CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Isu Semasa Lihat artikel

Tanam Daun Ketum Tidak Salah Dari Segi Undang-undang- Tan Sri Khalid

29-7-2016 10:15 AM| Diterbitkan: CARI-LTS| Dilihat: 7598| Komen: 34

Description: Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berkata tidak salah untuk menanam daun ketum bagi tujuan komersial kerana ia tidak termaktub dalam peruntukan undang-undang.
Oleh : TS LOO


"Tidak salah untuk menanam daun ketum bagi tujuan komersial kerana ia tidak termaktub dalam peruntukan undang-undang Seksyen 30(3) Akta Racun 1952. "

"Seseorang boleh dikenakan tindakan hanya jika wujud aktiviti memetik, memproses dan mengedar daun ketum."

Demikian kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar ketika mengulas mengenai cadangan RISDA untuk menanam daun ketum. 

Tambah beliau, tindakan hanya akan diambil jika wujud aktiviti memetik, memproses dan mengedar daun ketum.

Semenatar itu, Tan Sri Khalid mencadangkan Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) untuk menanam pokok ketum bagi tujuan eksport adalah dibenarkan, namun perbincangan perlu dibuat dengan Kementerian Kesihatan (KKM) bagi tujuan kawalan supaya ia tidak disalah guna.- CARI 





sumber info: http://www.bharian.com.my
8

Bagus
9

Marah
10

Terkejut
4

Sedih
10

Lawak
7

Bosan

Friends Rank (48 people)

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote mokcikKSKB 29-7-2016 10:24 AM
Dia mula dah..one step closer kekdahnya.xlama lg mesia jd cuba
Quote namirulmukminin 29-7-2016 10:24 AM
Hak ni aku sokom hang Kalid....
Quote sofiazara 29-7-2016 10:32 AM
tanam jela buat perhiasan. petik kena
Quote ketekodok 29-7-2016 10:34 AM
dah tanam kena la petik tuan kpn.....takkan nak biar pulak.....
Quote namirulmukminin 29-7-2016 10:44 AM
ketekodok replied at 29-7-2016 10:34 AM
dah tanam kena la petik tuan kpn.....takkan nak biar pulak.....

Ko petik la time polis takdak... Apa susah...

KPN dah bagi hint tu... Kita paham2 sendiri je la...

Pandai makan pandai simpan kekdahnye...
Quote kikuri 29-7-2016 10:45 AM
eh blakang rumah akak tanah luas... boleh la akak jadi penanam ketum yang berjaya pasni
Quote Samm_BM 29-7-2016 10:49 AM
Kalau dah tanam tak petik, macam mana nak jual?

Atau akan ada pegawai risda sendiri yang akan kutip.. Mungkin kerajaan akan memperkenal lesen bagi pengutip daun ketum dan limited untuk pemohonan lesen.
Quote ketekodok 29-7-2016 10:52 AM
namirulmukminin replied at 29-7-2016 10:44 AM
Ko petik la time polis takdak... Apa susah...

KPN dah bagi hint tu... Kita paham2 sendiri  ...

habis kalau dh petik tak jual nak buat apa? buat macam bantal kekabu ke......

herba je pun.....yang salah budak budak yang suka campur bahan lain.......
Quote namirulmukminin 29-7-2016 11:02 AM
ketekodok replied at 29-7-2016 10:52 AM
habis kalau dh petik tak jual nak buat apa? buat macam bantal kekabu ke......

herba je pun..... ...

Dah petik tu, pandai2 la nk buat camano plak lepas tu... Pandai makan pandai simpan...
Quote yellowfin 29-7-2016 11:02 AM
Risda akan tanam kemudian cabut dan jual dengan pokok2 sekali.. cabut tak salah.. petik yang salah..
Quote syadq 29-7-2016 11:28 AM
Samm_BM replied at 29-7-2016 10:49 AM
Kalau dah tanam tak petik, macam mana nak jual?

Atau akan ada pegawai risda sendiri yang akan kut ...

Hanya abam polis sajo yg dibenarkan memetik ketum sis
Quote abangbeca 29-7-2016 11:35 AM
yellowfin replied at 29-7-2016 11:02 AM
Risda akan tanam kemudian cabut dan jual dengan pokok2 sekali.. cabut tak salah.. petik yang salah.. ...

Khenn... Cabut ngan pokok2 pastu export gitu jah takyah proses..  

Ketum pun ketum la janji dapat duit nak bayar utang banyak bilion2...   
Quote aku.semut.merah 29-7-2016 12:13 PM
Bapak segala bodoh. Da tanam tu mesti la kene petik.
Quote ANTUGIGI 29-7-2016 12:16 PM
berlambak pokok ketum belakang umah kampung laki aku. yang garis merah lagi..hhahahhaa
takkan nak tengok je kan...
Quote -electrifying- 29-7-2016 02:52 PM
namirulmukminin replied at 29-7-2016 10:44 AM
Ko petik la time polis takdak... Apa susah...

KPN dah bagi hint tu... Kita paham2 sendiri  ...

Kena pantas la kan...
Xkan nk ckp terus terang pulak
Quote silencekiller 29-7-2016 03:00 PM
bodohnyaa manusia2 kat sini.. Apa KPN cakap tu betul laaadari segi undang2 .. Hangpa nak tanam, tanam jer laa sebab takdak undang2 cakap salah punnnn...

Ini jadi bila hati jadi hitam & kotoq.. benda simple camni pun tak boleh nak hadam sebab dah ditanam kebenciaan dalam diri sundri
Quote boyagombak 29-7-2016 03:53 PM
Hampa hanya boleh tanam dan petik shj tetapi x boleh untuk diedarkan. Makna kata utk kegunaan sendiri . Bila sahaja ada unsur2 utk diedar,diperdagangkan maka akn adalah unsur2 utk disalahgunakan,ditambahcàmpurkan dgn pelbagai bahan utk mnjd spt drug dadah bahan khayal bahan perosak tubuh manusia.
Hampa nak tanam, cabut, lalu minum ayaq kitum berlori2 pun polis tarak kàco. Yg jd massaalh adalah apabila hampa pi campoq dgn bahan kimia lps tu pi dok jual kt budak2 sekolah disamping budak2 tua
Quote achik84 29-7-2016 03:57 PM
betul tu..kat area utara byk ja rmh yg ada pokok ketum ni..xslh pn lau tanam...
yg salah dok process campoq benda bukan2 pastu juai...
Quote zackje 29-7-2016 04:08 PM
malaysia darul ketum sis

marilah kita berketum ria secara berjamaah fly me to the moon giteeww kekdahnya

Lihat semua komen(34)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

13-4-2024 07:58 AM GMT+8 , Processed in 0.050805 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top