tong pun x de. tapi aku cirit la esok pagi  yg penagih2 min ...

Hahahahahah ceh! Ok la boleh jadi ubat pelawas
Quote wajevo 7-8-2016 05:56 PM
Edited by wajevo at 7-8-2016 05:57 PM

Arak berpuloh kali lagi bahaya dan membunuh.  So motip ban ketum tapi arak boleh jual 7e?  
Quote noraidil_06 7-8-2016 06:00 PM
Kerajaan msia x bagi, jom teroka tnb kt indon/kemboja/laos.tnm kt sn then export la
Quote revoc 7-8-2016 06:07 PM
baek tanam opium lgi

Lihat semua komen(11)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

22-6-2024 09:23 PM GMT+8 , Processed in 0.049549 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top